Uspješni poduzetnik

Nenad Nizić: 'Smijali su mi se jer sam počeo sa 7 soba, danas Grupacija ima 17 hotela'

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

15.9.2018. u 11:45

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

15.9.2018. u 11:45

Split, 101211.
Hotel Vestibul u centru Splita vlasnika Nenada Nizica proglasen najboljim malim hotelom u Hrvatskoj.
Na slici: Nenad Nizic.
Foto: Jadran Babic / CROPIX
Jadran Babić / CROPIX

Nenad Nizić, predsjednik Grupacije jedinstvenih luksuznih hotela

Predsjednik Grupacije jedinstvenih luksuznih hotela pri Hrvatskoj gospodarskoj komori Nenad Nizić vlasnik je tvrtke Ecco ing iz Splita. Tvrtka upravlja njegovim objektima hotelom Vestibul Palace, Villom Dobrić i Residence by Vestibul Palace. Odmah pošto je renovirao i restaurirao tri zgrade unutar Dioklecijanove palače u kojima je sada smješten hotel Vestibul Palace, koji je otvoren 2007. godine, Nizić je dospio u središte pozornosti javnosti. Skupa s nekoliko kolega koji su otvorili male hotele unutar Dioklecijanove Palače započeo je, sad je već vidljivo, kvalitetnu prekretnicu Splita u turističkom smislu. Godinama je Nizić upozoravao na mogućnosti, ali i neke negativne pojave turističkog razvoja Splita koje su sada postale vidljive. S njime smo razgovarali o perspektivi hrvatskog turizma, o razvoju i pozicioniranju destinacije te o planovima i poslovanju njegove tvrtke Ecco ing. Govorio nam je i o planovima i pozicioniranju Grupaciji jedinstvenih luksuznih hotela koja djeluje pri Hrvatskoj gospodarskoj komori već nekoliko godina.

Što ima novo u Grupaciji jedinstvenih luksuznih hotela? Koliko imate članova?

- Počeli smo s nas deset, a sada je u grupaciju učlanjeno 17 malih hotela koji zadovoljavaju naše kriterije. Na ideju osnutka takve grupacije došlo je nas nekoliko prije dvije godine. Zajednički cilj bio nam je da Hrvatsku na ciljanim tržištima, naročito SAD-u i Velikoj Britaniji, pozicioniramo i kao destinaciju za luksuzni turizam. Na navedenim tržištima ne postoji dovoljna percepcije Hrvatske kao destinacije koja nudi i ovaj tip turizma i iskustva.

Koga ciljate u toj skupini gostiju veće platežne moći?

- Ciljamo goste koji traže nove destinacije i jedinstvena iskustva prožeta kulturom, gourmetom, povijesti, prirodom i poslovnu elitu koja želi doživjeti posebno iskustvo. Svi trendovi ukazuju da ciljana skupina luksuznog turizma postaje sve imućnija i radije investira u iskustva nego u materijalna dobra. Radije će iskusiti nego posjedovati. Svaki hotel grupacije nudi jedinstveno iskustvo. Naš brand Stories-Croatian Unique Hotels, koji je osmislila agencija Fabular i koji je lansiran kako bi hoteli članice Grupacije na tržištu i nastupili pod jednim brendom, na odličan način to naglašava.

Kako im omogućiti takvo iskustvo?

- Jedan od osnovnih kriterija za pristupanje grupaciji jest pružanje jedinstvenog iskustva u jednoj od propisanih kategorija: povijest, kultura, priroda, gourmet, dizajn... Bez ispunjenja uvjeta nije moguć ulazak u grupaciju. Vrijedno nam je i iskustvo koje članice naše grupacije imaju u međunarodnim grupacijama. Ovako udruženi želimo pokazati da Hrvatska može stvoriti brend sličan njima i nadam se da ćemo to uspjeti.

Odakle su sve hoteli koji su učlanjeni u Grupaciju jedinstvenih hotela?

- Oni su od Dubrovnika do Istre. Cilj nam je učlaniti i kontinentalne hotele. Kako bismo imali što uspješnije poslovanje, u tijeku je i suradnja s Fakultetom za hotelijerstvo i menadžment u Opatiji čiji stručnjaci rade na razradi standarda usluge grupacije. Trenutni uvjeti za pristupanje grupaciji jest da hotel ima četiri ili pet zvjezdica ili kategoriju hotela baština visoke kvalitete, jedinstvene doživljaje, posebnost lokacije te restoran koji pruža poseban gourmet doživljaj. Čak sedam hotela odnosno njihovih restorana imaju preporuku Michelina.

