Pivska scena

Male craft pivovare jačaju i udružuju se, a veliki otvaraju svoje mikropogone

Craft segment pivske industrije proizvodi oko 55.000 hektolitara pive godišnje
Crafters pivovara, Zadar craft beer festival i craft piva Nova runda
 Srdjan Vrančić / Luka Gerlanc / Boris Kovačev / Hanza Media

Da je motiv za ulazak na craft pivsku scenu velika zarada, do revolucije koju ta scena proživljava posljednjih nekoliko godina u Hrvatskoj nikada ne bi ni došlo. Svaki craft pivar će reći da je proizvodnja pive umjetnost i da ga ne pokreće novac. Pokreće ga strast prema kvaliteti, inovativnosti, nezavisnosti, drugačijem pristupu kuhanju piva bogatih hmeljem (a ne raznim aditivima kao industrijsko pivo). Pokreće ih strast za populariziranjem stilova koje su kroz povijest 'pojeli' industrijski lageri.

U Hrvatskoj postoji šest većih aktivnih pivovara, no tržište je obilježeno rastućim trendom craft pivovara, koje drže oko 1,4 posto tržišta godišnje. Udio će im samo rasti i, prema predviđanjima, kroz desetljeće će im se i više nego udvostručiti. Trenutačno u Hrvatskoj craft pivovara, malih nezavisnih pivovara, koje su u usporedbi s korporativnim pivarstvom malene po količinama proizvedene pive, ima više od 30, a lokalizirane su mahom u većim gradovima jer tamo postoji tržište za njihova specijalna piva. Zmajska, Nova runda, ili, primjerice, Varionica, samo su neke od njih. Zmajska pivovara ujedno je i jedna od pionira craft pivarstva u Hrvatskoj, koja je 2014. svrstana među 10 najboljih svjetskih novootvorenih pivovara na svijetu.

- Craft pokret je krenuo prije nepune četiri godine i još uvijek je to niša koju gradimo. Potrebno je puno vremena i truda ulagati u edukaciju tržišta te podizanje svijesti o postojanju craft piva i raznovrsnosti pivskih stilova. Određena nesigurnost postoji zbog regulatornog okvira, no s novoosnovanom Grupacijom malih nezavisnih pivovara planiramo sudjelovati u donošenju kvalitetnije definirane zakonske regulative - najavljuje Andrej Čapka, osnivač i direktor Zmajske, koja je od 2013. do danas uložila više od sedam milijuna kuna u kompletno novi pogon za proizvodnju i pakiranje piva.

Zadar, 240817
Danas je na zadarskoj rivi zapoceo 3. po redu Zadar craft beer festival.
Foto: Luka Gerlanc / CROPIX
Luka Gerlanc / Hanza Media
Craft beer festival u Zadru

Godišnji kapaciteti pivovare su oko 10.000 hektolitara piva, ali Čapka naglašava da je bitnije od volumena to što im pogon omogućava proizvodnju mnogo različitih stilova najkvalitetnijeg piva - u stalnoj ponudi imaju četiri piva uz 6-7 specijalnih i sezonskih piva godišnje. Do do sada nisu ni isplaćivali dobit:

- Isplata nije ni planirana s obzirom na trenutna i buduća ulaganja - ističe Čapka, dodajući da ove godine planiraju ulaganja od oko 1,5 milijuna kuna u ljude, tehničko unaprjeđenje opreme te uređenje kušaonice u sklopu pivovare.

Najveći izazov u poslovanju im je, kao i kod svake male proizvodnje sa specijaliziranim proizvodom, visok postotak troška u svakoj jedinici proizvoda te gradnja distribucijske mreže. Tu su velike pivovare u prednosti. Postoje i visoki financijski zahtjevi u odnosu na volumene kod prodaje u lancima široke potrošnje. Uz to, Čapka dodaje da još uvijek manjka kvalificiranog kadra s iskustvom u struci iako primjećuje da stvari idu na bolje s pokretanjem studija pivarstva na veleučilištu u Karlovcu.

