Dobar posao

Počele su izradom naljepnica za vlastite zidove, a onda su odlučile pokrenuti biznis

AUTOR:

OBJAVLJENO:

12.5.2019. u 16:30

AUTOR:

OBJAVLJENO:

12.5.2019. u 16:30

Zagreb, 080519.
Iva i Doroteja Kralj iz tvrtke Kralj Dizajn koja se bavi izradom naljepnica.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / CROPIX

Iva i Doroteja Kralj iz tvrtke Kralj Dizajn koja se bavi izradom naljepnica

Ustajanje u pola pet, obilaženje dobavljača za folije za naljepnice za zid pa drugog za latice za cvijeće, trećeg za okvire za slike, četvrtog za lampice... I tako gotovo svaki dan. Barem tisuću kilometara tjedno vlasnica brenda Kralj dizajn, Iva Kralj, prijeđe autom da bi nabavila materijal i kreirala naručeni proizvod. Bilo da je to veća naljepnica od mat folije za zid, automobil, izlog, manja naljepnica smiješnog lika iznad prekidača koji podsjeća da treba gasiti svjetlo, personalizirana slika u okviru, stolna lampa, božićna kuglica ili ruža u staklenom kavezu posvećena posebnoj osobi.

Iva danas vodi uspješan posao koji je počela s naljepnicama, a onda je krenulo sve ostalo, s posebnim naglaskom na personalizaciju koja je danas hit. I to je donijelo pravi boom u poslu.

- Na neki način mi je Facebook dao poticaj kad sam vidjela što sve ljudi rade i kako rade. Htjela sam za svoj zid napraviti naljepnicu. Znala sam raditi u programu Adobe Illustrator, koristila sam ga i prije kad sam uređivala prezentacije na fakultetu pa mi je pala na pamet ideja da probam raditi naljepnice za zid i testiram ih na Facebooku. Za dva, tri mjeseca kupila sam prvi stroj za naljepnice za 6000 kuna vlastitim sredstvima i krenula - govori nam mlada poduzetnica kojoj je u poslu desna ruka sestra Doroteja i koja je, usput rečeno, završila Agronomski fakultet.

U struci nikad nije radila jer je jedan drugi posao odabrao nju - izrada i dizajn personaliziranih proizvoda.

Poput tetovaže

- Baš to sam htjela raditi. Ima neprospavanih noći, nekad nema ni vikenda, ali radim za sebe - dodaje, prisjećajući se početaka.

Prvo je 2016. godine, govori nam, otvorila j.d.o.o., u međuvremenu podebljala portfelj drugim radovima (slikama, lampama, majicama, kapama, kuglicama za bor i drugim proizvodima), a onda lani osnovala paušali obrt.

Javila se i za poticaje za samozapošljavanje i dobila 22.000 kuna, što je potrošila na doprinose, knjigovođu, izradu web stranice te web shopa na kojem se mogu naručiti naljepnice za aute, izloge, stakla i namještaj različitih dimenzija.

Pritom je važno napomenuti da je razlika između njezinih i onih koje se mogu kupiti u trgovačkim centrima u tome što se njezine naljepnice montiraju po principu tetovaže i gotovo je nemoguće primijetiti da to nije ručno oslikavanje zidova.

Kako se to radi, što nam sve treba za posao ako se samo želimo baviti naljepnicama, kolika su ulaganja, pitamo je.

- Možda i ne treba puno novca, ali treba puno vremena i živaca. Okvirno bi trebalo 20-ak tisuća kuna ako se samo želite baviti naljepnicama, što je ulaganje u otvaranje obrta, nekoliko folija u više boja, poseban stroj od 6000 kuna, web stranicu, reklame... Kad govorimo o folijama, sa 6000 kuna možeš napraviti dobar biznis, ali to znači i da radiš 24 sata na dan. No, treba imati i znanje - odgovara mlada poduzetnica pa nastavlja:

- Naljepnice izrađujem od kvalitetnih Oracal folija dimenzija 1,2 metra puta 1,8 metara, kao plahte. Mogu se kupiti kao bala, a i na kvadrat. Ima više dobavljača folija, a ja sam našla jednog na Jankomiru i taj mi je najbolji. Tražila sam nekoga kod koga mogu kupiti na kvadrat, da ne moram ulagati puno. Kvadrat bale je 22 kune, a bala ima 100 metara. I da kupim svih 20 bala u svim bojama po sto metara, to bi bilo vrlo skupo jer ti nitko ne jamči da ćeš potrošiti, recimo, svu zelenu boju. To mi je bilo važno u početku, da nemam velika ulaganja. Ni danas ne kupujem toliko materijala - napominje Iva koja je u početku uzimala četiri do pet boja, što joj je predstavljao trošak od 100-tinjak kuna.

