Prvi čovjek AKD-a

Dva milijuna izdanih certifikata, složena IT rješenja i usluge u vrhu Europske unije

S Jurom Sertićem razgovarali smo o digitalnoj transformaciji i razvoju IT rješenja
Jure Sertić, glavni direktor AKD-a
 Ronald Goršić / CROPIX

Agencija za komercijalnu djelatnost (AKD) u javnosti je sinonim za tiskarske proizvode, no ta se državna tvrtka posljednjih godina transformirala u tvrtku za razvoj i implementaciju IT rješenja na području identiteta i sigurnosti.

Jure Sertić, glavni direktor AKD-a, ističe da su lider na području razvoja rješenja temeljenih na elektroničkom identitetu te se nalaze na listi pružatelja usluga povjerenja Europske komisije.

Kada se kaže AKD, prvo što ljudima padne na pamet jest izrada dokumenata - osobne iskaznice ili putovnice. No, u međuvremenu ste razvili i implementirali neka iznimno složena IT rješenja te postali jedan od lidera digitalne transformacije u Hrvatskoj.

- Kada se pojavila potreba za elektroničkim identifikacijskim dokumentima, AKD je samostalno razvio IT rješenja za elektronički identitet građana i suvremenu biometrijsku putovnicu. Visokom razinom sigurnosti i mogućnostima korištenja pridonijeli smo počecima digitalizacije hrvatskog društva. Naši su proizvodi i usluge na najvišoj razini, a naša identifikacijska i potpisna rješenja te sustavi neporecive sljedivosti svrstavaju nas u sam vrh industrije.

Vaš je najpoznatiji proizvod e-Osobna iskaznica. Koliko je ona sigurna? Prije nekoliko tjedana objavljena je vijest da su otkriveni sigurnosni propusti u njemačkom eID sustavu za elektroničke osobne iskaznice. Može li se takvo što dogoditi i kod nas?

- Mehanizmi osiguranja sigurnosti hrvatske e-Osobne iskaznice na najvišoj su mogućoj razini, što je za korisnike najvažnije. Kontrole i kompleksni zahtjevi sigurnosti osiguravaju da se smanje rizici te da se ovakvi propusti ne događaju. Elektronički dio hrvatske osobne iskaznice podvrgnut je različitim analizama i sigurnosnim testiranjima. Budući da na njemu nisu pronađeni sigurnosni propusti, njemački BSI izdao nam je certifikat. Hrvatska e-Osobna standardom i kvalitetom je istovjetna elektroničkim dokumentima drugih zemalja EU, a cjenovno je najpovoljnija za hrvatske građane. To je rezultat domaće pameti i razvoja. Istodobno je dokaz da vrhunski tehnološki proizvodi današnjice mogu nastati u hrvatskoj, i to državnoj, tvrtki, što, priznat ćete, jako odstupa od uvriježenih stereotipa u javnosti. Hrvatskom elektroničkom osobnom iskaznicom trenutačno se može koristiti više od 50 usluga dostupnih kroz sustav e-Građani, ali i e-usluge bilo koje članice EU kroz sustav interoperabilnosti.

AKD-u je imperativ sigurnost svih poslovnih procesa i godišnje prođemo 17 različitih revizija međunarodnih akreditacijskih tijela. Implementirali smo ISO standarde u svoje poslovanje, imamo certifikate sukladnosti s eIDAS Uredbom te certifikate koji omogućuju postupanje s klasificiranim podacima i ugovorima za stupnjeve tajnosti TAJNO, EU SECRET i NATO SECRET, a vrlo zahtjevni MasterCard, Visa i Diners certifikati omogućuju nam suradnju s bankarskim sektorom.

A što je s poslovnom karticom? Kome je ona namijenjena?

- Poslovna kartica svojevrsna je poslovna osobna iskaznica koja omogućava sigurnu online elektroničku identifikaciju i elektroničko potpisivanje koje ima jednak pravni učinak kao vlastoručni potpis na području cijele EU. Budući da omogućava i potpisivanje ugovora i drugih dokumenata na daljinu (mPotpis), iznimno je zanimljiva poslovnim korisnicima. Prednosti ove kartice već koriste Hrvatska liječnička komora, Hrvatska odvjetnička komora, Centar za vozila Hrvatske, Optimapharm, Hrvatski telekom, Optima telekom, Carnet...

I Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva identificirao je potrebu uvođenja jedne takve iskaznice kao ključnog preduvjeta za informatizaciju i digitalizaciju identiteta službenika, koja će posljedično dovesti do bolje ekonomičnosti i efikasnosti javne uprave. Ono što je važno istaknuti jest činjenica da AKD-ova poslovna kartica omogućava tvrtkama i tijelima javne uprave pravovaljanu komunikaciju i s građanima.

Koliko vam u svemu pomaže ili odmaže država, odnosno ministarstva?

- AKD intenzivno surađuje s ministarstvima i tijelima državne uprave. Na prvome je mjestu suradnja s Ministarstvom unutarnjih poslova. MUP i AKD su predvodnici digitalne transformacije u Hrvatskoj i partneri u pravom smislu te riječi. Zajedno smo građanima ponudili prvu e-uslugu za podnošenje zahtjeva za izdavanje vozačke dozvole i putovnice putem e-Osobne iskaznice, a u suradnji s Ministarstvom uprave i APIS-om uslugu e-Novorođenče. Dobar je primjer suradnje i ovogodišnje Svjetsko nogometno prvenstvo u Rusiji kada su pravodobnom reakcijom i koordinacijom MUP-a i AKD-a svim građanima, koji su predali zahtjev, izrađeni putni dokumenti u najkraćem mogućem roku. Samo za Svjetsko prvenstvo tijekom tri tjedna izradili smo i isporučili 4473 žurne te 7496 redovnih putovnica

Kakva je suradnja sa znanstvenom zajednicom?

