Napravite plan prije kupnje

Kod mnogih preuzimanja ne postižu se najbolji rezultati, za njih su potrebni jasni ciljevi

AUTOR:

OBJAVLJENO:

19.2.2019. u 14:54

AUTOR:

OBJAVLJENO:

19.2.2019. u 14:54

Metkovic, 300616.
Pametna ucionica u Metkovskoj Gimnaziji.
Ucionica buducnosti opremljena sa 30 racunala i pametnom plocom koju su kompanija Microsoft Hrvatska i Hrvatska akademska i istrazivacka mreza CARnet opremili uz podrsku Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta.
Digitalna ucionica metkovske Gimnazije cetvrta je u Hrvatskoj.
Foto: Denis Jerkovic / CROPIX
Denis Jerkovic / HANZA MEDIA

Kompanije koje na samom početku preuzimanja drugih kompanija točno znaju što hoće i prednost daju stvaranju novih vrijednosti ostvaruju bolje rezultate nakon preuzimanja, pokazuje istraživanje koje su nedavno proveli konzultantska kuća PwC i Mergermarket.

Osnovni je zaključak, naime, da se stvaranje nove vrijednosti u slučaju preuzimanja neće dogoditi samo po sebi. Upravo suprotno, kompanije na tome moraju poraditi i prije, kao i tijekom preuzimanja drugih tvrtki, a i nakon preuzimanja, proizlazi iz istraživanja koje je obuhvatilo 600 viših rukovoditelja globalnih korporacija.

Veliku ulogu u cijelom procesu ima ljudski faktor. Upravljanje kadrovima i ljudski kapital utječu na način na koji kompanije mogu stvoriti vrijednost prije i poslije transakcije, pokazalo je istraživanje.

"82 posto kompanija koje kažu da je prilikom posljednjeg stjecanja uništena značajna vrijednost nakon transakcije izgubila su više od 10 posto zaposlenika", poručuju iz PwC-a.

Rezultati ankete pokazali su da gotovo četvrtina kompanija, ili njih 24 posto, smatraju da je nakon preuzimanja izgubljena značajna ili umjerena cijena u odnosu na nabavnu cijenu. Drugim riječima, svako četvrto preuzimanje moglo bi se ocijeniti kao neuspješno, kako financijski, tako i s aspekta stvaranja novih vrijednosti, odnosno kvalitete poslovanja nakon preuzimanja. Zabrinjavajuće je i da 15 posto ispitanika kaže da je nakon preuzimanja stvorena mala ili nikakva vrijednost u odnosu na kupovnu cijenu, odnosno na uloženi novac. Ipak, većina ispitanika, njih 61 posto, ističe da je stvorena nova vrijednost po preuzimanju u odnosu na novac koji je za to izdvojen. No, i tu dominiraju pesimisti, budući da dvije trećine onih koji kažu da su stvorili novu vrijednost smatraju da je ona ipak umjerena u odnosu na nabavnu cijenu, a samo ostatak smatra da je nova vrijednost bila značajna.

- Ovo istraživanje pokazuje koliko često vrijednost ostane neiskorištena nakon pripajanja i stjecanja i koliko često pregovarači to uopće ne shvaćaju. Izrada planova stvaranja vrijednosti ne može biti samo još jedna stavka na popisu koju morate obaviti kako biste uspješno zaključili transakciju. Nakon zaključenja mora doći do realizacije - poručio je John West, glavni urednik Mergermarketa za regiju Europe, Bliskog istoka i Afrike (EMEA).

Stjecatelji koji prednost daju stvaranju vrijednosti od samog početka transakcije premašuju svoju referentnu vrijednost unutar svog sektora za 14 posto unutar dvije godine od završetka transakcije, pokazalo je istraživanje. U PwC-u i Mergermarketu daju i nekoliko preporuka za ostvarivanje veće vrijednosti u preuzimanju.

Prva preporuka odnosi se na neodustajanje od strateške namjere. U tom smislu, tvrtke bi transakcije trebale promatrati kao dio jasne strateške vizije, a aktivnosti vezane uz preuzimanje trebale bi uskladiti s dugoročnim ciljevima poslovanja.

Nadalje, tvrtkama se preporučuje da razjasne sve elemente sveobuhvatnog stvaranja vrijednosti. "Napravite plan, a ne kontrolni popis", preporuka je koja proizlazi iz istraživanja. Posljedice nepostojanja jasnoga plana vide se iz podataka o preuzimanjima sa značajnom izgubljenom vrijednošću u odnosu na nabavnu cijenu, a prema kojima 79 posto prilikom potpisivanja nije imalo strategiju integracije, 70 posto je bilo bez plana sinergije, a 63 posto nije imalo tehnološki plan. Treća preporuka odnosi se na već spomenuto bolje upravljanje kadrovima i ljudskim kapitalom.

Na kraju, opći je zaključak da se kod većine stjecanja i prodaja ne postiže maksimalna vrijednost, čak ni onda kada iskusni pregovarači misle da je postižu. Ipak, stjecatelji koji na samom početku daju prednost stvaranju vrijednosti nadmašuju konkurente za čak 14 posto, zaključuje se u istraživanju.