E-punionice

Hrvatski Telekom i HEP predvode, ali ne miruju ni MOL i Petrol

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.5.2019. u 14:58

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.5.2019. u 14:58

Zagreb, 190419.
Sky Office.
Dino Novosel, strucnjak za emobilnost u Hrvatskom Telekomu.
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

Dino Novosel, stručnjak za e-mobilnost u Hrvatskom Telekomu

Hrvatsko tržište “čistog prometa” postaje sve dinamičnije i nove punionice za električna vozila - na javnim lokacijama i privatne koje imaju, primjerice, pojedini hoteli u svojim garažama - niču kao gljive poslije kiše.

U Hrvatskoj je trenutačno aktualno nekoliko projekata u sklopu višenacionalnih CEF programa (Instrument za povezivanje Europe), koji se odnose na infrastrukturu za punjenje električnih vozila: East-E, Next-E, Urban-E, Comprehensive Fast-Charging Corridor Network in South-East Europe i Multi-E. Njihova ukupna vrijednost prelazi iznos od 10 milijuna eura, a glavni tržišni igrači i nositelji projekata koje razvijaju u suradnji s partnerima su HEP, Hrvatski telekom (HT), MOL grupa i Petrol.

Nove punionice HT i HEP su predvodnici na domaćem terenu, a slijede ih gradovi i županije. HEP je još 2010. prepoznao europski trend uvođenja odrednica održivog razvoja u sektore energetike i transporta i u sklopu projekta ELEN, lanca za punjenje električnih vozila. Do sada su postavili 65 brzih punionica od minimalno 22 kW diljem Hrvatske - u gradovima, na otocima, a planiraju postaviti i brze punionice na pojedinim dionicama autocesta.

HT je dosad pustio u pogon 125 javno dostupnih e-punionica na kojima se nalazi 170 mjesta za punjenje. Postavljene su u 75 gradova širom Hrvatske i na njih otpada više od 50 posto svih javno dostupnih punionica za električna vozila u Hrvatskoj. Od ukupnog broja postavljenih e-punionica, devet ih je brzih (punjenje traje oko 20 minuta, na standardnima oko 120 minuta), a u tijeku je isporuka desete na lokaciji u Karlovcu.

- Planiramo daljnje otvaranje novih e-punionica. Uskoro bi trebale biti postavljene u Karlovcu, Delnicama, Rijeci, Zagrebu i Varaždinu - ističu u toj tvrtki, dodajući da je dostupnost tehnološki napredne usluge kao što je punjenje električnih vozila dodatni poticaj kupovini i korištenju električnih vozila, kao i dolasku sve većeg broja turista iz Europske unije.

Novi ciljevi

U tom kontekstu, Tifon će biti jedan od prvih sudionika hrvatskog energetskog tržišta koji će ove turističke sezone turistima ponuditi jednostavnije putovanje električnim vozilima, budući da su nedavno pustili u rad dvije punionice na hrvatskim autocestama. Iako je tržište sve aktivnije, regulativa je postavljena, trenutačno ne postoje agregirani službeni podaci o broju javno dostupnih punionica. Informacije su dostupne jedino na stranicama privatnih subjekata (puni.hr ili elen.hep.hr) čiji okvirni broj iznosi ukupno 270 punionica. No, u Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture napominju da sudjeluju u dva projekta iz CEF programa čijom će se realizacijom uspostaviti aplikacija pomoću koje će se moći u realnom vremenu vidjeti raspoloživost infrastrukture za punjenje i  usporediti cijene.

- Završetak projekata se očekuje do 2021. i rezultirat će bazom podataka o broju i raspoloživosti punionica alternativnim gorivima na području cijele Hrvatske i ostalih država članica EU koje sudjeluju u projektu - najavljuje Tomislav Židov iz Ministarstva prometa, dodajući da do 2020. punionice za e-vozila moraju biti dostupne barem u svim gradovima s više od 20.000 stanovnika i na svakih 50 kilometara svih autocesta, u svim morskim, zračnim i lukama unutarnje plovidbe te na željezničkim kolodvorima. No, napominje da “s obzirom na vrlo dinamičan razvoja tržišta, prepoznaju potrebu za revizijom ciljeva te postavljanje novih, još ambicioznijih ciljeva”.

Tagovi