Intervju

Sose: 'Željeznička prometna infrastruktura jako je važna za razvoj logističkog tržišta'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

29.6.2019. u 14:45

AUTOR:

OBJAVLJENO:

29.6.2019. u 14:45

Energia Naturalis

Edin Sose

- Željeznička prometna infrastruktura je jako važna za razvoj hrvatskog logističkog tržišta. Mislim da su infrastrukturni projekti, koji se u Hrvatskoj razvijaju posljednjih godina ali i planiraju za idućih pet do deset godina, jako dobri. Smjer je dobar. Tu prije svega mislim na jačanje i investicije u koridore 10 i 5B. No,  trebalo bi ubrzati izvođenje tih projekata. Naime, predugo traje proces donošenja odluke. Primjerice, o nizinskoj pruzi iz Rijeke diskutira se već pet godina. Luka Rijeka ima veliku perspektivu, ali ona je bez željezničke infrastrukture značajno ograničena - kaže Edin Edo Sose, jedan od vodećih domaćih stručnjaka za logistiku i nedavno imenovani direktor logističkog razvoja u Energia naturalis grupi.

S obzirom na njegovo iskustvo, Sosin dolazak na tu poziciju trebao bi osigurati daljnji iskorak te velike hrvatske poslovne grupacije u segmentu logistike. Prema Sosinim razmišljanjima, budući poslovni razvoj u toj djelatnosti temelji se na konceptu intermodalnosti.

Utjecaj na okoliš

- Posljednjih 15-ak godina logistika se u Europi razvija intermodalno, i to upravo zbog rješavanja problema teretnog prometa. To znači dobru povezanost između svih vrsta transporta koje integrira u jedinstven sustav te omogućava bolju iskorištenost plovnih puteva i željeznice. Istodobno se smanjuju preopterećenost cesta i negativni učinci teretnog prometa na okoliš. Naime, željeznica danas u čak 80 posto slučajeva koristi električnu energiju, a ne fosilna goriva. Još prije 25 godina ocijenjeno je da logistika na europskom tržištu treba ići u tom smjeru. Procjena je očito bila dobra jer ima jako puno pozitivnih učinaka. Intermodalnost može bitno pozitivno utjecati na rast cjelokupne hrvatske ekonomije. Taj trend u Hrvatskoj se tek razvija. No, treba reći da je posljednjih pet godina i kod nas došlo do rasta te se pojavilo puno projekata koji će dovesti do intermodalnog razvoja logistike. I naša grupacija, Energia naturalis, razmišlja u tom smjeru i siguran sam da može jako pridonijeti sustizanju srednjoeuropskih zemalja u sektoru logistike - rekao je Sose.

Prije dolaska u Enna grupu Sose je izgradio respektabilnu karijeru. Školovao se u Sarajevu, Švedskoj i Nizozemskoj, a radio je u Švedskoj i Češkoj obavljajući širok spektar poslova od upravljanja strategijom, marketingom i prodajom najvećeg europskog privatnog željezničkog kargo prijevoznika - AWT Grupe, do restrukturiranja i vođenja najveće svjetske catering kompanije COMPASS Grupe. Utoliko posjeduje specifična znanja iz dva vrlo važna sektora ekonomije: logistike i prehrambene industrije. Oba ta sektora danas se u Hrvatskoj bore s istim izazovom - sve većim nedostatkom radne snage.

Negativan trend

- To je jedan od najvećih problema cijele Europske unije, a u slabijim gospodarstvima i trostruko veći. U regiji iz koje sam stigao u Hrvatsku nezaposlenost je 2,4 posto, što se nikada prije nije dogodilo. Mi na hrvatskom tržištu moramo napraviti ozbiljan plan kako zadržati ljude. U ENNA grupi radimo strategiju upravljanja ljudskim resursima koja će obuhvatiti kompletni lanac, od prve do posljednje stvari u nizu. Budemo li sposobni na naše tržište vratiti robe koje smo posljednjih 30 godina izgubili, stvorit ćemo dobru bazu za zapošljavanje jako puno ljudi. Ako ljudi ne bude, teško ćemo raditi. Trebamo ozbiljnu priču koja će pozvati ljude natrag i pokazati im da i ovdje mogu kvalitetno živjeti. Mi poslodavci i država trebamo razgovarati kvalitetno i često da zajedničkim snagama zaustavimo negativne trendove - poručio je Edin Edo Sose.