Zapošljavanje

Analiza oglasa za posao: 'U ozbiljnim zemljama radnike ne privlače nudeći redovite plaće'

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

8.1.2019. u 16:38

AUTOR:

  • Iva Grubiša

OBJAVLJENO:

8.1.2019. u 16:38

Sibenik, 260116.
Nezaposleni u potrazi za radnim mjestom, poslom gledaju oglase za posao u podrucnom uredu HZZ u Sibeniku.
Foto: Niksa Stipanicev / CROPIX
Nikša Stipaničev / CROPIX

Potraga za poslom, ilustracija

Dinamična radna atmosfera, rad na izazovnim projektima, stimulativna primanja, timski rad, stručno usavršavanje te osobni rast i razvoj; sve to samo su neke od poznatih fraza koje se danas mogu vidjeti u gotovo svakom oglasu za posao. Poslodavci, potaknuti velikim odlaskom radne snage iz Hrvatske te sve značajnijim manjkom radnika, u oglasima potencijalnim zaposlenicima obećavaju štošta.

Zaposlite li se u Brodosplitu bit ćete, kažu, “dio pozitivne priče”, a želite li biti energetski savjetnik u RWE Hrvatska, čeka vas fiksna plaća “uz bonuse bez granica”. Turistički div Maistra sobarima i sobaricama nudi “stalan napredak u stručnim znanjima te drugim oblicima osobnog rasta i razvoja”, a od kandidata traži strast i ambiciju. Kompanija Meritus Plus, koja nudi usluge kontaktnog centra i direktnog marketinga, među pogodnostima navela je ni više ni manje nego plaću, i to od “4000 kuna neto s uključenim troškovima prijevoza”.

Sve to stoji u oglasima koji su ovih dana bili aktivni na portalima za oglašavanje poslova ili na web stranicama samih kompanija. Zapitali smo se što stoji iza toliko puta ponovljenih dinamičnih radnih atmosfera i osobnog rasta i razvoja te što zapravo kandidati mogu očekivati kada u oglasu za posao stoji neka od čestih fraza.

- Kandidati govore da nemaju dovoljno informacija o tvrtkama. Na webu često imate samo površne informacije i fraze kao što su mi smo dinamičan tim, brzo rastemo, super smo industrija... - objašnjava nam Vladimir Benić, direktor Career Centra, tvrtke koja poslodavcima pomaže u procesima selekcije i testiranja kandidata za posao.

Poželjno mjesto

Baš zato, dodaje Benić, sve je popularniji i potrebniji proces kojim se kompanije žele predstaviti u najboljem svijetlu, i to upravo onim ciljanim skupinama koje žele privući kao nove zaposlenike. Kroz takvo brendiranje (eng. employer branding), poslodavci kompaniju i radno mjesto u njoj žele prikazati atraktivnim i poželjnim mjestom za rad koje neće samo plaćati račune, nego biti i mjesto usavršavanja, napredovanja te izgradnje cjelovite karijere.

- Generalno sve se svodi na to da ako ste vi napisali da su vama zaposlenici najvažniji i da, recimo, ulažete u njihov trening, onda se to mora odraziti na realnu situaciju u vašoj tvrtki. U suprotnom to je veliko razočarenje kod radnika - objašnjava Benić i ističe da je baš zato važno da su oglasi za posao konkretni te da oni koji ih pišu znaju što i od koga trebaju.

Primjerice, u oglasu za mjesto sobarice kompanija poziva da se prijave oni kandidati koji žele “biti dio najuzbudljivijeg projekta u hotelijerstvu s pet zvjezdica” te “dio tima koji će strastveno sudjelovati u pružanju vrhunskih doživljaja”.

Na svim razinama

Dodatno, kompanija nudi “stalan napredak u stručnim znanjima te drugim oblicima osobnog rasta i razvoja”.