Postupak izrade naljepnice i dostave ne traje dulje od sedam dana, a od kvadrata naljepnice može se zaraditi od 200 do 400 kuna, ovisi o kakvoj je naljepnici riječ. To može biti samo jedna naljepnica, s više motiva i boja, a može biti i više manjih, jednostavnijih i jeftinijih.

Ona je uspjela u svom poslu, kako sama kaže, upravo zato što nikad nije kupovala previše materijala.

Nemojte se zaletjeti

- Možda bi mi posao išao lošije da sam imala 200.000 kuna u startu. Možda bih kupila neke stvari koje mi ne bi trebale. I baš sam pazila hoću li nešto kupiti ili ne, probavala ide li to ili ne, krenula sam od nule. Moraš isprobati prvo, ne možeš se zaletjeti. Svatko tko je pametan tako bi napravio. Nemojte se zaletjeti - prvi je savjet koji daje.

No, da je u početku išlo lako i brzo - nije. Prvu godinu je bilo teško, no onda je počela širiti ponudu na visilice i pločice izrađene od forexa (PVC) debljine tri milimetra i špage ili vrpce, da bi se krajem 2017. godine sve više počela okretati proizvodnji personaliziranih proizvoda, poput božićnih kuglica, majica i kapa.

- Kad sam počela nuditi visilice, a onda prije dvije godine i božićne kuglice na koje se lijepe folije i mogu se personalizirati, dogodio se preokret. Posao je procvjetao. Prve godine smo prodali 2000 komada kuglica, a lani 4000 komada. To sad radi puno njih, ali mislim da sam ja stavila dobre cijene, od 30 do 40 kuna, ovisno o količini i o tome je li kuglica sa slikom ili ne. I to je presudilo. Neki su kuglice prodavali po 80-ak kuna, a ja sam stavila niže cijene jer sam smatrala da je bolje da ih prodam više. Više ću raditi, ali ću imati više klijenata jer nemamo kuglice cijele godine u ponudi - poslovna je logika koju iznosi.

Kad je završila s kuglicama, ostalo joj je zarade, a svaki put kad joj ostane višak, kupi neki stroj. Tako je kupila termo prešu za majice i kape, što je ulaganje od oko 5000 kuna.

- Uvijek ulažem, pokrenem nešto novo ili nešto novo isprobavam. Nekad izbacim nešto što ne ide toliko, a nekad iznenadi zanimanje za nešto neočekivano. Primjerice, božićne kape. To su ljudi kupovali masovno. Prodala sam 600-700 komada božićnih kapa s imenima. Hodam po dućanima, vidim jastuk za prstenje i kažem ‘idem to kupiti, idemo raditi to’. Pitaš se tko će kupiti jastuk za prstenje, a onda to postane hit. Kad je to buknulo, znali smo prodati 20 komada tjedno. I na kraju sam dala tati Siniši da nam šije - govori Iva.

Investirala je i oko 3000 kuna u sublimacijski printer, koji omogućuje da se slika stavi na određeni materijal, majicu ili šalicu.

- Sad smo krenuli i sa slikama sa svjetlećim okvirima i za LED rasvjetu, koju također naručujem po potrebi i za koju je također zadužen tata - dodaje naša sugovornica pa ističe da posljednju godinu imaju kontinuirano oko 100 narudžbi tjedno, odnosno oko 400, 500 mjesečno. Trenutačno su najveći hit okviri s lampicama i ilustracijama te stakleni okviri s ružom i laticama te posvetom.

Koliko zaradi, kaže, toliko materijala kupi, baš kao i na samom početku poslovanja. I to čak ne kupuje materijal na mjesečnoj bazi, nego neke stvari na tjednoj bazi pa joj variraju mjesečni izdaci.

