Robert Škifić

Robert Škifić: 'Koncesionar se obavezao udvostručiti broj stranih putnika'

Škifić: Optužbe o pogodovanju tvrtki Zadar International Port Operations su neosnovane
Robert Škifić
 Jure Mišković / Hanza Media

Ravnatelj Lučke uprave Zadar Robert Škifić u razgovoru tvrdi kako su optužbe o pogodovanju tvrtki Zadar International Port Operations neosnovane. Pojašnjava da se radi o odličnoj tvrtki koja je u vlasništvu turskog Global Port Holdinga s kojom će ovih dana sklopiti ugovor o dodjeljivanju koncesije na međunarodni putnički promet u Novoj luci Zadar, poznatoj kao luka Gaženica. Koncesija se dodjeljuje na rok od 20 godina. To je, kaže Škifić, samo jedna od oko 50 većih koncesija koliko ih je na području Lučke uprave Zadar. Luci Gaženica perspektivu vidi u rastu međunarodnog putničkog i ro-ro prometa.

Je li ponuda pravovaljana i je li procedura dovršena oko izbora koncesionara?

- Procedura je dovršena. Stručno povjerenstvo je pregledalo dokumentaciju i donijelo prijedlog o prihvaćanju ponude za koncesiju s tvrtkom Zadar International Port Operations. Upravno vijeće je donijelo odluku da se potpiše ugovor s njom, kao jedinim ponuditeljem. Ugovor će biti potpisan u najskorije vrijeme.

Jedan od važnijih uvjeta je da zadarska luka bude home port. Je li to izgledno?

- Čitava koncesija je koncipirana na tome. To znači da je akcent stavljen na povećanje međunarodnog putničkog prometa. Iz tog smo razloga u koncesiju dali djelatnosti, osnovne lučke, kao što su prihvat i usmjeravanje vozila, ukrcaj i iskrcaj putnika, te razne servisne usluge, a međunarodni putnički terminal je u funkciji obavljanja tih djelatnosti. Naglasit ću da ovaj koncesionar nema ništa s domaćim prometom. U Luci Zadar prošle godine smo imali ukupno 2,3 milijuna putnika i 430.000 vozila u domaćem prometu, a međunarodni je promet putnika jako skroman. Imamo jednu skromnu liniju na relaciji Ancona - Zadar s jako malim prometom.

Koliko povećanje putnika očekujete?

- Budući koncesionar je u svojoj ponudi obećao povećanje broja međunarodnih putnika na svim nivoima. Računamo na povećani broj putnika u tri segmenta, u međunarodnom ro-ro prometu, prometu kruzera s tranzitnim putnicima koji dolaze na jedan dan i kroz matičnu odnosno home port luku za velike kruzere koja se treba uspostaviti u naredne tri godine. Najveće povećanje broja putnika očekujemo u segmentu tranzitnih putnika, odnosno 110.000 putnika više. Očekujemo i dvostruko više putnika i vozila na međunarodnom linijskom prometu, a najvažniji segment je svakako uspostavljanje home port luke u sljedeće tri godine, odnosno organizacija Luke Zadar kao polazišne luke za kruzere.

Možete li reći detalje ponude u financijskom smislu?

- Koncesionar Zadar International Port Operations ponudio je da će nam plaćati fiksni dio koncesijske naknade od 1,6 milijuna kuna svake godine. Zatim nam je ponudio 12 posto od njegovog ukupnog godišnjeg prihoda u obliku varijabilne naknade. To su bolji uvjeti od onih iz studije o dodjeli koncesije Pomorskog fakulteta u Rijeci u kojoj je preporučeno da varijabilna koncesijska naknada minimalno iznosi 10 posto, što pokazuje da je procjena bila dobra i da je tržište dobro reagiralo. Osim ovih 12 posto koncesionar je ponudio da će nam plaćati i šest posto od prihoda iz različitih uslužnih djelatnosti, što je dvostruko više od prosječnog iznosa naknade predviđenog u studiji. Ove se brojke mogu daleko bolje razumjeti ako znamo da se koncesionar obvezao da će osigurati rast međunarodnog putničkog prometa, dvostruko više putnika i prometa na linijskom međunarodnom prometu, i putnike kroz home port luku. Naplata lučkih pristojbi od putnika u međunarodnom prometu direktno će nam povećati prihode, a više putnika donijet će i veću ukupnu potrošnju, sve ono što sada nemamo, a želimo ostvariti.

A kada bi koncesionar mogao pozitivno poslovati?

- Očekuje se tek u petoj godini kad bi međunarodni terminal trebao dosegnuti puni kapacitet. Sve to vrijeme plaćat će nam fiksnu koncesijsku naknadu i 12 posto od ukupno ostvarenog prihoda, kao i šest posto od pratećih usluga. U prvih pet godina koncesionar će se ugovorom obvezati i na ulaganja od 2 milijuna eura u ukrcajni most za pješake, takozvani gangway i ostalu opremu u terminalu. Koncesije ne sadrže samo prihodovnu već i troškovnu stranu, a u trošak koncesionara ubrajaju se i troškovi upravljanja i održavanja terminala, kao i troškovi rada.

Kakva je kompanija koju ste izabrali? Dubrovčani je nisu htjeli. Poništili su natječaj za Luku Gruž?