- S Fakultetom elektrotehnike i računarstva Sveučilišta u Zagrebu te s Fakultetom organizacije i informatike iz Varaždina potpisali smo sporazume koji se odnose na pripremu i realizaciju razvojno-istraživačkih projekata. Zajedničkim aktivnostima želimo jačati društveni utjecaj djelatnosti te pronalaziti nove oblike suradnje. Primarni nam je cilj sinergijom poduzetništva i znanosti stvoriti sve preduvjete da mladi ostanu u Hrvatskoj i zaposle se u domovini.

Spremate li što novo?

- Fokus nam je na razvoju sustava neporecive sljedivosti. Među prvima u EU realiziramo inovativno tehnološko rješenje za praćenje duhanskih proizvoda koji je upravo u završnoj fazi testiranja s partnerima u duhanskoj industriji. Novim sustavom moći će se pratiti put pojedinačnog pakiranja duhanskog proizvoda od stroja na kojem je proizveden do prodajnog mjesta, čime će se znatno povećati kontrola i smanjiti mogućnost ilegalne prodaje duhanskih proizvoda. Radimo i na uspostavi neporecivog sustava sljedivosti poljoprivrednih proizvoda i hrane, naprednih sustava upravljanja povlaštenim pravima i subvencijama, a vrlo smo ponosni na činjenicu da smo i dalje dio europske mreže ovlaštenih izdavatelja kartica za tahografe te razvijamo napredno rješenje Tacho GEN 2, sukladno regulativi EU. Sve su to veliki projekti s dugoročnim ciljevima.

Kako se vi, kao državna tvrtka, nosite s izazovom s kojim se sve više poslodavaca susreće, a to je pronalaženje i zadržavanje kadrova?

- Kao i svi drugi poslodavci u IT sektoru, u stalnoj smo potrazi za kvalitetnim kadrom i vrsnim IT stručnjacima. Ono gdje vidimo našu prednost izazovni su projekti u kojima naši zaposlenici mogu biti u prvim redovima stvaranja poslovnih rješenja koristeći napredne tehnologije. Također, ono što je mnogima važno, a osobito mladima koji zasnivaju obitelji, jest stabilnost i uređenost tvrtke. Već treću godinu zaredom nositelji smo zlatnog certifikata bonitetne izvrsnosti, prva smo i jedina tvrtka u Hrvatskoj i među rijetkima u svijetu koja je nositelj certifikata društvene odgovornosti SA 8000, a imamo i odlične sustave nagrađivanja. Stoga ne samo da možemo konkurirati drugim tvrtkama u IT sektoru, nego umnogome i prednjačimo. Brinemo za svoje zaposlenike i time se ponosim! Držim kako su to dovoljno relevantne komparativne prednosti za mlade IT stručnjake da odaberu AKD kao tvrtku u kojoj će se moći razvijati, kako u poslovnoj tako i znanstvenoj domeni.

Naši radnici ulažu iznimne napore u stjecanje novih znanja i vještina potrebnih za rad u AKD-u. Zahvaljujući njima, njihovu osobnom i profesionalnom angažmanu, hvalimo se vrhunskim rezultatima te koristim priliku zahvaliti radnicima AKD-a na posvećenosti i predanom radu.

Investicijska ulaganja iznose 35 milijuna kuna

Što pokazuju brojke? Kako ćete završiti poslovnu godinu?

- AKD se na tržištu bori za svoj dio kolača. U 11 mjeseci ove godine postigli smo odlične rezultate i ostvaren je značajan rast svih ključnih financijskih pokazatelja, a investicijska ulaganja u daljnji razvoj poslovanja iznose čak 35 milijuna kuna. To je trend koji nastavljamo još iz prethodne godine. Projekcije pokazuju da ćemo i ove poslovne godine nadmašiti rezultat planiran poslovnim planom te ostvariti povećanje dobiti u odnosu na prethodnu godinu. Dio te dobiti usmjerit ćemo na daljnji razvoj poslovanja i nove investicije, a 60 posto dobiti planiramo uplatiti u državni proračun.

U prvoj godini primjene ušteda od šest milijuna kuna

Postoje li neki podaci što digitalizacija znači za državni proračun? Ima li tu nekih ušteda ili...

- Digitalizacija nema alternativu! Iskustva Estonije, države s približno 1,3 milijuna stanovnika, pokazuju godišnju uštedu od dva posto BDP-a samo od 270 milijuna potpisanih dokumenata elektronički, umjesto papirnato.

Jedna od najboljih ilustracija u Hrvatskoj je primjena elektroničke otočne iskaznice koja služi za ostvarivanje prava otočana bez kompliciranih birokratskih procedura. Njezina je uporaba već u prvoj godini primjene donijela uštedu od šest milijuna kuna. Uvođenjem te iskaznice uklonjene su sve mogućnosti malverzacija u korištenju otočnih prava i postignuta je efikasnija kontrola državnih subvencija. Prije su, naime, ‘otočna prava’ nelegalno znali koristiti i stranci i građani koji nikad nisu imali prebivalište na otocima, a sada je ta mogućnost anulirana i pozitivni financijski rezultati već su vidljivi.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 14:19