Neobičan projekt

Sara i Mia protiv tabua menstruacije: Svojim neobičnim projektom osvojile i Ameriku

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

27.1.2019. u 16:53

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

27.1.2019. u 16:53

Zagreb, 250119.
Arhitektonski fakultet, Frankopanska ulica.
Sara Dobrijevic i Mia Dragicevic, dizajnerice nagradjene u SAD-u za dizajn zenskih higijenskih proizvoda.
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

Sara Dobrijević i Mia Dragičević

Sara Dobrijević i Mia Dragičević, dvije su mlade žene koje su se odlučile uhvatiti u koštac s naoko trivijalnim i odavno riješenim “problemom”, no zapravo još uvijek popriličnim tabuom - menstruacijom. Tek im je 21 godina, no rad ovih dviju studentica dizajna na zagrebačkom Arhitektonskom fakultetu prepoznat je na svjetskoj sceni. Njihov projekt period. - higijenski sustav proizvoda za žene nagrađen je na međunarodnom natjecanju koje jednom godišnje organizira International Housewares Association, udruga američkih dizajnera kućanskih potrepština sa sjedištem u Chicagu. Nagradu za svoj period. izborile su u konkurenciji od 300 studentskih projekata iz cijelog svijeta, a upravo su njih dvije prve, i zasad jedine, nagrađene natjecateljice iz Europe.

- Ne stignemo ti mi sad razmišljati o tome, usred smo ispitnih rokova. Trebala si nas doći vidjeti prva dva dana. Isto su nam bili rokovi, ali hodale smo po ulici i nismo se mogle prestati smijati - iskrene su Sara i Mia koje ovih dana primarno razmišljaju o obavezama na fakultetu i, gotovo usput, planiraju put u Ameriku.

Projekt period. će, naime, biti izložen na velikom godišnjem sajmu ove udruge u Chicagu od 2. do 5. ožujka, gdje će naše mlade dizajnerice moći predstaviti svoj proizvod pred renomiranim dizajnerima, ali i potencijalnim investitorima. Do Amerike će, ipak, o svom trošku. Iako su im organizatori osigurali smještaj, novčana nagrada koju su dobile kao jedan od šest timova nagrađenih s počasnim priznanjem, nije dovoljna da bi mogle pokriti putne troškove u cijelosti. No, velika je stvar biti prve Europljanke čiji će rad biti izložen na tako velikom američkom sajmu. To se, kažu nam, ne propušta.

Pitamo ih, onako direktno, razmišljaju li već o potencijalnim ulaganjima, o plasiranju na tržište, o životu njihove ideje u stvarnom svijetu.

- Friško nam je to još. Zadnjih tjedan dana smo u planiranju puta u Chicago, nismo još ni stigle o tome razmišljati, ali definitivno želimo da period. jednog dana bude na tržištu - priča Mia dok nam u novim prostorima studija dizajna u zagrebačkoj Frankopanskoj ulici pokazuju prototip.

3 u 1 sistem

Riječ je, zapravo, o sustavu od tri proizvoda koji ženama omogućava sigurno i jednostavno korištenje ekoloških platnenih uložaka te njihovo praktično čišćenje i sušenje. Osmislile su, naime, tijelo za čišćenje, kutijicu za sušenje i platneni uložak. Ideja je došla spontano, prisjećaju se.

Mlade su dizajnerice htjele same sebi postaviti neki izazov pa su, nakon što su upisale 3. godinu studija prošle jeseni, po internetu počele tragati za natječajima na kojima bi mogle testirati svoje vještine. Našle su ovaj čikaške udruge, a jedna od obuhvaćenih tema bila je i tema zdravlja i higijene. Njih je, prisjećaju se, zaintrigiralo žensko zdravlje i intima pa su krenule čeprkati. Kako to inače biva, baš u tom razdoblju, spontano se u prijateljskim krugovima pokrenula priča o korištenju platnenih higijenskih uložaka. Uskoro im se upalila lampica.

Vrlo je brzo postalo jasno, pričaju nam Mia i Sara, da se još uvijek mali broj žena odlučuje na korištenje platnenih uložaka, unatoč tome što su ekološki prihvatljiviji i, prema mnogim istraživanjima, zdraviji za žene u odnosu na konvencionalne uloške i tampone. No, problem je, naime, što su još uvijek poprilično nepraktični za korištenje.

- Kad su žene vani i mijenjaju uloške, stavljaju ih u neke vrećice pa onda u torbu i onda se znaju širiti mirisi. Mislim da je zadnje što bilo tko želi kad otvori torbu iz nje osjetiti neki neugodan miris - objašnjava Sara.

Osim toga žene ih, dodaje, često u kupaonici namaču u lavorima i po nekoliko dana, što opet stvara neugodne mirise, a ako i prođete kroz sve to, potrebno je čak 24 sata na zraku da bi se takvi ulošci osušili. Njihov bi sustav, tvrde mlade dizajnerice, trebao omogućiti da se platneni uložak opere praktički bilo gdje, u samo nekoliko minuta, a sušenje u posebno dizajniranim kutijicama koje mogu poslužiti kao ukras ili privjesak, trebalo bi trajati samo pet do šest sati.

ritual čišćenja

- Tijelo za čišćenje osmislile smo da, osim što je ergonomskog oblika, bude i estetski lijepo. Odmah ti je lakše kad imaš tako nešto u ruci, ljepše je. Kad obavljaš taj, ajmo reći, ritual čišćenja svog uloška, na kraju krajeva znaš da se brineš o sebi, da je to ekološki proizvod i da zapravo radiš nešto što je tebi jako važno - opisuje Sara ideju iza period.-a.

