Prigoda izbora EY poduzetnika godine dobar je povod da iznova revidiramo način na koji se poima i vrednuje uloga poduzetništva u našem društvu. I ove godine smo se kroz proces selekcije uvjerili da ne kaskamo za globalnim kretanjima, da u Hrvatskoj postoje energija, projekti i ljudi koji zaista nose dodanu vrijednost, kojima se možemo ponositi i koje trebamo promovirati.
Poduzetništvo je za mene osobno način izražavanja i stvaranja. Stvaranja uvjeta za rad, komunikaciju, interakciju. Poduzetništvo na puno načina znači i vodstvo, a to podrazumijeva odgovornog lidera, s osjećajem za organizaciju koju vodi, njezine članove, sve dionike s kojima organizacija surađuje. U izboru se žiri vodi kriterijima koji predstavljaju najbolje vrijednosti poduzetništva kao discipline, s naglašenim elementima inovativnosti, strategije, integriteta i, naravno, uspješnosti.
Ovaj je izbor poseban i posebno bitan za poduzetništvo i atmosferu među poduzetnicima u Hrvatskoj, između ostaloga i po tome što na njega s veseljem dolaze svi oni koji su bili kandidati prethodnih godina, neovisno o tome jesu li bili u finalu. Možemo ići tako daleko i reći da je ova manifestacija svojevrstan fenomen, jer promovira nešto jako važno za naše društvo, a to je podrška.
Stvaranje kulture slavljenja tuđeg uspjeha. Ili, još bolje, doživljaja tuđeg uspjeha kao svog. To je događaj koji nas uči iskreno pljeskati, ali se i nakloniti izvrsnima, u njima tražiti inspiraciju i dokaz da je moguće pokrenuti, razvijati, stvarati - ideju, proizvod, uslugu, koncept, sustav. Da je moguće uspjeti. Moguće je, upravo ovdje, biti izvrstan, uspješan i prepoznat po jasnim i transparentnim kriterijima.
Teško mi je dovoljno naglasiti koliko je upravo to važno - osjetiti, priznati i zagrmjeti pljeskom na uspjeh drugoga, u društvu koje najčešće grmi negativnostima. U takvoj atmosferi ljudi postaju malodušni, frustrirani i cinični prema tuđem uspjehu, zanemarujući objektivne kvalitete, rad, zalaganje, organiziranost, posvećenost, strast i davanje cijelog bića u to čime se netko bavi. Takva atmosfera ne motivira ljude da razmišljaju i rade pozitivno, nego, upravo suprotno, razara tkivo našeg društva.
Osobito je to izazovno danas, kad još aktivno tražimo izlaz iz kratera nastalog eksplozijom problema u sustavu Agrokor. Ovaj je fenomen označio vrhunac krize upravljanja i krize elita koja prožima naše društvo, krize za koju odgovornost dijele javni i privatni sektor podjednako. Krize koja je kao grmljavina najavila poplavu, a poplava je na površinu izbacila godinama akumulirani otpad. Nije ugodno danas veslati u močvari koja nam se prelila u dvorišta i kuće, znajući da smo nakupljeni otpad i sami ispuštali u kanalizaciju. U svemu ipak postoji jasna individualna odgovornost, a mi kao odgovorni gospodarstvenici, a najprije kao zreli ljudi, moramo moći pogledati u srce eksplozije.
Stoga, neka nam i manifestacija dodjele nagrade za poduzetnika godine i češće nego jednom godišnje posluži kao podsjetnik da trebamo slavlje, trebamo podršku, trebamo pljesak, da grmi. Grmljavina najavljuje kišu, a kiša ne prijeti jedino poplavom. Voda više od svega znači život. Kiša zemlju čini plodnom, livadu zelenijom, osušenu koru nahranjenom. Bez vode, bez kiše, bez grmljavine, teško ćemo pobijediti ono sitno, čangrizavo, uskogrudno i sebično u nama. Treba nam veličina da pohvalimo drugog, da ukažemo da je netko od nas napravio nešto dobro ili izuzetno. Samo u društvu uspješnih, u društvu bogatom uspjehom, moći ćemo se osjećati bolje, kao dio sretnije zajednice.
U takvom društvu smo svi pobjednici. U finalu izbora za poduzetnika godine imali smo pet pobjednika, koji inoviraju, investiraju, riskiraju, zapošljavaju, pobjeđuju, koje želimo kao uzore. Među njima, Mate Rimac je ove godine dobio ulogu hrvatskog poduzetničkog ambasadora na svjetskoj EY smotri u Monte Carlu. Mate u Monte Carlo ide iz drugog pokušaja. Volio bih da oni koji su već sudjelovali u izboru ove i prethodnih godina budu ohrabreni sudjelovati i dalje. Svijet pamti nacionalne ambasadore koji su do te prestižne uloge došli iz trećeg, petog, čak i šestog pokušaja. Poduzetniku je imanentno da je cijeli život u utakmici i da nikad ne odustaje.