Domaći proizvod

Kupovina bureka ili sladoleda na self-service kiosku? Naša IT tvrtka našla je način kako!

AUTOR:

OBJAVLJENO:

17.3.2019. u 14:09

AUTOR:

OBJAVLJENO:

17.3.2019. u 14:09

Boris Kovačev / CROPIX

CEO Mario Hegeduš i osnivač tvrtke Borivoj Sirovica

Ako jednog dana negdje “iskrsne” self-service kiosk na kojem ćemo moći kupiti, recimo, burek, ne treba se začuditi. Niti bismo trebali. U “laboratoriju” zagrebačke informatičke tvrtke Infoart upravo se jedan takav sličan “kuha” - radi se na novoj generaciji self-service kioska, koji je zapeo IT-jevskim očima i na nedavno održanom Mobile World Congressu u Barceloni, kad se hrvatska tvrtka našla među 2400 vodećih tehnoloških kompanija iz 205 zemalja i dobila mogućnost predstaviti svoja rješenja. Među ostalim i spomenuti kiosk, za koji je iskazan veliki interes. Za tvrtku s 55 zaposlenih koja dolazi iz zemlje koja nije poznata po tehnološkom razvoju, nego po lijepom moru, plažama i nogometu, to je veliki uspjeh. I burek nije šala.

Organski rast

- Doslovce su nas u BiH pitali možemo li im riješiti da na kiosku prodaju burek - kroz osmijeh nam govori Borivoj Sirovica, jedan od suosnivača tvrtke koja ove godine slavi 30. rođendan.
U tom su razdoblju narasli, i to isključivo organski, u vodećeg regionalnog ponuđača IT rješenja za upravljanje robnim tokovima (s naglaskom na maloprodaju i veleprodaju), ljudskim resursima i financijama za srednja i velika poduzeća.

Stoga, ideja s burekom čak i nije nemoguća. Jer, kako nam objašnjava izvršni direktor i član Uprave Infoarta Mario Hegedüs, ideja njihova self-service kioska je da bude multifunkcionalan.

- On bi funkcionirao kao samostalna cjelina ako ulazi u nekakav poslovni proces. Mogao bi biti i samostalan ispred zgrade. No, naravno, u tom slučaju nemate fizičke proizvode, nego usluge poput parkinga, javnog prijevoza, ulaznica za koncerte, možda i plaćanje računa. To sad sve ovisi o poslovnom modelu. Mi sada radimo na pilot-projektu, krenuli smo u razvoj novog rješenja koje će omogućiti narudžbu, odnosno prodaju nekih proizvoda koji su ‘fast moving’, dakle jednostavni i brzo se mogu prodavati uz to rješenje. Ideja je objediniti znanje i sve procese u jedinstveno rješenje koje ćemo moći nuditi na tržištu različitim tipovima klijenata; od klasičnih maloprodaja, ljekarni, banaka, mobilnih operatera, fast food restorana, osiguravateljskih kuća... - otkriva nam dio planova.

To mogu biti i svojevrsni “fashion spotovi”, dodaje Sirovica, u kojim imate mogućnosti pregledati robu, naručiti je i odabrati način isporuke u nekoj od trgovina - tzv. click&collect koncept. Na tržište kreću, nadaju se, za dva mjeseca, a rješenje će nuditi s partnerima i u Hrvatskoj i u regiji.

Boris Kovačev / CROPIX

Zaposlenici Inforta

Internacionalizacija kroz sajmove

Infoartov nastup na jednom od najvećih svjetskih sajmova zapravo je nastavak kontinuiranih aktivnosti s ciljem daljnje internacionalizacije, odnosno širenja domaćih IT rješenja i izvan granica.

