Velika ulaganja

Darko Bastić: 'Grčka i Turska se oporavljaju, a mi moramo donijeti novu strategiju'

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

30.6.2018. u 10:31

AUTOR:

  • Jozo Vrdoljak/Privredni.hr

OBJAVLJENO:

30.6.2018. u 10:31

Vodice, 200618.
Darko Bastic , direktor tvrtke Olympia Foto: Niksa Stipanicev / CROPIX
Nikša Stipaničev / CROPIX

Darko bastić, direktor hotela Olympia

Darko Bastić dugogodišnji je direktor hotela Olympia iz Vodica i prošao je razne i izazovne faze u razvoju hotela. Na ključno mjesto hotela Olympia došao je kao mlad direktor 2001. godine. Hotel je upravo bio sanirao posljedice ratnih događanja i boravka prognanika u njemu. Tvrtka Vodičanka podignula je kredit kod HBOR-a, tako da su njezini hoteli Olympia i Punta renovirani i podignuti na razinu tri zvjezdice. Hotel Olympia privatiziran je 2006. godine i njegov vlasnik je postao Josip Stojanović Jolly. Jolly je najprije kupio dionice tvrtke Vodičanka da bi ušao u vlasništvo Hotela Olympia. Potom je krenula postupna obnova, a vlasnik je donio odluku da se hotelu podigne usluga na razinu četiri zvjezdice. Turistički kompleks Olympia s pratećim sadržajima zauzima površinu od 13.800 četvornih metara. S Darkom Bastićem razgovarali smo o poslovanju hotela te planovima ulaganja. Bastić je iznio svoje viđenje razvoja hotelijerstva i turizma, politike formiranja cijena, poslovnog ozračja, rada čitave godine, popunjenosti hotela...

Kako je tekla obnova nakon što je hotel privatiziran?

- Tekla je postupno. Obnavljala se jedna pa druga zgrada. Nekako u to vrijeme je počela i izgradnja kongresne dvorane, koja je dosta promijenila poslovanje hotela. S izgradnjom kongresne dvorane na mjestu nekadašnjeg zatvorenog bazena napokon smo dobili uvjete bavljenja kongresnim turizmom.

Kakav je bio rezultat izgradnje kongresne dvorane?

- Rezultat toga bio je da smo nakon pet do šest godina uslijed povećanja obujma posla i potrebe za novim krevetima krenuli u izgradnju hotela Olympia Sky. Olympia ima četiri kongresne dvorane, od kojih najveća prima čak 600 ljudi.

Koliko je bila vrijedna investicija u Hotel Olympia Sky?

- To je bila investicija vrijedna 172 milijuna kuna. Olympia Sky povećala je kapacitet kompleksa za 149 smještajnih jedinica, od čega je 19 apartmana. Čak 136 smještajnih jedinica ovog hotela okrenuto je direktno prema moru. Na devetom katu se nalazi infinity pool, odnosno bazen s panoramskim pogledom na vodički arhipelag, a na posljednjem, desetom katu nalazi se luksuzni panoramski restoran Sky koji ima izvrsnu ponudu hrane i pića. Dizajn je inspiriran kruzerom i obogaćen sadržajima kruzera. Investiciju je pratio kredit HBOR-a. Olympia Sky površinom soba, opremom i sadržajima odgovara hotelu kategorije pet zvjezdica.

Koliko Olympia ima smještajnih jedinica? Kakvu popunjenost postižete?

- Olympia ima 241 smještajnu jedinicu, od čega je 26 apartmana. Hotel Olympia je prije izgradnje novog hotela dosegao oko 54 posto popunjenosti na razini godine. Hotel je otvoren čitavu godinu. Tih 120 dana ljeti smo bili standardno odlično popunjeni, a posljednjih godina smo se počeli jako dobro puniti u predsezoni i posezoni. I to najviše kongresnim gostima i grupama. Kalkulacija je pokazala da bismo s novih 130 soba mogli značajno poboljšati i podignuti broj noćenja. Izgradnjom novog hotela koji tek sada ima prvu čitavu poslovnu godinu, jer je otvoren u prvoj polovici srpnja prošle godine, naš cilj je imati popunjenost i dalje iznad 50 posto na razini čitave godine.

Vama je kongresni turizam odnosno MICE segment vrlo važan u poslovanju: Je li to točno?

- Da, to je nakon izgradnje dvorane od 600 mjesta i rezultiralo da smo se odlučili na investiciju u gradnju hotela Olympia Sky. Dakle, mi smo što se tiče dvorana imali uvjete, ali nismo imali smještajne kapacitete koji bi pratili veća i značajnija poslovna okupljanja.

MICE segment bio je jako pogođen krizom. Koliko se oporavio?

