Širenje

Karlo Blonder u pogonu u Dugopolju proizvodi sedam vrsta kave po vlastitoj recepturi

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

12.1.2019. u 13:11

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

12.1.2019. u 13:11

Dugopolje, 191218.
Karlo Blonder, vlasnik przionice kave Procaffe u Dugopolju.
Foto: Tom Dubravec / CROPIX
Tom Dubravec / CROPIX

Karlo Blonder, vlasnik pržionice kave Procaffe

Tvrtka Kongo sa sjedištem u Dugopolju, poznata po brendu espresso kave Procaffe i Congo, uskoro izlazi na mađarsko tržište sa caffe shopom u Budimpešti. Osim na hrvatskom tržištu, sa svojim proizvodima prisutni su na tržištima Bosne i Hercegovine, Srbije, Češke, Mađarske i Austrije.

Svoju poduzetničku priču Karlo Blonder počeo je devedesetih godina prošlog stoljeća, kad je otvorio prvi caffe shop u Splitu u neposrednoj blizini Hrvatskog narodnog kazališta. U ponudi je imao velik izbor različitih vrsta pakirane kave i one u rinfuzi, zatim čajeva i sličnih proizvoda. Kavu su najvećim dijelom sami pržili i pakirali. Tvrtka se tada zvala ProCaffe, a iz nje je nastao i njihov zaštićeni istoimeni brend konzumne kave. Potom je širom Hrvatske otvorio 11 caffe shopova, najvećim dijelom duž obale. U Zagrebu je imao dva caffe shopa. Kad se tržište posložilo, izišao je iz poslova s caffe shopovima i kave za kućanstvo, te je tvrtku specijalizirao za espresso kavu. “Napustili smo ponudu za kućanstvo jer je Franck u tom dijelu bio prejak i moćan. U tom je dijelu bilo više prostora jer na hrvatskom tržištu niste imali ni jednu ozbiljniju tvrtku koja se u to vrijeme ozbiljnije bavila tim segmentom i imala ozbiljniju ponudu espresso kave. Nastavili smo poslovati pod tvrtkom Kongo”, objašnjava Karlo Blonder, vlasnik Konga iz Dugopolja.

Pržionica kave sada ima značajne kapacitete. Međutim, Blonder ne može reći koliko je investirao jer je krenuo od malog stroja, odnosno peći za prženje kave. Ta je peć imala kapacitet deset kilograma kave. “U samim počecima kao mali poduzetnik niste mogli doći ni do kredita. Zato, ali i zbog mojeg opreza, širenje proizvodnog pogona išlo je postupno. Možda bih se brže i širio i lakše rastao da sam bio politički angažiran, ali ja to nisam htio. Iz temelja sam se nosio sa svim izazovima s kojima se susreće nezavisni poduzetnik u Hrvatskoj.

Tvrtka Kongo zapošljava oko 70 radnika. Osim pržionice, dakle proizvodnog pogona smještenog u Dugopolju, u Splitu ima ugostiteljski objekt. U Zagrebu također ima caffe shop u sklopu malog hotela s osam soba. Smješten je u Tkalčićevoj ulici. Sa svojim premium brendom Congom proizvodi ove tvrtke prisutni su u ugostiteljskim objektima Congo. Postigao je dogovor s nekoliko poduzetnika u Splitu, Dubrovniku, Zadru, Osijeku, a zagrebački je shop pod imenom ProCaffe. Dakle, tvrtka Kongo ima jednu klasičnu konzumnu liniju ProCaffe, a druga je premium linija Congo.

“Što se tiče brenda Congo, mi s poduzetnicima koji imaju ugostiteljske objekte pod tim imenom imamo jako dobru suradnju”, kaže Blonder.

U pogonu smještenom u poslovnoj zoni Podi u Dugopolju proiz­vodi sedam vrsta kave po vlastitoj recepturi, ima proiz­vodnju 12 vrsta čajeva te pakirnicu šećera za ugostiteljstvo. Proizvodi i cappuccino, vitaminske napitke te instant-kave. “U ponudi proizvodnog asortimana spektar je napitaka različitih okusa od čokolada, kakaa preko cappuccina do crvene naranče. U vlastitoj proizvodnji veliku smo pozornost posvetili i proizvodnom lancu FIST aparata – prvih hrvatskih automatskih i poluautomatskih aparata za espresso. Raznolik dizajn šalica, oblikom, bojom i uzorcima prepoznatljiva je karakteristika brenda ProCaffe, kojim nastojimo udovoljiti različitostima i potrebama ugostitelja. Sami smo napravili recepte”, kaže Karlo Blonder.

Proizvodi tvrtke Kongo ne nalaze se na policama trgovačkih lanaca. Njegovo tržište je HoReCa. S proizvodima je ušao i u velike hotelske kuće.

Od samog početka devedesetih Karlo Blonder prošao je razne edukacije u Italiji. Sudionik je natjecanja kušača kave, tako da je ovladao mnogim tajnama ovog posla. Napominje da je puno naučio od jednog talijanskog kušača kave, ali da je, osim edukacije, u ovom poslu važan prirodan dar za prepoznavanje kvalitete kave.

