Kupci ga obožavaju

Tko stoji iza Wisha? Odbio je Facebook i Amazon, a jeftinim proizvodima zarađuje milijune

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

17.3.2019. u 17:50

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

17.3.2019. u 17:50

Screenshot YouTube/iStock

Iako je u Hrvatskoj ustaljenija online kupovina putem eBaya ili Alibabinog AliExpressa, platforma za online trgovinu Wish postaje sve veća konkurencija na tom tržištu. Lani je bila najviše preuzimana aplikacija za trgovinu na svijetu, a u SAD-u je, nakon Amazona i AliExpressa, treće najveće online tržište, piše Forbes. Oko 90 milijuna ljudi diljem svijeta barem jednom mjesečno koristi Wish, a oko 80 posto kupaca nakon prve se kupovine vraća aplikaciji i ponovno kupuje putem nje.

Loša kvaliteta

Strategija? Niske cijene. Veste koje se mogu kupiti preko Wisha s dostavom koštaju oko četiri dolara, kopija Apple Watcha može se naći za 15 dolara s dostavom, a Androidov telefon već za 27 dolara. Sama dostava zapravo je jeftina, a često i nepostojeća, zahvaljujući dogovoru između kineske pošte i mnogih drugih diljem svijeta. No, ako ste već koristili Wish, naučili ste da je na te kupljene artikle potrebno čekati tjednima.

No, ono što je najveći problem kompanije jest loša kvaliteta proizvoda, a potom i negativne kritike same platforme. Stoga Wish sada i ima zaposlenike koji prolaze kroz artikle prije nego što su uopće poslani korisnicima radi provjere kvalitete, a i provjere jesu li proizvodi uopće u paketima. Za lošiju kvalitetu proizvoda trgovce se kažnjava s 500 dolara, dok kazna za prazan paket iznosi 10.000 dolara. Kažnjavanjem trgovaca Wish mjesečno zaradi oko tri milijuna dolara.

Uz to, Wish makne čak osam milijuna artikala tjedno, odnosno oko tri posto svih proizvoda, kako zbog loših recenzija, ili pak onih lažnih, tako i zato što korisnici uopće ne kliknu na njih.

Osnutak Wisha

Wish je osnovao Peter Szulczewski kojem ured na vrhu nebodera s pogledom na cijeli San Francisco nije bio ni na kraju pameti dok je odrastao u komunističkoj Poljskoj. Nakon raspada SSSR-a s roditeljima se odselio u Kanadu gdje je i završio fakultet. No, netom prije završetka, dobio je pripravništvo u Googleu gdje je kasnije zaposlen za stalno. Kada je zaključio da je dovoljno naučio i zaradio u tom tehnološkom divu, dao je otkaz i zatvorio se u svoj stan kako bi napisao kod za softver koji može predvidjeti nečije interese, poput trčanja ili vrtlarenja, temeljem obrazaca pretraživanja korisnika i povezati ga s proizvodom ili oglasom vezanim uz njegov interes. Taj je softver nazvao ContextLogic.

Pišući njegov kod rodila se nova ideja za koju mu je bio potreban kolega s fakulteta Danny Zhang koji je u to doba radio u kompaniji za oglašavanje. Amazon je odavno postigao visoku popularnost, a pametni telefoni koristili su se sve više. No malo tko je kupovao preko njih. Ipak, Szulczewski je bio uvjeren da jedino što je potrebno jest “Googleova metodologija” praćenja svake interakcije, skrola ili klika korisnika. I upravo to je ono što su učinili.

Dogovor s Facebookom

Nakon što je Facebook 2011. od Szulczewskog pokušao kupiti njegov softver ContextLogic za 20 milijuna dolara, taj je bivši Googleov zaposlenik odbio najveću društvenu mrežu na svijetu i umjesto toga dogovorio suradnju za svoj novi pothvat – Wishwall.me. Koristeći oglase na Facebooku, Szulczewski i Zhang pozivali su korisnike da pregledaju artikle koje su skupili s drugih platformi. Tada Wish još uvijek nije prodavao proizvode nego su korisnici samo označavali ono što im se sviđa i slagali svoje “wish liste”. Budući da su time skupljali bodove i dobivali besplatne artikle ili popuste na njih, korisnici su se stalno vraćali.

Nakon što su prikupili određen broj posjetitelja svoje stranice, Peter Szulczewski i Danny Zhang javili su se trgovcima koji su artikle prodavali na eBayu i Amazonu i obećali im da će ih povezati s morem već spremnih kupaca uz jedan uvjet - morali su spustiti cijene svojih proizvoda za 10 - 20 posto od one koju imaju na drugoj platformi. Kada su se trgovci s time složili, Wish je obavijestio svoje pratitelje da su artikli dostupni i trgovina putem aplikacije konačno je mogla početi.

Na samom početku Wish za trgovinu koja se obavljala na platformi nije uzimao apsolutno nikakvu proviziju, dok danas iznosi 15 posto na svaku prodaju. Upravo provizijom kompanija je u 2018. udvostručila svoje prihode na 1,9 milijardi dolara. Wish je procijenjen na 8,7 milijardi dolara, a kroz godinu do dvije očekuje se i izlazak te tvrtke na burzu.

Odbio je i svog idola

Wish danas ima oko milijun registriranih trgovaca od kojih je 125.000 aktivno svaki mjesec, a korisnici prosječno “skrolaju” kroz 600 do 700 artikala. Usporedbe radi, Amazon ima otprilike 2,5 milijuna aktivnih trgovaca na svojoj platformi.

Ipak, unatoč očitoj dominaciji, šef Amazona i najbogatiji čovjek svijeta očito je uvidio rast i potencijal Wisha. Naime, pet godina nakon početka kompanije, asistent Jeffa Bezosa javio se Peteru Szulczewskom i pozvao ga u Seattle da se sastane sa svojim idolom i osnivačem najveće svjetske platforme za online trgovinu. Iako je Szulczewski odmah rekao da nema namjeru prodati svoju kompaniju, Bezos se i dalje htio s njime sastati. Stoga je sjeo na dvosatni let i došao u sjedište Amazona samo kako bi ponovno odbio Jeffa Bezosa. Budući da je Szulczewski potpisao ugovor o povjerljivosti, ne zna se što se točno tamo odvijalo, no s obzirom na to da je poznato da su u Bezosovom uredu bili i Amazonovi odvjetnici, jasno je da riječ o nekoj vrsti pregovora.