Prvi intervju

Jasmin Bajić: Croatia Airlines treba oko 250 milijuna kuna dokapitalizacije

Novi čelni čovjek zrakoplovne kompanije odgovara na optužbe sindikata i ističe potrebu za privatizacijom
Avion Croatia Airlinesa i Jasmin Bajić u krugu
 Zvonimir Barišin / Boris Kovačev / Hanza Media

Jasmin Bajić šest je mjeseci na čelu Croatia Airlinesa i ovo je njegov prvi istup u medijima u kojem odgovara na optužbe sindikata, ali i ističe potrebu za dokapitalizacijom i privatizacijom kompanije kako bi ona uspješno poslovala u budućnosti.

Sindikat pilota Croatia Airlinesa prije nekoliko je dana objavio otvoreno pismo u kojem tvrdi da je tvrtka pred propašću. Kako vi komentirate te tvrdnje?

Doista mi je žao što je Sindikat odlučio ići u otvoreno pismo, a da me prehodno nije kontaktirao. Na njegove tvrdnje najbolji su odgovor poslovni rezultati kompanije. Prošle je godine ostvarena dobit od 24,9 milijuna kuna, a trend je nastavljen i u prvom ovogodišnjem kvartalu, u kojem je broj putnika povećan 8 posto, a prihodi su rasli 13 posto. U ovom tromjesečju ostvarena je putnička popunjenost aviona od 70,6 posto, što je povećanje od 6 postotnih bodova u odnosu na isto razdoblje zimske sezone prethodne godine. To nije pomak od jednog ili dva boda, nego je to strukturalni pomak bez kojeg nema daljnjeg napretka Croatia Airlinesa. Dakle, nema govora o propasti kompanije. Rekao bih da je istup Sindikata pilota motiviran i vezan isključivo uz natječaj za izbor nove uprave.

Zamjeraju vam loše planiranje pregleda aviona, što je, prema tvrdnjama Sindikata, rezultiralo manjkom aviona i otkazom letova?

Optužbe o navodnoj pogrešnoj procjeni trajanja planiranih tehničkih servisa na zrakoplovima Croatia Airlinesa potpuno su neistinite. Naime, radi se o standardnom postupku planiranja godišnjih paketa radova na zrakoplovima, u sklopu kojeg je, na temelju komunikacije s njihovim proizvođačem, utvrđena potreba za dodatnim radovima. I upravo je to razlog zbog kojeg je bilo nužno produljiti tehničke preglede na zrakoplovima, jer smo se i u ovoj situaciji, kao i uvijek dosad, vodili sigurnošću putnika kao jedinim relevantnim kriterijem koji uvijek stavljamo na prvo mjesto. Tu jednostavno nema druge opcije.

Također, dodatni tehnički zahvati koji su djelomično uzrokovali kašnjenje radova obvezujuće su modifikacije u sustavu navigacije na floti Q400. Spomenute modifikacije financirane su sredstvima iz fondova EU, uz strogo definirane uvjete njihova izvođenja tijekom tekuće zimske sezone na točno definiranom broju zrakoplova.

I zbog toga ste otkazivali letove i unajmljivali avione?

Sve male kompanije, za razliku od velikih, u izvanrednim situacijama moraju posegnuti za najmom aviona. Naime, veliki zračni prijevoznici imaju vlastite rezervne zrakoplove koje uključuju u promet u slučaju kvarova ili nepredviđenih situacija, kakva je i produljenje radova na održavanju flote. Mi nemamo takve mogućnosti jer svoj red letenja ispunjavamo sa svim zrakoplovima koje imamo i zbog toga u nepredviđenim situacijama unajmljujemo zrakoplove drugih operatera. Tijekom ove godine svi zrakoplovi koje smo unajmili registrirani su u zemljama Europske unije. Također, svi operateri certificirani su po međunarodnom standardu sigurnosti (IOSA), koji jamči primjenu najviših standarda sigurnosti. U razdoblju od siječnja do travnja za Croatia Airlines letjelo je ukupno devet zrakoplova sedam različitih prijevoznika. Unajmljenim smo zrakoplovima obavili 89 letova kako bismo prevezli putnike kojima smo prodali karte. Sve ovo, dakle, ne predstavlja nikakav problem jer znamo, i uvijek na to računamo, da će biti izvanrednih najmova.

Koliko je letova stornirano ove godine?

U razdoblju od 1. siječnja do 22. travnja obavili smo ukupno 6459 letova, što predstavlja nalet bez promjene u odnosu na prošlu godinu. Istodobno smo kroz sustav za planiranje reda letenja proveli 99 storniranja letova, što je 1,5 posto. Međutim, u toj statistici su i letovi u Mostar, gdje smo planirali početi letjeti ranije, ali krećemo 3. svibnja. U toj su statistici i letovi stornirani zbog radova na pisti zagrebačkog aerodroma, koji zapravo nisu stornirani, nego im je promijenjeno vrijeme i dan leta. Zbog toga putnici nisu bili oštećeni, niti smo im morali plaćati naknadu za počinjenu štetu. Uz sve to, s obzirom na produljeno održavanje vlastite flote, proveli smo i procjene za pojedine letove kako bismo utvrdili isplati li se više unajmiti zrakoplove drugih operatera ili stornirati letove. Rezultat analize pokazao nam je da je isplativije stornirati i to smo i učinili jer je prognoza potražnje na tim letovima bila niska. Radilo se, uglavnom, o letovima iz Zagreba u Bruxelles, Beč i Zürich, a u razdoblju prva četiri mjeseca stornirano je 20-ak rotacija zrakoplova. Na svim letovima koje smo stornirali zabilježili bismo gubitak, čak i da smo ih obavili vlastitim zrakoplovima.

