Veliko spajanje

Ovi automobilski divovi udružuju snage i postaju najveći proizvođač automobila na svijetu?

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

26.5.2019. u 15:48

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

26.5.2019. u 15:48

An employee works on an assembly line at a Fiat factory in the central Serbian town of Kragujevac, some 120 km (75 miles) south of Belgrade, March 18, 2010. Italy's Fiat has invested 100 million euros out of 700 million euros pledged in Fiat Automobili Srbija, a venture co-held by the Serbian government, designed to establish a car production base in the heart of the EU-hopeful country. REUTERS/Ivan Milutinovic (SERBIA - Tags: BUSINESS TRANSPORT) - GM1E63J0EGJ01
Ivan Milutinović / REUTERS

Radnik u Fiatovoj tvornici u Kragujevcu

Talijansko-američki i francuski automobilski divovi, Fiat-Chrysler i Renault, ovog bi ponedjeljka mogli najaviti da udružuju snage, objavio je Bloomberg prema dojavama anonimnih izvora iz visokih redova proizvođača.

Takvo bi partnerstvo moglo otvoriti put prema ulasku Fiat-Chryslera u postojeće Renault-Nissan-Mitsubishi savezništvo, što bi značilo i stvaranje najvećeg svjetskog proizvođača automobila koji bi godišnje prodavao više od 15 milijuna vozila, piše CNBC.

Nissan, doduše, za sada nije dio pregovora, no otvorena je mogućnost da se japanska kompanija savezništvu pridruži kasnije, dodali su Bloombergovi izvori.

Proizvođači automobila suočavaju se s padom prodaje na inače najjačim svjetskim tržištima, sve snažnijim pritiscima regulatora da smanje emisije štetnih plinova i okrene su razvoju električnih automobila, kao i pritiskom za ogromnim ulaganjima u razvoj autonomnih vozila. Stoga ne čudi da nastoje pronaći načina kako udružiti snage i racionalizirati poslovanje. Recimo Fiat je, prema pisanju Bloomberga, u sličnim pregovorima i s francuskom PSA Grupom u čijem je vlasništvu Peugeot.

- PSA ostaje otvoren za mogućnosti koje će na dugoročnom planu stvoriti vrijednost - izjavili su iz te francuske automobilske grupacije.

Talijanski Fiat pak, u mjesecima nakon smrti njihova bivšeg izvršnog direktora Sergia Marchionnea, također traži partnere, a njegovi čelni ljudi John Elkann, predsjednik Uprave, te Mike Manley, izvršni direktor, nekoliko su puta tijekom ove godine putovali na poslovne sastanke u Pariz.

S druge strane Renault nastoji ponovo učvrstiti svoje dvadesetogodišnje partnerstvo s japanskim Nissanom koje je bilo poljuljano nakon uhićenja bivšeg Nissanova šefa Carlosa Ghosna u studenom 2018. godine, zbog sumnje na pronevjeru milijuna dolara. Ipak, posljednjih se tjedana njihov odnos ustabilio, nakon što je izvršni direktor Renaulta Thierry Bollore imenovan u upravu Nissana. No, direktor japanskog proizvođača Hiroto Saikawa, prema pisanju Bloomberga, protivi se spajanju s Renaultom. Oforme li doista Fiat i Renault partnerstvo, Nissan bi mogao osjetiti pritisak da im se ipak priključi čime bi tako veliki savez postao još impresivniji.

Naime, prema Bloombergu, Renault, Nissan i Mitsubishi lani su ukupno prodali 10,76 milijuna osobnih automobila i lakih kamiona što ih dovodi na razinu dva najveća svjetska proizvođača, njemačkim Volkswagenom i japanskom Toyotom. Dođe li do udruživanja s Fiat-Chryslerom mogli bi premašiti 15 milijuna prodanih vozila i uz to dodatno ojačati svoju poziciju na najznačajnijim automobilskim tržištima na svijetu (Kina, SAD i Europa). Time bi postali najveći proizvođač automobila na svijetu.

Inače, nama najbliža Fiatova tvornica je ona u Kragujevcu u Srbiji, koja se lani suočila s neizvjesnom budućnosti nakon što je proizvodnja modela 500-L koji se tamo proizvodi bila privremeno zaustavljena, kako je Novac.hr izvještavao. Ipak, pred tjedan dana Serbian Monitor prenio je vijest kako Fiat planira proširiti svoj pogon u Srbiji te, kroz dvije do tri godine tamo pokrenuti proizvodnju SUV-a.