Jesu li vas, osim HGK, prepoznale druge institucije?

- S Hrvatskom turističkom zajednicom surađujemo od samog osnutka. Drago nam je da su prepoznali razvoj Storiesa kao premium segmenta hrvatskog hotelijerstva. Uz pomoć Hrvatske gospodarske komore te uz podršku Hrvatske turističke zajednice 2017. smo nastupili, a nastupamo i 2018., na sajmu International Luxury Travel Market Cannes. Dakle, na tom prestižnom sajmu omogućeno nam je umrežavanje s ključnim partnerima specijaliziranim za luksuzni segment turizma. Na njemu se predstavilo 76 zemalja svijeta, a posjetilo ga je oko 1600 odabranih kupaca od kojih je 30 posto došlo prvi puta. Većina hotela iz naše grupacije već je samostalno nastupala na ILTM Cannes prijašnjih godina, ali je prošle godine bio prvi put zajednički nastup pod zajedničkim brendom Stories – Croatian Unique Hotels. Izuzetno je važno nastupiti na tom sajmu na kojem sudjeluju najprestižniji svjetski agenti, među kojima bih svakako izdvojio Virtuoso.

Koje su vaše daljnje akcije?

- Planovi su vezani uz osnivanje vanjske udruge, koja će se intenzivno baviti marketinškim i prodajnim aktivnostima. Kao individualni hoteli svi mi smo stvorili određenu prepoznatljivost i imamo vlastitu snagu brenda. S ovom našom zajedničkom strategijom pozicioniranja i jačanjem našeg brenda te otvaranjem novih prodajnih kanala mi ćemo se još snažnije pozicionirati.

Koliki promet radi tih 17 hotela?

- Ukupno tih naših 17 hotela ostvari prihod od oko 20 milijuna eura.

Hoće li se osnivanje vaše udruge preklapati s nekim ciljevima Nacionalne udruge malih obiteljskih hotela koja već ima tradiciju i prepoznatljivo djelovanje?

- Neke naše članice, odnosno neki hoteli iz naše grupacije, aktivni su članovi Nacionalne udruge malih obiteljskih hotela. Ne kosimo se u djelovanju jer smo mi specijalizirana grupacija i jedna uska priča. Nacionalna udruga malih obiteljskih hotela ima više od 300 hotela i puno je širi pojam. Nismo jedni drugima nikakva konkurencija.

Koje još aktivnosti pripremate?

- Planiramo dogovaranje strateških suradnji s ekskluzivnim partnerima. Uz ILTM u Cannesu, dodatno sudjelovanje na sajmu LE Miami bilo bi nam od iznimne važnosti.

Koje su onda vaše specifičnosti s obzirom na okruženje u kojem poslujete?

- Mi ne želimo masovni turizam koji se trenutačno događa i izražen je u nekim destinacijama. Kontroliranim razvojima destinacija možemo se polako okretati prema drukčijem tipu gostiju. Postoje Strategija razvoja turizma te određeni planovi, ali se u potpunosti ne provode. Određen problem je i to što je negativna struktura smještajnih kapaciteta jer više oko 70 posto smještajnih kapaciteta otpada na obiteljske, odnosno takozvane privatne iznajmljivače. Kada gledamo Split kao mikrolokaciju, evidentno je da se destinacija ne može upravljati i graditi na privatnom smještaju, nego i na hotelskom smještaju. Jako je važno da u Split dođu poznati svjetski hotelski lanci. Tako ćemo se i mi bolje razvijati.

Koliko vam znači dolazak poznatih osoba?

- Njihov dolazak, bilo da javno bilo da tajno dolaze, velika je promocija. Nedavno je jedan poznati producent koji je bio na krstarenju Jadranom oduševljen onim što je vidio i doživio napisao da Hrvatska nije samo destinacija za vikend-odmor nego da se u njezinim prirodnim i kulturnim ljepotama može uživati mnogo dulje. U naš hotel došao je pod drugim imenom. Naravno, naši djelatnici su ga prepoznali. Došao je sa suprugom i četvero djece, a uspjeli su mu organizirati razgledavanje grada i razne druge zanimljivosti. U stvari, mogu i otkriti njegovo ime. To je bio Christopher Nolan. Njegovi agenti su nakon krstarenja izabrali naš hotel jer su se vodili time da je najbliže onome što bi ga zadovoljilo. Naravno da je bio ugodno iznenađen onime što je doživio za vrijeme kratkog boravka u Splitu. Obećao je da će se vratiti. Nije naodmet spomenuti da je hotel Vestibul Palace postao zanimljiv zato što su u njemu počele odsjedati poznate osobe.