“Morate razviti vlastita osjetila, koja u startu moraju biti 40 posto bolja od osjetila prosječnog konzumenta i ljubitelja kave. Italija je središte espressa i od njih možete gotovo sve naučiti, ali morate razviti vlastiti stil kako biste bili prepoznatljivi na tržištu. Tržišta su različita i konzumenti kave ne ponašaju se svagdje jednako. Recimo, Mediteran i Dalmacija vole talijanski espresso i jako su osjetljivi na kvalitetu dok su sjevernija područja sklonija cappuccinu, makijatu i nisu skloni klasičnom kratkom talijanskom espressu. Ali kvaliteta je ipak na svim područjima najvažnija. Kad ovo govorim, mislim na barove, a ne na kućanstva. U kućanstvima su sasvim druge i drukčije navike”, pojašnjava Blonder.

Dugopolje, 191218.
Karlo Blonder, vlasnik przionice kave Procaffe u Dugopolju.
Foto: Tom Dubravec / CROPIX
Tom Dubravec / CROPIX

Karlo Blonder, vlasnik pržionice kave Procaffe

 

Što se tiče tržišta, kaže da veliki proizvođači rastu i posluju na volumenu, a mali moraju imati iznimnu kvalitetu. Tržište je malo, a veliki nude razne pogodnosti klijentima da uzmu njihove proizvode. Teško je opstati. Međutim, unatoč raznim akcijama, ipak na kraju presuđuje kvaliteta. Ako imate lošu ponudu i nekvalitetnu kavu, izgubit ćete goste.

Utjecaj Italije velik je u ugostiteljskim objektima, a turska je kava ostala u kućanstvima. Uvijek će je biti i neće ona nikada nestati, ali svjedoci smo da kućanstva s vremenom nabavljaju aparate za espresso. Konzumiraju i instant-kavu. Ljudi imaju sve manje vremena za konzumiranje kava, a turska kava zahtijeva vrijeme.

Tvrtka svoje proiz­vode namijenjene za espresso kavu plasira u objekte HoReCa. Turistička sezona najmanje 50 posto podigne prodaju njihovih proizvoda, što je i razumljivo jer je zimi većina objekata zatvorena.

Kad je riječ o investicijama, uskoro bi trebala započeti ona u pogon za preradu i doradu sirove kave. U njemu bi se pripremala sirova kava za prženje i daljnju preradu. Blonder će, kaže, krenuti polako i planski s manjim pogonom te postupno podizati kapacitet i aktivnost. U preradi sirove kave ima puno tajni, i to je, svakako, izazov.

Karlo Blonder nije u ovom trenutku siguran koliko bi točno mogla iznositi ta investicija, ali procjenjuje da će se kretati od 300 tisuća do 600 tisuća eura. “Trenutačno smo u traženju odnosno izboru lokacije, a skloni smo tome da bude u Dugopolju kako bi nam pogoni bili blizu, tj. nedaleko od postojeće pržionice.”

Sirovu kavu tvrtka doprema najčešće kamionima iz Trsta, Kopra ili neke sjevernojadranske luke. Radi se o pakiranjima kave u zrnu i u vrećama.

“Ima toliko vrsta kave da je to prosječnom konzumentu teško zamisliti. Možda je više vrsta kave nego što je vrsta vinove loze. Kod kave su također važne sorte i položaj kao i kod vina. Ima plantaža s južne strane, ali i onih s visokih nadmorskih visina. S afričkih plantaža dobije se tvrda kava koju kvalitetnom preradom ipak možemo učiniti dobrim finalnim proizvodom. A da sada ne govorimo o svim kombinacijama koje možete raditi... Mi, recimo, u našem espressu imamo sedam vrsta kave. Njihovom kombinacijom pronašli smo svoj vlastiti recept”, objašnjava Karlo Blonder.

Prostora za rast i širenje ima dosta. Međutim, Karlo Blonder kaže da je jako teško vertikalno se širiti na nekom tržištu.

“Teško je povećavati udio na hrvatskom tržištu. Morate se širiti horizontalno. Jednako kao što to rade svi poznati svjetski proizvođači kave popu Illyja,Lavazze, Segafreda... Poput poduzetnika i kompanija iz razvijenih država s robom široke potrošnje, morate ići na sva tržišta. Nema države u svijetu gdje nema talijanskih brendiranih espresso kava”, ističe naš sugovornik.

Za svoju tvrtku kaže kako se ona ipak može širiti i rasti samo zdravo.

“Sebi ne mogu dopustiti nikakvu grešku poput velikih kompanija koje svoje greške i loše poteze mogu ispraviti. Širiti se mogu onoliko koliko mi dopušta poslovanje moje tvrtke i financijski kapacitet. Naše su tvrtke nastale prije dvadesetak godina, a europske su nastale prije stotinu pedeset godina.

Budemo li imali barem malo sreće, mi ćemo učvrstiti poziciju na okolnim tržištima”, napominje Blonder.

Tvrtka u sklopu svojeg ugostiteljskog objekta uskoro otvara wine bar gdje će nuditi hladna jela i veliki izbor vina. “Ne samo da ćemo imati domaće proizvode nego i delikatese iz okolnih zemalja u kojima mi već poslujemo. Konkretno, iz Mađarske će u ponudi biti njihove guščje i pačje paštete”, otkriva nam Blonder.

U ugostiteljstvu, kaže, najveći problem nisu gosti i njihovi zahtjevi, nego radnici. “Jako je teško pronaći dobrog konobara ili ugostiteljskog radnika. Naš ugostiteljski objekt radi odlično, ali teško je naći radnike unatoč primanjima koja nudimo. Kvalitetniji konobari često rade samo sezonu”, kaže Karlo Blender.

Tekst u potpunosti preuzet iz tiskanog izdanja Globusa

Naslovnica Globusa