- Najteže su bile 2008. i 2009. godina, kada je kriza jako zahvatila turizam i drastično smanjila poslovna okupljanja. Međutim, već 2010. godine počeli smo se značajno oporavljati, da bi 2013. godina već bila pobjednička. U to vrijeme smo i krenuli u idejni projekt izgradnje novog hotela. Otvoren je u prvoj polovici srpnja prošle godine, a do kraja godine mi smo ostvarili 30 tisuća noćenja u njemu. Olympia je isto postigla rekordni broj noćenja. Ostvarila je preko 95 tisuća noćenja.

Što očekujete ove godine?

- Ove godine planiramo ostvariti 145 tisuća noćenja. U ovih prvih šest mjeseci imamo pokazatelje da je ta procjena i plan realan. Svibanj i lipanj značajno su nam bolji nego prošle godine i u hotelu Olympia, a prednost su nam dodatne smještajne jedinice.

Znači, nema još utjecaja oporavak nekih destinacija poput Grčke, Turske i Sjeverne Afrike na vaše poslovanje?

- Ove godine vjerujem da neće puno utjecati, ali mislim da ćemo već iduće godine morati sjesti za stol i napraviti duboku analizu i odrediti ciljanu publiku i politiku cijena te se dobro pripremiti. Moramo donijeti novu strategiju jer je ovo tržište izuzetno osjetljivo na niz faktora. Svake godine su nove okolnosti i novi početak.

Cijene su solidne i uspjeli ste posljednjih godina postići više cijene? Jesu li sadašnje cijene održive u narednom periodu?

- Mi smo ove godine podignuli cijene, i to se za sada ne osjeti. Nismo ih podignuli zato što mislimo da ćemo s istom ponudom moći postići višu cijenu i više zaraditi, nego smo ih podignuli zato što smo dosta uložili u nove sadržaje. Imali smo ulaganja u wellness i u zatvoreni bazen, uređenje okoliša. Tako da je taj rast opravdan podizanjem kvalitete i dobivanjem novih sadržaja.

Dakle, stalno pazite na cijene?

- Gostu morate pružiti vrijednost za novac. Ne znači, dakle, ako imate visoke cijene, da ćete odbiti goste. Gost mora dobiti ono što očekuje i mora biti zadovoljan. U tom je dijelu najznačajniji faktor osoblje koje mora biti na visokoj razini. Cijene se ne rade napamet, nego na osnovi planiranih troškova i ponude i potražnje. Jedini put za podizanje cijena jest podizanje kvalitete i uvođenje novih sadržaja. Svi ulazni troškovi rastu, počevši od cijene energenata, cijene hrane, opreme pa sve do troškova rada. Mi smo ove godine revidirali plaće radnika i svi su dobili veće plaće između 10 i 15 posto. Napravili smo i sustav stimuliranja, u kojem radnici ovisno o rezultatima mogu dobiti stimulaciju. Naravno da će se to odraziti na kraju godine, a to smo kompenzirali rastom cijena. Rast cijene neće proći ako iza toga ne stoji kvaliteta.

Kolike su cijene u sezoni u Hotelu Olympia Sky?

- Ovisi o načinu dolaska i o puno okolnosti. Način rezervacije je također važan. Bitno je radi li se o individualnom ili agencijskom gostu, ili pak o autobuserima u predsezoni. Međutim, u Olympia Sky u glavnoj sezoni mogu se postići cijene od 300 do 700 eura po noćenju.

Imate li problema s bookingom?

- Booking se odvija u skladu s našim predviđanjima i planovima. Točno onako kako smo i mislili. Istina je da je podizanje cijena donekle usporilo booking za srpanj i kolovoz, ali se mi ne bojimo.

Koliki vam je udjel individualnih gostiju?

- Teško mi je to procijeniti. U postocima bi to moglo biti oko 25 posto, ali svake godine je to sve veći udio. I individualni gosti i gosti koji online bookiraju su ciljani gosti.

A agencijski gosti?

- Agencijski su gosti i dalje temelj hotelskog poslovanja. Ti gosti daju sigurnost u poslovanju. Zahvaljujući njima, imamo prihode od ranog bookinga, već u siječnju i veljači. Naravno, i u ostalim su mjesecima oni najveći kanal prodaje.

S kojim turoperatorima radite?

- Radimo sa svim većim i značajnijim turoperatorima koji se pojavljuju u Hrvatskoj. Ti turoperatori prepoznali su Hrvatsku kao sjajnu destinaciju i ulažu kod nas. Počeli su ulagati u infrastrukturu, u hotelski smještaj i unapređenje kvalitete. To je vrlo značajno za hrvatski turizam.

Treba li se pribojavati njihove veće aktivnosti?