Prošle, a i ove godine u našoj su turističkoj ponudi postali vidljivi neki negativni trendovi. Što se događa?

- Šaljemo krive poruke i hvalimo se rastom sve ove godine, a taj rast nije bio kontroliran. Vidljivo je to najviše na Hvaru, koji se od luksuzne destinacije u koju je bio prestiž doći našao u situaciji da je izgubio neke stalne goste. Dio stalnih gostiju otišao je u druge destinacije. Veliki je problem u turizmu kada gosti mijenjaju destinaciju. Takvi se teško vraćaju. Mislim da je to zadnji signal da nešto trebamo učiniti. Događaju se stvari na koje je nekolicina stručnjaka i dio turističkih radnika upozoravala. Najviše je na to upozoravao Miroslav Dragičević iz Horwath consultinga. Što se tiče zakonodavnog okvira, vidljivo je da postoji strategija razvoja hrvatskog turizma, međutim ona se u praksi ne provodi.

Nije valjda baš tako pošlo po zlu na Hvaru? Osobno nemam takav dojam.

- Nije toliko katastrofalno, jer hotelska kuća Sunčani Hvar vuče kvalitetne poteze tako da destinacija nije u potpunosti devastirana. Da nema Sunčanog Hvara i njihove usluge, bojim se da bi to jako palo. Problem je u nekim drugim segmentima i on je rješiv. Recimo, navečer se na rivi veže po 20 turističkih brodova u nizu, jedan na drugi, i njihovi gosti, a riječ je većinom o mladim partijanerima, uznemiruju ostale goste. Gradonačelnik Hvara nekim je mjerama pokušao tome stati na kraj, ali tu su, ipak, potrebne malo jače akcije. Isto tako, na Paklenskim otocima ne događaju se pozitivni trendovi. Recimo, ACI marina je poluprazna, a na južnoj su strani vezane i usidrene stotine brodova. Pravi su nautičari zbog partijanera počeli izbjegavati Palmižanu. To nam je još jedno upozorenje. Prvo nam je upozorenje u nautičkom turizmu bilo kada je Porto Montenegro privukao dio većih brodova u svoju marinu. Privukli su ih raznim pogodnostima na komercijalnoj bazi. Međutim, oni su se bili počeli opet vraćati u Hrvatsku, ali sada ih opet uznemiravamo. Mi imamo zaštićene i mirne uvale, i to je naša prednost. Njih trebamo zaštititi, ali trebamo tim gostima i još nešto ponuditi.

Vratimo se Splitu. Je li ponuda apartmana došla do zasićenja i zašto se događa tolika ekspanzija tog oblika smještaja?

- Upravo zato što je registriranje apartmana vrlo jednostavna procedura. Nije uopće komplicirano dobiti tri ili četiri zvjezdice. Problem je što tih apartmana ima i u stambenim zgradama i u blizini bolnica. Tako da na istom katu žive obitelji koje rade i kojima djeca idu u školu i turisti koji su unajmili apartman. Zamislite kako to izgleda kada u takav apartman dođe nekoliko partijanera.

Što napraviti?

- Nužno je kvalitetno upravljati destinacijom. Postoje iskustva destinacija koje su takve probleme riješile i treba ih preslikati na našu stvarnost. Jedna od njih je Barcelona. Ne trebamo ništa izmišljati. Mislim da treba preispitati i model po kojem su gradonačelnici i župani predsjednici vijeća turističkih zajednica. Tim vijećima trebaju predsjedati turistički profesionalci. Naravno da u vijećima trebaju sjediti ljudi koji promišljaju turizam i njegov razvoj. Tada će i gradski čelnici biti primorani da donose odluke koje jamče dugoročno održiv turizam.

Zašto se jače ne izlože u javnosti članovi vijeća turističkih zajednica?

- Zato što uvijek imamo neke strahove. Moje je mišljenje da nema mjesta strahu. Svima je u interesu da se nešto kvalitetno dogodi. U Splitu moramo riješiti sami sa sobom neke stvari. Ako se Zagreb pozicionirao s ponudom kakav je Advent u Zagrebu, a činjenica je da je uspio, onda se mi ne možemo na isti način pozicionirati, niti se trebamo pozicionirati s takvim događajem. Imamo niz mogućnosti za razvijanje vlastitih proizvoda i možemo napraviti nešto veliko. Nije Dioklecijan jedina poznata osoba iz Splita.