- Sajam u Barceloni treći nam je na kojem nastupamo, gdje smo predstavljali rješenja koja imamo u području smart cityja i mobilnosti. Javili smo se na natječaj za internacionalizaciju malih i srednjih poduzeća i prošle godine dobili poticaje od Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta od oko milijun kuna pa tako krenuli prvo s nastupom na sajmu Inter traffic u Amsterdamu. Dva su značajna sajma u Barceloni, jedan u Amsterdamu, i sad nas u lipnju čeka još jedan sajam u Parizu, a svi se održavaju ili na temu pametnih gradova ili mobilnosti - govori Hegedüs pa nastavlja s dojmovima iz Barcelone, posebno ističući što je posjetiteljima zapelo za oko:

- U razgovorima s partnerima i zainteresiranim IT ponuđačima naglasak je na integraciji najnovijih rješenja iz područja sigurnosti, autorizaciji korisnika i povezivanja s novim kanalima naplate, poput chat platformi u postojeća rješenja te proširenja ponude postojećih usluga, kao i PayDo mobilne aplikacije. Osim tih sustava, najveći interes posjetitelji su pokazali za naš najnoviji proizvod posia*one, jedinstvenu self-service kiosk platformu koja predstavlja novu generaciju rješenja za maloprodaju. Platforma posia*one primjenjiva je u različitim industrijama: od telekoma, trgovina, fast food restorana do prodaje različitih vrsta karata i smart city usluga te u ostalim maloprodajnim sustavima - nabraja direktor Infoarta.

Posia*one je zapravo njihova nova generacija razvoja u segmentu maloprodaje, u kojoj veći naglasak stavljaju na korisničkom iskustvu. Kako i sami primjećuju, ljudi su sve više orijentirani na online kupnju, a nove generacije pogotovo su sklone kupnji putem web shopova.

- Međutim, i dalje vole ući u dućan i osjetiti proizvod pod rukama, ali s jedne strane istovremeno imati mir i slobodu odabira pa onda to pokušavamo preslikati na kiosk rješenje - uočava direktor tvrtke.
Dvojac nam otkriva i da nakon Barcelone imaju upit iz španjolske Ikee, gdje ta tvrtka ima male trgovine, što bi bila trgovina bez prodavača.
- Naručiš proizvod i odeš po isporuku. Još se razrađuje ideja, vidjet ćemo što će biti s time - kaže Hegedüs.
Super je networking na tim sajmovima, nadovezuje se Sirovica, imaš mogućnosti predstaviti se, ali i čuti zanimljive ideje. Došli su im ljudi iz Južne Afrike, kaže nam, koje je zanimalo to što oni rade, ali su im dali i prijedlog kako bi u to mogli uključiti neki chat, pojednostaviti sve kroz poruke.

- Mlađe generacije koje dolaze i koje će postati potrošači ionako sve manje koriste različite aplikacije, a sve više razne chat platforme. Očekuju da sve bude unutar toga. Mercedes i BMW ulažu milijarde dolara u platformu koja će biti jedinstveno mjesto na kojem će ljudi moći naručiti auto, rentati auto ili ga ‘sherati’, platiti parking ili punjenje električnog vozila, naručiti taksi, javni prijevoz... Osiguravaju infrastrukturu budućnosti koja će omogućiti autonomnu vožnju i bolju mobilnost ljudi u budućnosti - ističe suosnivač Infoarta, tvrtke koja nudi tri osnovna proizvoda.

 

Boris Kovačev / CROPIX

Zaposlenici Infoarta

Portfelj proizvoda

Spomenuta posia* je sustav upravljanja robnim tokovima, koji je namijenjen tvrtkama kojima je osnovna djelatnost trgovina, posebno maloprodajnim lancima. On, među ostalim, osigurava cjelovito i trajno praćenje prodaje na bilo kojoj željenoj razini (od prodajnog mjesta, preko pojedinih poslovnica i podružnica do centrale) sa stalnim uvidom u rezultate poslovanja, daje mogućnost praćenja rezultata prodaje po pojedinim prodavačima itd.

- Mi smo se zapravo specijalizirali za maloprodaju, ne samo za naplatu, nego za kompletno upravljanje maloprodajom; od upravljanja asortimanom, politikom cijena, promocijama, marketinškim akcijama i sl. do niza elektroničkih usluga koja se mogu kupiti na samom prodajnom mjestu. Pod našim softverom za maloprodaju je u najboljim danima bilo u jednom trenutku i više od 3000 prodajnih mjesta u regiji. Govorimo o Hrvatskoj, Sloveniji i BiH. Retail nam je uža specijalnost i tu imamo neke od najvećih klijenata, poput Tiska, iNovina u Hrvatskoj i BiH, Perutnina Ptuj iz Slovenije. Ima nas u Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji putem podružnica naših klijenata - nabraja Hegedüs.