- Craft pivo će uvijek biti niša u kategoriji piva, no zasigurno će njegova prisutnost na hrvatskom tržištu u narednim godinama još rasti. Otvaranje mini pivovare od strane industrijske pivovare svakako uvodi novi moment na tržište, no istovremeno pokazuje da smo na dobrom putu i da postoji mnogo potencijala za rast i razvoj - smatra Čapka.

Srdjan Vrančić / Hanza Media
Pivovara Crafters, novi pogon

Iako craft pivari korporacijama nisu uzeli poveći dio pivarskog tržišta, svakako su ga nagrizli. I jačaju. Male pivovare se sve jače pozicioniraju na tržištu, približavaju široj publici te tjeraju velike, regionalne pivske igrače da se priključe revoluciji u proizvodnji pive. Primjerice, jedan od dokaza tome jest što je mala craft pivovara iz Dugog Sela - Crafter's - osnovana prije samo dvije godine, preotela posao korporativnom gigantu Zagrebačkoj pivovari na INMusic festivalu, i tako na velika vrata ušla na tržište piva. Od ovog ljeta glavno festivalsko pivo će biti njihov Hopper. Drugi je dokaz su korporativni igrači 'natjerani ', kako kažu craft pivari, da 'kontroliraju' craft scenu, otvaranjem vlastitih pogona ili kupnjom postojećih brendova i njihovim dodatnim razvojem.

Zagrebačka pivovara je tako aktivirala tvrtku kćer K pivovari i u svom portfelju ima kultnu pivnicu Pivanu, nedavno otvorenu mikropivovaru Grif i Vukovarsko pivo, brend, čiju kupnju su nedavno realizirali. Tina Puhalo, direktorica tvrtke K pivovari, pojašnjava kako su se za ovaj korak odlučili jer takvim poslovnim modelom mogu maksimalno iskoristiti sinergijske učinke tvrtke kćeri i tvrtke majke, s druge strane jasno se fokusirati na mikro proizvodni proces, koji jednako tako zahtijeva mikro-pristup u proizvodnji različitih stilova piva.

- Taj manufakturni pristup je prednost jer omogućuje fleksibilnost i brzu reakciju na potrebe potrošača. Pivska scena se tijekom posljednjih godina iznimno razvila, kako u svijetu, tako i u Hrvatskoj. Potrošači su puno educiraniji i zahtjevniji, što je dobro i što sve nas proizvođače potiče i obvezuje da proizvodimo kvalitetna piva. Prepoznali smo globalne trendove i odlučili smo se uključiti u tržišnu utakmicu i u segmentu svježih i aromatičnih stilova piva u malim šaržama - ističe Puhalo.

K Pivovari
Tina Puhalo, direktorica tvrtke K Pivovari

Mikropivovara Grif krenula je s proizvodnjom krajem prošle godine, proizvodi različite stilove nepasteriziranih i nefiltriranih specijalnih piva proizvedena od vrhunskih sastojaka iz cijelog svijeta. Sva piva proizvode u malim količinama, kontroliranim u svim fazama proizvodnje, što im omogućuje i fleksibilnost u proizvodnom procesu Za kupnju brenda i recepture Vukovarskog piva, koje se među prvima u Hrvatskoj istaknulo kao pivo male proizvodnje te je 2010. proglašeno najboljim hrvatskim pivom, odlučili su se jer su željeli portfelj upotpuniti pivom koje bi se uz bok nosilo s pivskim brendom Grif mikropivovare.

- U novoj mikropivovari Vukovaru, gdje su radovi upravo u tijeku, proizvodit ćemo nepasterizirano i filtrirano Vukovarsko pivo po izvornoj recepturi. Vukovarskom pivu želimo dati vjetar u leđa i još bolju priliku da se istakne na hrvatskom tržištu - ističe Puhalo.

Godišnji kapaciteti zagrebačke i vukovarske mikropivovare iznositi po pet tisuća hektolitara piva godišnje, a osim u Pivani, Grif će biti u ponudi i u drugim ugostiteljskim objektima, koji u svojoj ponudi žele specijalna piva vrhunske kvalitete.

