Izgradnja obilaznice Omiša

Kilogrami, a ne tone: Zbog greške u troškovniku zaustavljen zahtjevni i skupi projekt

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.2.2019. u 15:13

AUTOR:

OBJAVLJENO:

14.2.2019. u 15:13

Omis, 261011.
Gradnja splitske obilaznice duge 60 km i teske oko 200 milijuna eura od Trogira na zapadu do Omisa na istoku sporo se odvija zbog financijskih i ostalih poteskoca.Cvor u Omisu se ipak radi i ocekuje se zavrsetak gradnje za godinu dana.Na slici busenje tunela Omis (koji ce biti dug 1300 m).
Foto: Nikola Vilic / CROPIX
Nikola Vilić / CROPIX

Gradnja obilaznice u Omišu

Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) djelomično je prihvatila žalbu zadarske tvrtke Novi Val na natječaj za izgradnju dijela obilaznice Omiša koji su raspisale Hrvatske ceste.

Posljedica žalbe je zaustavljanje natječajnog postupka na više od mjesec dana, da Hrvatske ceste tvrtki Novi Val moraju nadoknaditi pet tisuća kuna troška žalbenog postupka te se mora izmijeniti dio natječajne dokumentacije, a sve zbog toga što su odgovorni pri sastavljanju troškovnika u rubrici “jedinica mjere” umjesto kilograma stavili tone. Pa je tako navedeno da je za ugradnju potrebno 1.150.000 tona umjesto kilograma AK zaštićene čelične konstrukcije.

U očitovanju na žalbu u Hrvatskim cestama priznaju da je riječ o grešci u troškovniku, ali i navode da je žalitelj trebao tražiti izmjenu dokumentacije o nabavi. U DKOM-u navode kako je Novi Val mogao tražiti izmjenu dokumentacije, ali da to nije preduvjet za podnošenje žalbe. Dakle, žalba je potpuno osnovana. Novi Val se žalio i da su Hrvatske ceste dale neuobičajeno kratki rok za davanje ponuda s obzirom na to da je riječ o velikom građevinskom projektu koji sadržava mnogo rizika. U DKOM-u su ocijenili da su HC u tom slučaju postupile sukladno Zakonu i dale dovoljno dugačak rok za sastavljanje ponuda te je taj dio žalbe odbijen.

Nakon ovog rješenja DKOM-a Hrvatske ceste moraju objaviti izmijenjeni troškovnik, ali i novi rok za podnošenje ponuda. Naime, prošli rok je bio 6. veljače.

Natječaj je objavljen posljednjih dana prošle godine, a radovi obuhvaćaju izgradnju dionice državne ceste 70, mosta Cetina do Omiša Istok. Procijenjena vrijednost radova iznosi 180 milijuna kuna. Sama dužina zahvata vrlo je kratka. Riječ je o trasi dugoj oko kilometar, no na njoj je potrebno izgraditi jedan tunel, a drugi dovršiti te izgraditi most preko Cetine i zaštitu od odrona.

Dio je to velikog projekta gradnje obilaznice Omiša koji je po svojoj vrijednosti i zahtjevnosti jednak projektu izgradnje Pelješkog mosta. Tvrtka Novi Val žalbu je podnijela 10. siječnja. Riječ je o tvrtki koja je registrirana na široku paletu usluga - od građenja, projektiranja i nadzora nad građenjem do vinogradarstva i uzgoja stoke i peradi. Ukupno za 57 raznoraznih usluga. U natječajnoj dokumentaciji Hrvatske ceste od ponuditelja traže da su dosad gradili tunel dug najmanje 500 metara te čelični cestovni i željeznički most minimalne duljine 200 metara. U javno dostupnim izvorima nigdje nema podataka da je ova tvrtka izgradila ovakve objekte, a vlasnica tvrtke nam nije dopustila pitanja o referencama tvrtke već je prekinula telefonski razgovor. U građevinskim krugovima se odmah nakon podnošenja žalbe proširila priča da je žalba zapravo podnesena u ime neke veće građevinske tvrtke koja nije imala dovoljno vremena za pripremu za natječaj.

Takva je praksa u dva navrata primijenjena na projektu Pelješkog mosta. U listopadu 2018. nepoznata tvrtka s dva zaposlenika Snaga vjetra iz Splita podnijela je žalbu na natječajnu dokumentaciju za pelješki most, čime je proces zaustavljen na nekoliko mjeseci. U prosincu 2017. projekt je ponovno zaustavljen kad je žalbu na natječaj za nadzor radova podnijela tvrtka Lipov Gaj. U oba slučaja sumnjalo se kako su žalbe podnesene u ime neke velike tvrtke koja želi kupiti vrijeme i na neko vrijeme zaustaviti natječaj. Tvrtka Snaga vjetra nakon odbijene žalbe nikad se nije javila na natječaj, a Lipov Gaj nakon djelomično prihvaćene žalbe na natječaj samostalno je dao najskuplju ponudu.

Ovakve žalbe nisu protuzakonite. Prema Zakonu o javnoj nabavi, žalbe na natječaje za velike infrastrukturne projekte dozvoljene su svim tvrtkama bez obzira na njihovu djelatnost i reference koje imaju, ali ne postoji mehanizam dokazivanja da je netko podnio žalbu kako bi namjerno na određeno vrijeme zaustavio određeni projekt.