Ducati

'Bez inovativne proizvodnje nema budućnosti ni rasta standarda Hrvatske'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

8.5.2019. u 8:22

AUTOR:

OBJAVLJENO:

8.5.2019. u 8:22

Ludbreg, 170117
Tvrtka Ducati Komponenti otvorila je novu proizvodu halu, investiciju vrijednu pet milijuna eura. U novoizgradjenoj proizvodnoj hali od 4.000 c?etvornih metara radi 50 zaposlenika. Investicija je pokrenuta zbog pros!irenja proizvodnih kapaciteta za proizvode zelene energije te kondenzatorskih baterija.
Na fotografiji: direktor tvrtke Ducati komponenti Drazen Crnkovic
Foto: Zeljko Hajdinjak / Cropix
Željko Hajdinjak / CROPIX

Dražen Crnković, direktor tvrtke Ducati komponenti

Ducati komponenti, inovativna proizvodna tvrtka koja od 2002. godine posluje u Ludbregu kao dio talijanske grupacije Ducati Energia, odavno je prepoznala trend e-mobilnosti te je među prvima počela nuditi kompletna rješenja za sve vrste električnih vozila i širiti zeleni portfelj proizvoda.

Poznati su njihovi “e-mobility” proizvodi poput električnog četverocikla FreeDuck4, električnog bicikla FreeDuck2, kotača Copenhagen Wheel za pretvorbu klasičnog u električni bicikl te punionice za električna vozila. Na području Europe postavili su oko 5000 punionica te svoje europsko iskustvo prenijeli i na Hrvatsku, gdje su s HEP-om još prije nekoliko godina počeli promicati koncept e-mobilnosti. S Draženom Crnkovićem, direktorom tvrtke Ducati komponenti, razgovaramo o njihovim proizvodima, partnerima, značaju ulaganja u istraživanje i razvoj, tržištu e-mobilnosti te novim idejama na kojima rade.

Koliko je punionica u Hrvatskoj do sada stiglo iz vašeg pogona u Ludbregu?

- Ducati komponenti, koji u Ludbregu ima 170 zaposlenih i ostvaruje više od 140 milijuna kuna prometa, dosad je u Hrvatskoj postavio više od 200 punionica na raznim lokacijama: na javnim parkiralištima, u hotelima, parkovima prirode. S HEP-om smo doslovce započeli priču oko e-mobilnosti i za njega je postavljeno 50-ak punionica. U budućnosti nastavljamo suradnju u području e-mobilnosti i ovih ćemo dana postaviti još dvije punionice za električna vozila u suradnji s HEP-om u Osijeku.

Kada bi se usluga mogla potpuno komercijalizirati i punjenje početi naplaćivati?

- Naše su punionice spremne za tu uslugu. HEP mora još malo prilagoditi parametre i, prema mojem saznanju, može se početi. Moja formula pokazuje da je e-mobilnost itekako isplativa. Njezinim razvojem štitimo i okoliš, smanjujemo količine ugljičnog dioksida, a samim time omogućujemo razvoj novih ideja. Volio bih da mogu pozvati vozilo koje bi me odvelo do odredišta da ne moram njime upravljati, a ako bih time još štitio okoliš, bio bih presretan.

Kakva je suradnja s drugim sektorima kad je riječ o e-mobilnosti, prepoznaju li trendove?

- U Hrvatskoj smo sada partneri s A1, različitim javnim ustanovama, Renaultovom mrežom, nacionalnim i parkovima prirode, znanstveno-istraživačkim institucijama, grupacijama Falkensteiner i Valamar, gradovima i općinama. Sve naše punionice sofisticirane su i certificirane da mogu biti javne, ali neki od kupaca postavili su ih kao privatni korisnici. Posebno moram istaknuti Park prirode Paklenica, koji je među prvima od naših kupaca prepoznao ulogu e-mobilnosti u svojem radu.

Spomenuli ste da ste partneri s gradovima i općinama. Zanimljivo je prvo solarno drvo, koje ste postavili u Ludbregu, a na kojem se mogu puniti i bicikli i ‘gadgeti’. Otkud ta ideja, kako je funkcionirala suradnja?

- U početku razvoja e-mobilne scene samo je nekoliko kompanija gledalo u tom smjeru. No, ja to zaista volim od samog početka, pa sam povezivao slične ljude i ideju koju sam dobio u vezi sa solarnim stablom pretvorio u uspješan projekt ‘Solarna punionica električnih vozila s pametnom klupom u obliku živog drveta’. U taj su se projekt uključile lokalne tvrtke poput Solvisa i Inoxmonta i nastalo je nešto novo, lijepo i jedinstveno.