Kao jedan od pionira turizma unutar Dioklecijanove palače možete li reći što se događa u Dioklecijanovoj palači?

- Dogodilo se isto što u Veneciji. Venecija je isto imala nekontroliran rast apartmana. A Dioklecijanova palača je i vrijedna zbog toga što u njoj žive ljudi. Dakle, sada je trend da je u prizemlju ugostiteljski objekt, a na katovima apartmani. Otvaranje novih hotela je usporeno jer je lakše i jeftinije otvoriti apartman. Ima desetak hotela na visokom nivou, ali bojim se da je nestalo topline u gradu. Rješenje postoji i nužno je nešto poduzeti. Nisu svi gosti oni koji vole buku. Neki vole mir.

A što se tiče cijena?

- Mislim da će se to brzo izbalansirati. Istina je da je dio iznajmljivača podignuo cijene i da ih ima dio čiju cijenu ne prati razina usluge. Međutim, takve stvari tržište brzo regulira.

Kolika je prosječna popunjenost vašeg hotela?

- Popunjenost Hotela Vestibul Palace je oko 70 posto na godišnjoj razini. To je odličan rezultat. U našem hotelu mi i dalje razvijamo našu priču. Otkrivamo što bi još moglo biti zanimljivo gostima. Upravo su stručnjaci iz Fabulara, čitajući razne knjige i razgovarajući sa splitskim povjesničarima, došli do saznanja da je u prostoru gdje se nalazi naš hotel bila biblioteka cara Dioklecijana. Osmišljavamo način kako bismo organizirali dolaske, i to ne samo domaćih nego svjetski poznatih književnika i organizirali tematska druženja. Na taj način proširujemo priču koja je temeljena na povijesti i kulturi. To valjda i jest razlog zašto smo uvršteni u najprestižnije svjetske časopise i redovito uvrštavani na prestižne svjetske ljestvice hotela. Prema izboru časopisa Conde Nast Travelera, hotel Vestibul Palace uvršten je među 10 najboljih povijesnih hotela u svijetu pa je samim tim Hrvatsku i grad Split pozicionirao na svjetsku scenu. Velika priznanja dobili smo i od prestižnih vodećih britanskih novina Sunday Times i The Telegraph, a CNN Travel uvrstio nas je na listu 12 povijesnih objekata na svijetu koji nisu bili u funkciji turizma, a postali su prepoznatljivi svjetski hotelski brendovi.

Jeste li u početku znali da ćete moći postizati visoke cijene za vaše sobe?

- Ne, nisam bio potpuno siguran, a i veći splitski hotelijeri su me gledala malo čudno kada sam počeo. Neću reći da su mi se smijali, ali su mi govorili da je nemoguće održivo poslovati s tadašnjih sedam soba. Postavljali su mi pitanja gdje ću naći takve goste. Hoću li ih tražiti na kolodvoru? A kako smo mi bili među prvima unutar Dioklecijanove palače, gosti su nas sami pronašli. Nisu u to vrijeme imali gdje spavati u centru grada, a pogotovo unutar Dioklecijanove palače. Odmah u početku našeg rada sve sobe nam je bukirala jedna tvrtka za potrebe modne revije Hugo Boss, a među gostima je bio Kimi Räikkönen. Nakon toga je krenulo. Prepoznala nas je najprije poslovna i kulturna elita. Odlučio sam se proširiti kada sam svako malo morao govoriti da je hotel popunjen. Uredili smo Villu Dobrić 2007. godine. Slijedeći europske trendove, uočili smo novu dimenziju pružanja smještajnih usluga. S obzirom na česta putovanja, prilikom posjeta Edinburghu uočio sam novu dimenziju pružanja smještajnih usluga, a to su bile rezidencije. Vođeni tom idejom 2016. izgradili smo objekt Residence by Vestibul Palace. Radi se o objektu koji ima sedam rezidencijalnih apartmana, praonicu rublja, 12 garažnih mjesta, mali wellness te pruža i hotelsku uslugu: doručak, recepcija u smjenama te razne dodatne usluge. Nalazi se u središtu Splita, ali nije unutar Dioklecijanove palače. U vođenju ovog objekta pomaže nam i činjenica da se hotel Vestibul Palac već izvrsno pozicionirao na tržištu, tako da smo često bili primorani svoje goste slati kolegama koji imaju luksuzne smještajne kapacitete unutar Dioklecijanove palače. S novim objektom zaokružili smo čitavu priču i napravili kolekciju Vestibul.
 

Preuzeto iz novog izdanja Globusa

Naslovnica Globusa