Tvrdi se i da kompaniju napušta velik broj pilota, kabinskog osoblja i mehaničara. Čak se tvrdi da zapošljavate strane mehaničare uz dnevnicu od 300 eura?

- Od 4. studenog prošle godine, kada sam stupio na dužnost, nijedan pilot nije otišao. Od licenciranih mehaničara, otišla su tri. U 2016. godini otišla su tri pilota, od kojih jedan u mirovinu. U 2017. pet pilota napustilo je kompaniju, od kojih su dvojica otišla u mirovinu. Ove godine do sada nitko nije otišao, a zaposlili smo šest novih pilota. U razdoblju od 2015. do 2017. godine otišlo je 25 licenciranih mehaničara, što predstavlja godišnju fluktuaciju manju od 10 posto. Mi se trudimo da ostanu, stimuliramo ih, no činjenica jest da ih ne možemo platiti kao što ih plaćaju vani. Kad je riječ o angažiranju dodatnog mehaničarskog kadra, radi se o uobičajenoj praksi, kojom se koriste sve ovlaštene organizacije za održavanje zrakoplova.

Da ste tada bili na čelu kompanije, biste li prodavali slotove na londonskom Heathrowu?

Odluke bivših uprava ne bi bilo profesionalno i korektno komentirati. Kakve god bile, odluke treba donositi i provoditi jer bez jasne vizije nema budućnosti.

Vlada kao vlasnik Croatia Airlinesa najavljuje pronalazak strateškog partnera za kompaniju? Je li on nužan i može li CA preživjeti bez njega?

Činjenica jest da se na europskom aviotržištu, koje je još jako fragmentirano, odvijaju brojni procesi i upravo ga zato važno promatrati. Jedan je od takvih trendova, neizbježan i za Croatia Airlines, privatizacija. Iz godine u godinu sve je manje prijevoznika kojima je vlasnik država. Vidimo da naš vlasnik - pri čemu naglašavam da ja nisam s nikim konkretno razgovarao - ozbiljno razmišlja o pronalasku strateškog partnera. Za dodatni iskorak Croatia Airlinesa na tržištu, pozicioniranje, obnavljanje flote i neku buduću lidersku poziciju u regiji svakako je potrebna dokapitalizacija.

Koliki bi iznos dokapitalizacije bio potreban za daljnji kvalitetni razvoj tvrtke?

Iz strukture objavljene bilance može se procijeniti da bi za stvaranje preduvjeta razvojnog iskoraka i unapređenje tržišne pozicije u regiji uz povećanje flote zrakoplova inicijalno bilo potrebno oko 250 milijuna kuna dokapitalizacije.

Za koji dan na snagu stupa ljetni red letenja, a uskoro počinje i turistička sezona. Kako ste se pripremili za to?

Uvodimo četiri nove linije. U Dublin i Mostar počinjemo letjeti 3. svibnja, a nakon toga otvaramo nove linije Dubrovnik - München i Split - Kopenhagen. Od svih ovih linija puno očekujemo. Za Dublin je bilo jako teško dobiti dobar slot. Prvotni prijedlog bio je let iz Zagreba u 2 sata u noći, što nije imalo smisla, pa smo u izravnim razgovorima uspjeli dobiti povoljniji raspored.

Koliko su putnici zainteresirani za liniju do Dublina?

U prvom mjesecu nakon objave otvaranja linije trećina svih sjedala bila je prodana. Trend je sve bolji. Očekujemo da ćemo imati popunjenost 74 do 77 posto, što smo i ciljali u startu.

U medijima se pojavila informacija da ste odmah nakon imenovanja na čelno mjesto kompanije dali nalog da tvrtka kupi određeni broj knjige koju ste vi napisali. Zašto ste to učinili?

Ja sam vam čovjek od struke i znanja. To mi je na neki način opsesija i mislim da je moja uloga da širim znanje o tome što zračni prijevoz i Croatia Airlines znače za Hrvatsku. Smatram da je bolje da dijelim knjige umjesto rokovnika i kalendara. Malo je možda nespretna situacija jer sam suautor knjige uz kolege Mirka Tatalovića i Ivana Mišetića, ali nema drugih knjiga iz tog područja.

Tko bi mogao imati interesa za kupnju Croatia Airlinesa?

I prošlih je godina bilo pokušaja privatizacije, ali pokazalo se da baš i nema interesa?

Privatizaciju treba dobro pripremiti i tek nakon toga krenuti u proces. Od prošlih pokušaja privatizacije do danas promijenila se konjunktura, promijenili su se odnosi na tržištu, gledajući situaciju prije pet godina. Industrija ima rekordne profite i upravo zato treba iskoristiti ove pozitivne trendove i kad je u pitanju Croatia Airlines. Treba započeti proces kad tvrtka pozitivno posluje jer sve je puno teže kada se pojavi problem. I zato bi bilo preporučljivo što prije krenuti u taj proces.

Tko bi imao interesa za kupnju CA? Netko iz Europe ili s Dalekog istoka?

Teško je sada reći da će doći British Airways ili Lufthansa i kupiti Croatia Airlines. To u ovom trenutku ne vidim kao realnu mogućnost. Ali, proces treba pokrenuti i pokušati doći do rezultata. U slučaju Adria Airwaysa došao je fond koji se nikada nije bavio avijacijom. Dakle, i to je jedna od mogućnosti. Ali važno je, prema mojem mišljenju, da država zadrži kontrolni paket od 25 posto plus jedne dionice kako bi mogla utjecati na turistički proizvod ove zemlje i avioprijevoz unutar nje. Privatizacija svakako, ali ključna je dokapitalizacija.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 16:34