- Sam taj proces čišćenja može djelovati pomalo smirujuće, ali istovremeno svaka žena neće nužno to shvatiti na isti način. Nekima će on prije svega biti funkcionalan i praktičan, dok će se neke žene osnažiti, biti sigurnije, osjećat se prirodnije - dodaje Mia.

Drugi dio sustava period. je kutijica za sušenje platnenog uloška, a Mia i Sara dizajnirale su tri, namijenjene kako kažu, različitim tipovima karaktera. Jednu opisuju kao otkačenu, drugu kao elegantnu, dok je treća kutijica sportska. No, sve tri svoju primarnu funkciju, sušenje higijenskog uloška, ne odaju na prvi pogled. To je, pričaju Sara i Mia sada već s ozbiljnom iskrom u očima, možda i najvažniji element cijelog projekta.

Uložak, nešto što prečesto skrivamo, o čemu ne pričamo, a ponegdje još uvijek kupujemo ispod pulta i potiho, sada je u novom ruhu plasiran kao ukras ili privjesak, objelodanjen i svima, vrlo lukavo, gurnut na vidjelo. Ne, ne biste svima paradirali s korištenim uloškom pred nosom.

- Stvar je u tome da ta kutijica svojim izgledom ne odaje čemu služi. Žena ju može nositi na torbi, ili na biciklu, ili kao ukras na stolu u uredu, i nitko drugi ne mora znati što je to, ako ona to ne želi - objašnjava Mia.

Na ženi je odluka želi li ili ne s okolinom podijeliti proces, posve prirodan treba dodati, kroz koji ona i njeno tijelo prolaze.

- Žena se tako osjeća sigurno. Iako je u tome uložak, to nitko ne mora znati, a istovremeno ima tu mogućnost iskoračiti potpuno u javni prostor i period. upotrijebiti kao jasan statement - dodaje.

Pitamo ih, pomalo naivno, suočava li se naše društvo doista još uvijek s tabuom menstruacije. Odgovaraju nam, zborno, da žene danas, bez obzira na to koliko je menstruacija kao prirodni fenomen prihvaćena, još uvijek osjećaju svojevrsnu stigmu u, kako ih često stereotipno nazivamo, “onim danima u mjesecu”.

- I dalje se smatra da nije u redu ako ženi procuri krv na gaćice ili se to na bilo koji način vidi - priča Sara i dodaje: - Koliko god žene bile jake, snažne i samopouzdane, zapravo se u ovom segmentu, često degradiraju.

Dale su, stoga, ženama priliku da preuzmu kontrolu nad vlastitim biološkim procesom.

- Htjele smo omogućiti da one same mogu odabrati žele li, ili ne, reći o čemu se radi. Želimo da se osjećaju jače jer hodaju s tim, doslovno nečim svojim prirodnim, i da mogu nekome reći: ‘Da to je moj uložak’ bez problema, ali da također mogu naprosto reći i ‘To je moj privjesak’, znajući da je to nešto njihovo, intimno, i da to ne žele podijeliti s drugima - objašnjavaju cure.

Menstruacija je, još uvijek, nešto o čemu nerijetko govorimo u šiframa.

- Kad dobiješ stvari, odnosno menstruaciju, uvijek kažeš nešto drugo. Evo, i ja sam sad slučajno rekla stvari. To je podsvjesno - priča Mia.

podsvjesni sram

Žene naime, više ili manje svjesno, ritual mijenjanja uložaka obavljaju skrivećki, trudeći se da nitko ne primijeti. Mnoge žene o menstruaciji ne razgovaraju s muškim članovima obitelji, ili paze da uloške odlože tako da oni ne znaju da upravo imaju mjesečnicu. Isto tako, malo tko priča o alternativama ustaljenim ulošcima i tamponima.

- Shvatile smo, tek kad smo krenule pričati o tome, nismo ni mi bile svjesne toga, da je to zapravo podsvjesno. Kao da svi znaju, ali nitko ne razmišlja o tome. Kada prvi put djevojčica dobije mjesečnicu, uglavnom ‘naslijedi’ obične uloške i nauči se snalaziti s njima. Ne razmišljamo o tome koliko ih bacamo, koliko je to plastike - priča Sara, a Mia dodaje da neka istraživanja pokazuju da tijekom života žena potroši između 12 i 16 tisuća uložaka.

Sarin i Mijin proizvod, zaživi li na tržištu, to bi mogao mijenjati. Menstruacija je, smatraju, još uvijek tabu, doduše ne samo u Hrvatskoj, nego i u svijetu. Cure su, svjesne nepotrebne neugode, cijelu stvar odlučile nazvati pravim imenom. Proizvod su tako oslovile period., jer je to u engleskom govornom području najčešći izraz za menstruaciju. Točku su mu pridodale na kraju jer, kako kažu, nema potrebe za daljnjom raspravom i okolišanjem. Namjerno nisu, objašnjavaju nam, htjele uljepšavati, tražiti zgodna i milozvučna imena koja, zapravo, prikrivaju prirodnost procesa i sve što, jednako prirodno, s njim dolazi.

- Želimo biti izravne jer se cijeli naš koncept bazira upravo na izlasku u javni prostor i na toj direktnosti - objašnjava Mia.

Riječ period, osim što u engleskom označava menstruaciju, koristi se i kako bi se naglasilo da je daljnja rasprava o nečemu suvišna i nepotrebna.

- Htjele smo naglasiti snagu koju cijeli taj koncept ima, a točku smo stavile jer želimo zaključiti, staviti točku na cijeli tabu i popratnu stigmu. Želimo s time završiti, menstruacija ne samo da je normalna, nego je i ključan proces za ljudsku vrstu. Dosta je okolišanja - poručuju cure.