- Nikada se ne treba bojati nekoga tko ulaže, a nama je neophodan strani kapital. Oni ulažu u novu kvalitetu i donose je. Samim tim podižu Hrvatsku kao destinaciju u kvalitativnom smislu. Mislim da se posljednjih godina jako puno podigla kvaliteta hotelskog smještaja i gastronomije. Mi kao destinacija jako napredujemo, ali je potrebno još puno toga napraviti. Svaki novi kvalitetan krevet je jako dobro došao. A imamo još hotela za obnovu. Svaka roba ima kupca, ali mi se trebamo okrenuti gradnji hotela s četiri i pet zvjezdica. Jednako tako trebamo uložiti i u ljudske resurse i kvalitetnu uslugu.

Ipak, svi tvrde da je jako teško investirati u Hrvatskoj. Je li to točno?

- Još uvijek imamo jako malo greenfield investicija poput Olympije Sky. Većinom su se obnavljali postojeći objekti. U jednom je dijelu to dobro, a u jednom dijelu baš i nije, jer su to hoteli građeni ranih sedamdesetih godina kada su bili drukčiji standardi. Gabariti soba bili su mali, a gosti koji odsjedaju u hotelima s četiri i pet zvjezdica očekuju određeni standard soba. Tako da bi trebalo krenuti u izgradnju novih hotelskih kapaciteta s komfornijim sobama i sadržajima. U tom dijelu ima dosta prostora. Vjerojatno su poduzetnici do velike krize vidjeli prigodu u obnavljanju hotela, odnosno u kupnji devastiranih hotela. Tu je vjerojatno bilo i namjere preprodaje nakon obnove, ali su brzo shvatili da se hoteli jako teško prodaju i okrenuli su se hotelijerstvu.

Vodice, 200618.
Darko Bastic , direktor tvrtke Olympia Foto: Niksa Stipanicev / CROPIX
Nikša Stipaničev / CROPIX

Darko Bastić, direktor hotela Olympia

 

Je li hotelijerstvo i nekretninski biznis?

- Smatram da jednim dijelom to stoji. To su nekretnine na atraktivnim lokacijama i sigurno da imaju svoju vrijednost. Osim poslovanja u kojem je povrat ulaganja vrlo spor, gdje radi veliki broj zaposlenika i gdje su ulaganja svakodnevna, vrijednost tog biznisa je i u nekretnini. Niz je problema i nepredviđenih troškova u hotelijerstvu i niz je rizika u tom poslu. Turizam ovisi o niz odluka i kretanja izvan poduzetničkog dosega. Dovoljno je pogledati koliko smo samo imali poreznih promjena u proteklih 20 godina. Troškovi poslovanja stalno rastu, i to je vrlo teška djelatnost.

Jeste li u takvoj situaciji optimist?

- Da, optimist sam jer, po sadašnjim pokazateljima, već vidimo da će u narednim godinama ovaj segment turizma imati bolje brojke.

Hotelijeri su nezadovoljni stopom PDV-a. Zašto?

- Imamo veću stopu PDV-a od konkurenata. To znači da mi u tom dijelu nismo konkurentni i da imamo manje prostora za zaradu.

Nije li vam to u jednom dijelu kompenzirano?

- Da, to je točno. Dobivamo potporu jer imamo mogućnost sudjelovanja na nekim natječajima, kako bismo dobili poticaje ili sredstva iz EU fondova. Međutim, poslovanje u Hrvatskoj jako je otežano jer imamo razna davanja, a pogotovo su velika davanja na plaće. Zato se stvorio i dojam da su radnici loše plaćeni. Turizam je izvozna djelatnost i mi moramo biti konkurentni u svijetu. Zbog važnosti turizma za hrvatsko gospodarstvo to treba respektirati. U turizmu se otvara puno radnih mjesta. Činjenica da su se morale povećati kvote za strance dovoljno govori o tome koliko se ljudi zapošljava zahvaljujući turizmu. Sezona se produžuje, a mi radimo čitavu godinu. Olympia svojim radnicima nudi sigurnost i omogućuje im da imaju 12 plaća, a samim tim mogu podizati kredite i planirati život.

Koliko imate radnika?

- U vrhuncu sezone kod nas radi oko 300 radnika, a mislim da ćemo ove godine doći do 330 radnika. Stalno zaposlenih je gotovo 170, a prije dvije godine imali smo 80 stalno zaposlenih radnika. Naša poslovna politika takva je da svakom mladom radniku kojeg prepoznamo da je dobar i kvalitetan ponudimo stalno zaposlenje. U našoj se tvrtki može napraviti karijera sposobnošću i radom. Stvaramo ozračje u kojem je lako prepoznati kvalitetnog radnika, a on vrlo brzo dobije pravu priliku.

Kako ste riješili problem sezonaca?