- Super je, recimo, ako hoteli žele educirati svoje osoblje na svim razinama o tome kako komunicirati s klijentima. No, ako se to svodi na nekoliko naredbi kako što trebate reći, to nije rast i razvoj. Ali ako netko zaista želi da se vi razvijate da sami kvalitetnije komunicirate, to svakako - komentira naš sugovornik.

Ipak, iako možda pretenciozan te nedovoljno konkretan, oglas se ističe, a to je ključno da ga kandidati primijete u moru sličnih.

- Pretenciozno je, je li dobar fit za profil sobarice, ne znam. Treba razumjeti što taj profil općenito traži i cijeni. No, ako se njima pokazalo da na ovakve fraze jako dobro reagiraju sobarice koje oni žele privući, super - dodaje Benić.

Važno je, dakle, da oglasi za posao budu konkretni te razumljivi. Recimo, Brodosplit je u oglasu za dvije projektantske pozicije pod uvjetima naveo mentalnu otvorenost. Iz te su nam kompanije objasnili da je riječ o konceptu suvremene psihologije i teorije ličnosti. Visoka mentalna otvorenost podrazumijeva “radoznale i maštovite ljude s kreativnim stavovima”, a takve osobe ujedno “preferiraju inovacije, raznolikost i promjene”, objašnjavaju iz Brodosplita.

Pogodnosti

Međutim, Benić upozorava da je problem u tome što malo tko razumije što mentalna otvorenost zapravo podrazumijeva.

- Postoji više načina na koje je tvrtka mogla istaknuti poželjan profil kandidata, a da se iskoriste drugačiji i razumljiviji termini - poručuje.

Dodatan je problem što se među pogodnostima ili općenitim informacijama o tome što sve poslodavac nudi svojim radnicima često može pronaći i fraza “redovita primanja”.

- Nažalost, to ni u jednoj ozbiljnoj zemlji uopće ne bi pisalo - upozorava Benić.

Ipak, dodaje i kako oglase trebamo promatrati u kontekstu tržišta. Činjenica je da su se mnogi u Hrvatskoj suočavali s kašnjenjem ili neisplatom plaća, pa je utoliko isticanje redovitih primanja u oglasima moment koji bi zaposlenike trebao ohrabriti.

Potražnja za radnicima po mjesecima, od 2014. do 2018.

Potražnja za radnicima prema mjestu rada u studenom 2017. i 2018.

 

Donosimo pojašnjenja pojmova koji se najčešće pojavljuju u oglasima za posao

1. Stimulativna primanja

Ovo podrazumijeva model plaće u kojem je moguće ostvariti bonuse povrh osnovne plaće. Važno je provjeriti kakav je taj bonus, koliko s njime možete najviše zaraditi, kako je on definiran, ovisi li o nekom cilju, je li taj cilj realan. Stimulacija bi općenito trebala značiti da se vaša plaća bazira na vašoj produktivnosti, a ne samo na satima rada. Također, neki poslodavac će napisati stimulativna primanja zbog toga što nudi nešto veću plaću od prosjeka za tu industriju. Koncept stimulativna primanja se često veže uz ostvarivanje nekog prodajnog rezultata, ali zna se pojavljivati i na oglasima za drugačije pozicije pa svakako provjerite o kakvoj se stimulaciji radi.

2. Timski rad i kultura organizacije 

Timski rad znači da ćete surađivati s drugim kolegama u svakodnevnom radu. Ukratko, gdje god stoji fraza timski rad, to zapravo znači da nećete raditi sami. Svako radno mjesto dio je kotačića koji čini poduzeće uspješnim i rijetko se može naći pozicija koja je baš posve neovisna o svim drugim dijelovima poslovanja. Važno je saznati kakva je kultura organizacije, kakav je stil komunikacije među kolegama te koliko je naglašena hijerarhija jer to sve utječe na timski rad.