Plus Njemačka, dodaje Sirovica, gdje rade na rješenjima za Volkswagen, a kroz taj kanal prisutni su i u Španjolskoj, Italiji, Austriji i Nizozemskoj.

- To su veliki sustavi i imaju velike potrebe, a za nas je dobro da radimo u dijelu vezanom za plaćanja i mobilnost, koji se naslanja na naša ‘core’ znanja i sustave koji u Hrvatskoj na mjesečnom nivou donose milijune transakcija, što uključuje više od 90 posto elektronskih plaćanja parkiranja. Za nas je to prednost jer je riječ o ekspertnim poslovima - posebno ističe.

U portfelju imaju i Fiks* sustav upravljanja financijama i računovodstvom, koji daje sveobuhvatan pogled na financijske rezultate te Hrids* proizvod, odnosno sustav upravljanja ljudskim resursima koji omogućuje evidenciju zaposlenika, praćenja edukacija i kompetencija, karijere općenito.

- Ta rješenja koriste Zubak grupa, Uniline, Bina Istra, iNovine u BiH i druge tvrtke u privatnom sektoru. U pojedinim segmentima ga koristi kao prilagođeno rješenje i Porezna uprava, s više od 4200 službenika. Taj smo dobili posao na javnom natječaju, financira se sredstvima EU i to je zapravo vrlo uspješan projekt jer su dobili kvalitetno rješenje koje im je znatno ubrzalo pojedine procese, pogotovo administraciju i generiranje dokumentacije - smatra Sirovica i napominje da su ipak više prisutni u privatnom sektoru koji im, prema procjenama, donosi 90-ak posto prihoda.

Njihovi korisnici su i gradovi, nadovezuje se Hegedüs, odnosno komunalna poduzeća ili, još konkretnije, parking menadžment kompanije.

Boris Kovačev / CROPIX

Sustav Infoarta koji se primjenjuje u kioscima

 

Pioniri u m-parkingu

Naime, osim što su pioniri u m-parkingu, usluzi koju su počeli nuditi 2001. i s njom su prisutni u 66 gradova, lani su predstavili i mobilnu aplikaciju PayDo, koju oni sami od milja zovu Pajdo. Ona omogućuje plaćanje parkinga putem mobilne aplikacije, što je nakon usluge plaćanja putem SMS poruka velika stvar u Hrvatskoj. Mobilno plaćanje parkirališnih karata su pojednostavili, pojeftinili i proširili na nove tipove korisnika.
Razvijat će i dalje postojeća tehnološka rješenja u dijelu plaćanja i cilj je proširiti se na nove usluge koje će nuditi u okviru PayDo aplikacije. Osim plaćanja parkinga na ulicama i na zatvorenim parkiralištima (pod rampama, u garažama), uskoro će, kažu, omogućiti i usluge javnog prijevoza, plaćanja na električnim punionicama, kupnju ulaznica i slične usluge.

- PayDo nam je vrlo važan projekt u sklopu kojeg smo u godinu dana uveli uslugu u 40-ak gradova u Hrvatskoj. Putem aplikacije, koja je već sada postala nacionalna platforma, korisnicima dajemo više mogućnosti plaćanja, uz uštedu na dodatnim troškovima SMS-a realiziramo razne promocije. Pojedini gradovi su razvili svoje aplikacije za plaćanje, međutim, mislim da ljudima treba dati više mogućnosti. Poanta je da netko tko, recimo, dolazi iz Varaždina, skine aplikaciju i s istom može plaćati u drugom gradu, što je velika pogodnost posebno za turiste. Ne treba baš očekivati da svaki grad ima svoju aplikaciju za plaćanje i da ljudi koriste različite aplikacije za istu stvar - smatra Sirovica.
Unazad 10 dana njihova aplikacija radi i na Zagrebačkom velesajmu na zatvorenom parkiralištu, prvo pod rampama u okviru aplikacije.