Moram reći da smo posebno ponosni na solarno drvo s pametnom klupom koja puni električna vozila, bicikle, romobile, sve vrste električnih uređaja. Danas se to solarno drvo postavlja diljem svijeta. Postavili smo ga i u Novom Marofu, Varaždinu, Osijeku, Marrakechu, Bologni, Kuvajtu, Dubaiju. Na mnogim smo mjestima u fazi finalnih dogovora.

Nudite širok opus inovativnih proizvoda, kako ih je tržište prihvatilo? Za čime vlada najveći interes?

- Obično pokušavamo dati kompletno rješenje, ali ako moram izdvojiti jedan, onda bi to bio laki četverocikl FreeDuck4 koji smo plasirali u pošte diljem Europe, pa i u Hrvatsku poštu. FreeDuck4 je najmanji lagani električni četverocikl homologiran za dvije osobe. Vozilo je posebno dizajnirano da ispuni potrebu za profesionalne korisnike u pogledu nosivosti i okretnosti u uskim prostorima, maksimalna brzina mu je 45 kilometara na sat i može se reducirati u skladu s narudžbom kupca kako bi se omogućio prolaz u područjima s ograničenom brzinom. Posebno izdanje za zračne luke dostupno je s kukom za vuču koja može povući kolica od 300 kilograma. Vozilo ima zanimljiv oblik i dolazi u dvije varijante: s prtljažnikom od 180 litara i s prtljažnikom od 300 litara. Razvili smo cijelu paletu proizvoda iz asortimana e-mobilnosti. Velik je interes i za električnim kotačem koji svaki bicikl može pretvoriti u električni. On je i najprodavaniji. Pokretanjem pedala motor se automatski uključuje, a prestankom pedaliranja motor se isključuje i bicikl usporava.

Elektromehanički sustav mjeri okretni moment koji proizvodi vozač na pedalama i zadržava zakretni moment koji je proporcionalan naporu vozača. Zahvaljujući tome, motor potpomaže vozača prilikom vožnje uzbrdo. Cijela elektronika smještena je u središtu kotača koji je zamišljen kao dio sustava električnih bicikala.

Inovativno. Kolika ulaganja iziskuju takve inovacije? Koliko godišnje ulažete u istraživanje i razvoj?

- Više od dva milijuna kuna godišnje ulažemo u razvoj samo u Ludbregu. Istraživanje i razvoj su ključ uspjeha. Naše su punionice modernog dizajna, pouzdane, lako upravljive i sa servisom dostupnim u kratkom vremenu. Vidljive su na svim servisima, kao što je Tesla servis, partneri smo za Renault, Ze Ready itd. Imamo mrežu servisa u cijeloj Hrvatskoj.

Dakle, nudimo fleksibilnost, a prednosti su nam i cijena, inovativnost, usklađenost sa svim vrstama električnih vozila, servis te kvaliteta brenda.

Na kakvim sada projektima radite?

- Razvijamo novu generaciju upravljačkog sustava za autonomna vozila kontrolirana sustavom umjetne inteligencije, uz puno novih proizvoda koje planiramo plasirati na tržište već u ovoj godini, a kao jednog od kupaca možemo navesti Rotax Bombardier. Istraživanje i razvoj su ključ uspjeha. Bez inovativne proizvodnje nema budućnosti ni za e-mobilnost, a ni za rast standarda Hrvatske.

Dajte nam još malo novca za poticanje e-mobilnosti

Kao netko iz struke, kakva je vaša ocjena politike razvoja tržišta e-mobilnosti?

- Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost radi odličan posao. Najveća mu je zasluga što se e-mobilnost počela ubrzano razvijati, a samim time pružena nam je prilika da sustignemo zemlje iz okruženja. Slika e-punionica iz dana u dan je sve bolja.

Kako biste vi kreirali politiku razvoja tog tržišta? Što bismo još mogli učiniti da se tržište brže razvija?

- Volio bih da imam konstruktivnih kritika, ali nemam. HEP i Vlada putem Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost posljednjih godina prate trendove, kreću se pravim smjerom. Uvijek može bolje i brže, a može se i dobiti malo više poticaja. Pa, ako mogu zamoliti za tu sitnicu: dajte još malo sredstava za poticanje e-mobilnosti.J