- Kako radimo čitavu godinu, nama ne treba odjedanput veliki broj radnika, ali kada dođe lipanj i otvore se plažni objekti i objekti na bazenu te se poveća opseg posla, onda nam treba stotinjak sezonaca. Ove godine smo se prvi put morali okrenuti uvozu radne snage. Dobili smo tridesetak zaposlenika s područja Drvara. Obostrano je zadovoljstvo. Donijeli su nam i osvježili ozračje. Smješteni su u našim objektima u Šibeniku, a imaju i osiguranu hranu.

Imate li još planova vezano uz investicije?

- Imamo puno planova, ali kako smo tek dovršili veliku investiciju, sada smo malo usporili jer moramo posložiti poslovanje. Oprezniji smo. Imamo planove izgradnje još jednoga objekta s 40-ak apartmana, što će također malo pričekati. Dogodine imamo u planu renoviranje Olympije, odnosno uređenje pročelja. Imat ćemo i neke zahvate u restoranima i kuhinji. To je stalan proces. Planiramo izgraditi i wellness centar u hotelu Olimpia Sky. U svakom slučaju, iduće godine ćemo ipak investirati oko milijun eura.

Zašto ne idete na pet zvjezdica?

- Jedan od razloga su kongresni gosti jer neke tvrtke imaju u statutima da se njihovi skupovi ne mogu održavati u hotelima s pet zvjezdica. Drugi je razlog s troškovnog aspekta. Da biste imali hotel s pet zvjezdica, morate imati i osoblje s pet zvjezdica. To bi u našem slučaju značilo da imamo još oko 30 posto više radnika i oni bi svi morali biti educirani. Pored toga, Vodice kao destinacija moraju krenuti u tom smjeru. Za neko vrijeme Šibenik će, ako nastavi kao posljednjih godina, biti pravi turistički biser.

Što je problem Vodica?

- Vodice imaju neuravnoteženu strukturu smještaja. Dominira privatni smještaj, koji čini od 75 do 80 posto. Vodički hoteli moraju ući u proces renoviranja i dizanja kvalitete, poput naših. Volio bih kada bi se izgradilo još hotela jer nam toga nedostaje. Vodice trebaju biti među top pet ili deset destinacija u Hrvatskoj. Hoteli su jamstvo da će destinacija duže poslovati. U periodima kada nema kupanja i sunčanja upravo su hoteli ti koji dovode goste.

Jesu li hotelijeri riješili probleme raznih vrsta nameta koji im opterećuju poslovanje?

- Nismo ih riješili. To su stvarno velika davanja koja nam opterećuju poslovanje. Kroz Hrvatsku udrugu hotelijera nastojimo razgovarati s Ministarstvom i svim partnerima u Vladi da se ti troškovi smanje. Vjerujem da ćemo ih ipak uvjeriti da je to nužno, a onda ćemo i mi biti spremni revidirati cijene i biti još atraktivniji za naše goste. Ne treba zaboraviti da se, osim smještaja, u poslovanju hotela nude i izvanpansionske usluge, koje također u cijeni osjete posljedicu visokih nameta i imaju visoke troškove. Da bi hotel na kraju godine poslovao pozitivno, mora imati prilagođene cijene. Hrvatskoj je turizam važna grana i Vlada ne može zaobilaziti naše probleme. Neki problemi se vuku desetke godina i mislim da ih je vrijeme riješiti. Naši konkurenti u turizmu, odnosno neke zemlje su znale čak za vrijeme turističke sezone smanjiti poreznu stopu kada su primijetile da im se hoteli lošije pune. Francuska je jedne godine smanjila poreznu stopu na izvanpansionsku potrošnju s 19 na pet posto u srcu sezone. To je sjajno, jer su se rezultati vidjeli odmah.

Koliki udjel imaju izvanpansionske usluge u vašim prihodima?

- Imaju sve veći udjel i on je kod nas sigurno 35 posto.

Smeta li vam buka jer su Vodice dosta živa i bučna destinacija?

- I mi smo kao hotel imali bar koji je stvarao buku, tako da smo ga ove godine stišali. Grad Vodice nekim mjerama pokušava to regulirati, a moje je mišljenje da to i nije neki problem jer su se Vodice brendirale kao zabavna destinacija. Naravno, veliku buku treba riješiti, ali živost na ulicama grada nama ne smeta. Vodice su destinacija za mlade ljude i imaju bogati noćni život i gosti to već znaju.

Je li se promijenila struktura gostiju?

- Jako se promijenila. Sve veći je udio gostiju iz Velike Britanije, Skandinavije i zemalja Beneluxa. Gosti s Dalekog istoka čine veliki postotak u noćenjima u našem hotelu u predsezoni i posezoni - to su grupe koje borave noć-dvije i jako su nam važni gosti. Naravno, tu su i naši tradicionalni gosti Nijemci, Austrijanci i Slovenci.