Kad smo kod troškova, nabavna cijena jednog okvira je od 20 do 80 kuna, a prodajna od 115 do 280 kuna. Za visilice je trošak 30 do 50 kuna, a prodajna cijena od 100 do 130 kuna. Majice nabavlja po cijeni od devet do 20 kuna (plus trošak tiska od pet do 10 kuna), a prodajna cijena je u prosjeku 80 kuna po komadu.

Što kupce zanima, ovisi o dobu godine, ali Iva kaže da posla ima stalno. Sada su pričesti i krizme, potom u listopadu krenu narudžbe za božićne kuglice pa dolazi i Valentinovo...

Bespotrebne komplikacije

Kako se posao počeo širiti, tako je komunikaciju prepustila sestri Doroteji, koja nam kaže da su najčešće klijentice žene od 25 do 35 godina jer su aktivnije na Facebooku, koji im je glavni kanal promocije.

- Javljaju se, naravno, i muškarci, pogotovo zbog ruža za žene, cure. Oni su tako jednostavni - konstatira Doroteja uz smiješak, dajući do znanja da žene, a to je nepobitna činjenica, znaju nepotrebno zakomplicirati stvari.

Reakcije su jako dobre, dodaje, a interes za personalizacijom jako velik.

- Ima ljudi koji po 50 puta naručuju nešto. Imamo jako puno stalnih klijenata - ističe Doroteja koja odgovara na sve poruke, zapisuje narudžbe, koliko treba čega kupiti, tko je što naručio, što je hitno, što nije.

- Ona sam koja treba nacrtati, to sve složiti, idem po materijale... Trebate vidjeti moj auto, zadnja sjedala su spuštena jer je pretrpan - dodaje Iva, smijući se.

S obzirom na to da sama radi reklame i promocije na Facebooku i ne angažira druge za to, kaže da uštedi oko 1500 kuna. No, kako napominje, plaća oglase jer je takav algoritam da ne možeš doći do ljudi ako ne plaćaš oglase.

- Tko želi prodati što na internetu, to mora i platiti - jasna je naša kreativka.

Zasad prodaje isključivo preko web shopa, ali nada se da će uskoro otvoriti neki dućan jer joj je, kako kaže, stan prebukiran i pretvoren u radionu.

Desant na Europu

- Najradije bih prostor u kojem bih mogla imati radionu i lokal, a to je teško naći. Onda sam mislila samo unajmiti lokal za galeriju, da imam showroom. Još nisam sigurna kad ćemo do toga. Gledam i čim vidim priliku, zgrabit ću je. Sad si to mogu priuštiti, prije bi ulazak u najam prostora bio glupi potez - konstatira.

Plan je i proširiti se na inozemno tržište do kraja godine pa i proširiti ponudu na personalizirane balone.

- Ako ovdje možemo napraviti toliko posla, onda vani možemo još više. Ako sam prodala 4000 kuglica u Hrvatskoj koja ima četiri milijuna stanovnika, koliko onda mogu vani u Europi - s pravom se pita, usput otkrivajući poslovni smjer u kojem razmišlja.

Stoga, ako ćemo se voditi njezinim primjerom, inicijativom i idejama, nameće se jedan zaključak: samo nebo je granica.

Završni račun

Za zaradu od 7000 kuna moramo mjesečno prodati 35 kvadrata naljepnica*

Investicija

vlastita sredstva = 20.000 kuna (stroj, folije u boji, osnovni web shop, obrt)

Prihodi

prodaja jednog metra kvadratnog folije = oko 300 kuna

prodajemo mjesečno 35 kvadrata proizvoda od folija (malih, srednjih, velikih naljepnica) = 126.000 kuna/godišnje

Troškovi

jedan kvadrat bale (bala je 100 metara) je 22 kune = 9240 kuna/godišnje

Gateway (plaćanje u online trgovinama) = 200 kuna/mjesečno, odnosno 2400 kuna/godišnje

reklama na Facebooku = 1000 kuna/mjesečno, odnosno 12.000 kuna/godišnje

paušalni obrt, doprinosi, knjigovođa... = 20.000 kuna/godišnje

Zarada

od prodaje 35 kvadrata proizvoda od folija = 82.360 kuna/godišnje, odnosno 6863 kune/mjesečno

* Račun je procjena, ne pokazuje realno stanje, nego potencijal