3. Rad u izazovnom i dinamičnom okruženju

Ovo će te pronaći u većini oglasa za posao i to može značiti puno toga, što već sugerira da to nije kvalitetna informacija za kandidate. Izazovno u osnovi znači da je posao zahtjevan i često traži smišljanje novih rješenja i pristupa poslu. S druge strane, može značiti i da posao nije nužno zahtjevan, ali je zahtjevno okruženje u kojem se radi jer su, recimo, klijenti jako zahtjevni ili postoji puno prepreka koje treba savladati. Dinamično znači da posao nije jednoličan i rutinski. Međutim, to može značiti i da je posla jako puno, da je rokove teško stići te da će osoba morati balansirati između više različitih zadataka istovremeno. Bez dodatnih pojašnjenja poslodavci bi trebali izbjegavati ovakve fraze. Ako se pak prijavljujete na “dinamičan” i “izazovan” posao provjerite što on podrazumijeva.

4. Fleksibilno radno vrijeme

To najčešće znači da šef ne traži od vas da ste u uredu svaki dan od 8 do 16 sati, već možete sami odabrati želite li raditi od 7 do 15, 9 do 17 ili recimo 10 do 18 sati. Fleksibilno radno vrijeme može uključivati i rad od kuće. Zapravo, važnije je da posao odrađujete kvalitetno i na vrijeme, neovisno o tome gdje se pritom nalazite, od toga da u uredu sjedite 8 sati. Potencijalna zamka leži u tome da bi se od vas moglo tražiti da ste uvijek na raspolaganju.

5. Motivirajuća radna atmosfera

Ovime tvrtke žele privući kandidate i predstaviti se kao ugodno mjesto za rad. Različitim kandidatima i zaposlenicima ovo može značiti niz različitih stvari pa bi bilo dobro provjeriti s poslodavcem na što točno ciljaju.

6. Briga o zadovoljstvu zaposlenika

To može značiti da tvrtka ima strukturirane procese kojima mjeri zadovoljstvo zaposlenika i radi na aktivnostima kako bi ga povećalo. Svakako je dobro da već na razgovoru za posao izravno pitate na koji način se ta briga provodi u praksi kako biste provjerili je li riječ samo o frazi ili ne.

7. Profesionalno usavršavanje i napredovanje

Ovo je jako česta fraza u oglasima i teško je procijeniti u kojoj je mjeri istinita. Naime usavršavanje može značiti puno različitih stvari. Netko će reći da je usavršavanje ako jednom u godinu dana imate tri sata treninga, dok će drugi poslodavac pod time podrazumijevati da jednom mjesečno imate priliku pohađati interne i eksterne edukacije. Provjerite što točno konkretna kompanija pod ovim planira.

8. Benefiti i nagrade za zaposlenike

Nagrade za lojalnost su nagrade zaposlenicima u skladu s duljinom njihovog radnog vijeka u toj tvrtki. Postoje, recimo, nagrade za 10 ili 20 godina rada u jednoj kompaniji, ali tvrtka može nagrađivati lojalnost i kod kraćih razdoblja provedenih u kompaniji, posebice danas kad su prelasci iz jedne kompanije u drugu sve češći.

9. Analitičke sposobnosti

Riječ je o sposobnosti uočavanja problema, prikupljanja informacija, jasnog određivanja situacije i mogućih rješenja te donošena odluka na temelju informacija.

10. Komunikacijske i prezentacijske vještine

Također često pronalaze mjesto u oglasima za posao, ali u većini slučajeva to je doista i opravdano. To znači da će radni zadaci uključivati puno komunikacije unutar ili izvan poduzeća, strukturiranje i prezentaciju različitih informacija, odnosno prenošenje informacija drugima ili prezentiranje donesenih zaključaka i odluka.

11. Proaktivnost

To je izraz kojim se opisuje preuzimanje inicijative i odgovornosti. Često se veže uz prodajne pozicije jer je u prodaji jako važno stalno pronalaziti nove klijente. Proaktivnost je danas jako važna vještina jer su poslovi sve složeniji, a vaši nadređeni ne mogu precizno pratiti svaki vaš korak.