- S obzirom na našu distribucijsku mrežu, koja je najjača u zemlji, Vukovarsko pivo će biti dostupno u svim dijelovima Hrvatske, u svim prodajnim kanalima - najavljuje Puhalo.

Primjećuje da u segmentu svježih i aromatičnih stilova piva u malim šaržama, konkurencija nikada nije bila veća i kvalitetnija, ali kaže da ih upravo ta činjenica tjera naprijed.

Jastrebarsko, 180517.
Proizvodni pogon craft pivovare Nova runda.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / Hanza Media
Proizvodni pogon craft pivovare Nova runda

- Kvalitetu nikad nećemo kompromitirati i sigurna sam da će to naši potrošači prepoznati. Konačno, zajedničko našim mikropivovarama bit će dostupnost vrhunskih sirovina, know how i podrška analitičkog laboratorija Zagrebačke pivovare. To je ono što će nas razlikovati od većine manjih pivara na domaćem tržištu jer znatno pridonosi održavanju konstantne kvalitete. Iako tek tri mjeseca na tržištu GRIF je odmah prepoznat po svojoj kvaliteti što dokazuje ogroman interes mnogih ugostitelja koji svojoj ponudi žele specijalna piva vrhunske kvalitete. Uz vrhunsku kvalitetu tu je svakako i posvećenost naših majstora pivara te to što ćemo u svakom trenutku imati vrhunska piva namijenjena najzahtjevnijim ljubiteljima piva. Reakcije s tržišta to i potvrđuju - konstatira Puhalo.

Craft segment pivske industrije, napominje direktorica K pivovari, drži oko 1,4 posto tržišta ili oko 55.000 hektolitara pive godišnje, no predviđanja su da će se dalje razvijati i rasti. I važan je za industriju jer u svijesti javnosti podiže kategoriju piva. Očekuje se da bi se u sljedećih deset godina udio na tržištu mogao popeti na oko pet posto. U prilog svemu govori i činjenica da se na hrvatskom pivskom tržištu nalazi više od 100 pivskih brendova. Osim toga, sve je više pivskih festivala, homebrewing natjecanja, a o pivu se danas govori puno više nego ikad prije. Zasluženo, s obzirom na povijest dugu više od 5.000 godina.

U prilog daljnjem rastu i razvoju crafta, govori i već spomenuto udruživanje pivara. Pri HGK je nedavno osnovana Grupacija malih nezavisnih pivara, na čelu s Krešom Marićem iz Pivovare Daruvar, koja djeluje unutar Udruženja proizvođača piva, slada i hmelja, koje okuplja velike igrače: Zagrebačku pivovaru, Heineken Hrvatska, Carlsberg Croatia, Pivovaru Osijek, Pivovaru Daruvar, Istarsku pivovaru i Sladaru Slavonija Slad. Žele ojačali svoj utjecaj i riješiti boljke koje ih muče. Za sada je izdano 32 trošarinska rješenja o statusu male nezavisne pivovare, ali Marić vjeruje da je trenutačno aktivno oko 40 pogona za proizvodnju piva koji imaju ili će imati status male nezavisne pivovare.

Daruvar, 171013.
Kreso Maric,voditelj proizvodnje-majstor pivar Pivovare Daruvar.
Na fotografiji portret Krese Marica.
Foto: Danijel Soldo / CROPIX
Danijel Soldo / CROPIX
Krešo Marić, voditelj proizvodnje Pivovare Daruvar

- Kako su službeno članice Grupacije samo d.o.o. i j.d.o.o. predstoji nam uspostavljanje šire strukture kroz uključivanje obrta, zadruga i svih drugih poslovnih oblika u kojima djeluju male nezavisne pivovare, kao pridruženih članica - planovi su Grupacije koje iznosi Marić, koja želi malim nezavisnim pivovarama omogućiti uključivanje u procese regulacije i organizacije proizvodnog sektora.

Marić je ujedno i voditelj proizvodnje u Pivovari Daruvar, najstarijskoj industrijskoj pivovari u Hrvatskoj, koja se, početkom 2014. aktivno uključila u tržište specijalnih pivskih stilova sa svojim brandom 5thElement.