- Zadar International Port Operations je u vlasništvu Global Port Holdinga, najvećeg operatera kruzera na Mediteranu. Ta kompanija upravlja s osam luka na Mediteranu te još pet ima u partnerstvu. Osim na Mediteranu, upravljaju terminalom i u luci Singapur. Izdvojio bih da upravljaju najvećim putničkim terminalom u Barceloni sa 2,4 milijuna putnika, na Malti u Valetti imaju oko 900.000 putnika, upravljaju i terminalom u Raveni, a imaju i 15 posto terminala u Veneciji. Imaju i iskustvo i reference koje pokazuju njihov kapacitet za organizaciju Luke Zadar kao polazišne luke za kruzere.

Venecija se rješava kruzera. Ide li to vama u prilog?

- Venecija ima isti problem kao i Dubrovnik. Dosegli su maksimum što se tiče broja putnika s kruzera, ne mogu ih više apsorbirati i zato ograničavaju i smanjuju njihov broj. Venecija je već smanjila broj putnika s kruzera, imala ih je 250.000 manje nego godinu prije. Zadar je krenuo sa 138.000 putnika prošle godine i ima veliki prostor za rast. Ima logistiku, terminal, zračnu luku, autocestu, dovoljan broj parkirnih mjesta i svu potrebnu infrastrukturu. Upravo zato puno očekujemo od ozbiljnog operatera s jako razgranatom logistikom koji u najkraćem roku može osigurati veliki porast putnika. Sve bi luke htjele postati home port luke, ali nemaju sve jednako dobre uvjete kao Zadar. Kroz cijeli projekt Nove luke Zadar osigurali smo sve preduvjete za rast i u međunarodnom segmentu putničkog prometa, a ovom koncesijom stvaramo preduvjete da do njega konačno i dođe.

Kolika su ulaganja u Luku Gaženica?

- Zadar osim teretne luke nije imao ništa. U lučku infrastrukturu nije se ulagalo zadnjih 40 godina, sve do 2008. Oko 7000 putnika i 1000 vozila je iz centra Zadra dnevno odlazilo i vraćalo se s otoka. Sve je teže bilo osigurati siguran i kvalitetan promet. Poluotok je bio nepotrebno zagušen. Pribavilo se sredstva dviju velikih europskih razvojnih banaka, Europske investicijske banke i njemačkog KfW-a. Dosad je u sve radove u Novoj luci Zadar uloženo nešto malo više od 178 milijuna eura. Tako danas imamo 12 gatova, od kojih je pet namijenjeno međunarodnom, a sedam lokalnom prijevozu putnika. Sagradili smo i kompletnu infrastrukturu. Od cijelog ovog ulaganja tek 14 posto ili nešto malo više od 24 milijuna eura odnosi se na gradnju međunarodnog putničkog terminala.

Osim putničkog Luka Gaženica bi se trebala pozicionirati kao luka za ro-ro promet. Je li to istina?

- Da, to je istina. Tri srednje dalmatinske luke Split, Šibenik i Zadar nemaju dobru povezanost željeznicom sa zaleđem, a kroz Luku Zadar je moguć i putnički i ro-ro promet. Zato i gradimo terminal multifunkcionalne namjene, odnosno za ro-ro promet. U ovoj i sljedećoj godini planiramo izgraditi obalne zidove koji će definirati ro-ro terminal.

Ima li interesa za takvu vrstu usluga Luke Gaženica?

- Vidjet ćemo. Najprije moramo dovršiti terminal, raspisati natječaj, vidjeti kako će tržište reagirati i naći koncesionara. Vidjet ćemo tko bi mogao pokazati interes.

Smeta li vam jaki rast prometa u lukama Trst i Kopar?

- Ne smeta, jer nam ne konkuriraju značajno što se tiče putničkog prometa. Luka Koper je prošle godine imala oko 90.000 putnika, što je manje nego mi, jer mi imamo oko 138.000 putnika. Dakle, ni Luka Koper ni Trst ne mogu nam konkurirati jer mi imamo koncesionara koji se kroz ugovor obavezao da će značajno povećati broj putnika u međunarodnom prometu. Što se tiče prijevoza tereta, zadarska luka je jednako hendikepirana kao i ostale srednjodalmatinske luke jer su loše povezane željeznicom i nikako im u ovom dijelu ne možemo konkurirati. Kada se moderniziraju željeznice, onda možemo o tome pričati. Skupi smo i spori što se tiče željezničkog prometa. Naravno da su sve tri lučke uprave zainteresirane da se i teretni promet poveća, ali to zahtijeva ulaganja u željezničku infrastrukturu.

Možemo li razjasniti situaciju s interesom kineskog ulagača Luxury Real Estate u tvrtku Luka Zadar u kojoj ima već dionice?

- Luka Zadar je dioničko društvo i jedan je od naših koncesionara koji zauzima značajan prostor u luci, duplo veći od onog za putnike u međunarodnom prometu. Nemamo nikakvih dodira s tim potencijalnim ulagačem, niti znamo hoće li netko ući u vlasničku strukturu Luke Zadar koja je dioničko društvo. Nas jedino zanima da se poštuje ugovor o koncesiji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. studeni 2024 15:59