- Do sada je uz standardno lager pivo na tržište plasirano ukupno šest novih pivskih stilova koji su 2017. imali oko 10 posto udjela u našoj godišnjoj proizvodnji. Ove smo godine na tržište plasirali ograničenu šaržu našeg sedmog specijalnog pivskog stila, koji smo obogatili okusom drveta odležavanjem na čipsu francuskog hrasta. Do ljeta planiramo plasirati još jedno standardnije pivo, a na kraju godine ponovno iznenaditi potrošače nekim novim stilom koji je još u pripremi - tajnovit je Marić.

Ističe kako su u proteklim godinama značajna sredstva uložili u nabavu odgovarajućih sirovina ovisno o pivskom stilu te prilagodbu postrojenja za proizvodnju tako malih šarži.

- Instalirani kapacitet Pivovare Daruvar od 250.000 hektolitara svijetlog lager piva s najmanjom proizvodnom šaržom od 100.000 litara prevelik je za male proizvodne šarže od 4.000 litara. Sve to ukazuje da je ova proizvodnja zaista temeljena na strasti i želji da omogućimo potrošačima uživanje u specijalnim pivima. Mogu reći da smo se s tržišnog vratili na proizvođački način razmišljanja u kojem je sadržaj sve, a brend ovisi isključivo o kvaliteti sadržaja - napominje Marić.

Dugoročno je svakako cilj probiti hrvatske granice. Pero Ivanković, predsjednik Udruženja unutar kojeg djeluje Grupacija malih nezavisnih pivara, ističe da će im članstvo unutar Udruženja osigurati i njihov glas unutar europskog tržišta piva, budući da je Udruženje dio Europskog udruženja pivara koje okuplja 29 zemalja članica i više od 6500 pivovara.

- Partnerskim odnosom osiguravamo razmjenu znanja i iskustva s ciljem poticanja razvoja domaće industrije piva koja je vitalni čimbenik nacionalnoga gospodarstva - naglašava Ivanković.

Naime, pivarski sektor predstavlja 1,8 posto hrvatskog BDP-a, a s malim pivovarama još intenzivnije može doprinositi razvoju gospodarstva, padu broja nezaposlenih i rastu izvoza.

Hrvatsko tržište piva


• Šest većih aktivnih pivovara

• Izdano 32 trošarinska rješenja o statusu male nezavisne pivovare

• Trenutačno aktivno oko 40 pogona za proizvodnju piva koji imaju ili će imati status male nezavisne pivovare

• Više od 100 pivskih brendova na hrvatskom tržištu

• Domaća pivarska industrija Izravno i neizravno u sektoru je stvoreno 4,2 milijarde bruto dodane vrijednosti, što predstavlja 1,8 posto hrvatskog BDP-a

• U svim granama pivarske industrije zaposleno je više od 23.000 ljudi, što znači da je na svako radno mjesto u sektoru još 12 do 13 radnih mjesta neizravno stvoreno u ostatku gospodarstva.

Izvor: Udruženje proizvođača piva, slada i hmelja HGK , Ekonomski institut Zagreb

Europsko tržište piva

• Procjenjuje se da danas u Europi postoji 80 pivarskih stilova i 50.000 različitih pivskih brendova

• Pivo stvara približno 2,3 milijuna radnih mjesta u popratnim djelatnostima

• Svako radno mjesto u pivovari u prosjeku stvara dodatnih 17 radnih mjesta – približno jedan posto ukupne zaposlenosti EU-a – dva u nabavi i poljoprivredi, dva u maloprodaji i 13 u barovima, pubovima, kafićima i restoranima koji u ponudi imaju pivo

• Kad bismo pivo promatrali kao državu, njezin ukupni BDP mogao bi se usporediti s onim Hrvatske ili Luksemburga (51 milijarda eura dodane vrijednosti); ima sličnu zaposlenost kao Slovačka (2,3 milijuna radnika) te stvara ukupan prihod od poreza sličan onome Mađarske (42 milijarde eura državnih prihoda)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
11. travanj 2024 01:46