PROMJENE NA TRŽIŠTU

Povratak turista u metropolu: Stanovi za bavljenje turizmom u Zagrebu opet se traže i kupuju

 DARKO TOMAŠ/CROPIX
Gotovo dvije pune godine potražnja za apartmanima u centru grada bila je vrlo mala, ali proteklih mjeseci ona dosta raste

Sredina kolovoza, u centru je grada malo Zagrepčana, većinom su ovdje turisti. Najviše se čuju španjolski, talijanski i francuski jezik. Neki pokazatelji govore da je u tijeku uspješna zagrebačka ljetna turistička sezona, iako mnogi imaju dojam da je turista manje nego 2019. godine i da je ponuda grada, osim ugostiteljske, dosadna.

Gotovo dvije pune godine potražnja za apartmanima u centru grada bila je vrlo mala, ali proteklih mjeseci ona dosta raste, iako se turizam u Zagrebu još nije vratio u punom kapacitetu, kaže Serdarušić

Prošli val

Nakon vala pretvaranja stanova u središtu grada i širem središtu gradu u apartmane, korona i potresi ovu su situaciju uzdrmali više nego u drugim našim turističkim središtima. Mnogi su se stanovi za dnevni najam u centru prebacili u dugoročni najam, a neki su i odustali od bavljenja iznajmljivanjem.

Bavljenje apartmanima u Zagrebu prije par godina, kad su ih mnogi otvorili, pokazalo se zahtjevnim poslom

No, situacija se mijenja. Stanovi za bavljenje turizmom u Zagrebu opet se traže i kupuju, saznajemo u agenciji Eurovilla, koja se specijalizirala za središte grada i dio za obiteljsko stanovanje. Iako, može se govoriti o početku trenda jer nemaju sve agencije još ovo iskustvo.

image

Sergio Serdarušić

Eurovilla

- Gotovo dvije pune godine potražnja za apartmanima u centru grada bila je vrlo mala, ali proteklih mjeseci ona dosta raste, iako se turizam u Zagrebu još nije vratio u punom kapacitetu. Na tržištu ima dosta kvalitetnih apartmana koji se iznajmljuju u turističke svrhe i vrlo su profitabilni. Razlog prodaje apartmana je najčešće manjak vremena da se netko bavi tim poslom - kaže Sergio Serdarušić, direktor te agencije.

Potražnja je, dodaje, za malim stanovima u centru grada, većim stanovima koji se mogu pretvoriti u više apartmanskih jedinica ili već uređenim i podijeljenim te uhodanim apartmanima.

Prisjetili smo se dobih i loših godina ovog biznisa.

- Nakon potresa, a još više pod utjecajem korone Zagreb je preko noći ostao bez turista koji su tradicionalno u prolazu punili smještajne kapacitete apartmana. Do ožujka 2020. godine bio je izuzetno atraktivna turistička destinacija, gosti su u prosjeku spavali 1,7 dana, ali je popunjenost apartmana bila na visokom nivou. Prema brojevima s kojima sam upoznat, u Zagrebu je bilo registrirano 6000 jedinica za turističku namjenu - kaže vlasnik agencije Eurovilla.

ZA I PROTIV

Kratkoročni najam

ZA: Pogodnosti kratkoročnog najma su više cijene rente, paušalni godišnji porez po ležaju koji je vrlo mali, te nema dodatnih poreza ako fizička osoba ne prijeđe godišnji prihod od 300.000 kuna. Dosta veći prihod od klasičnog najma, ako se ozbiljno vodi

PROTIV: Briga oko bookinga, check in, check out, čišćenje i održavanje apartmana, plaćanje režijskih troškova koji mogu biti znatno veći od klasičnog korištenja. Česta izmjena gostiju u gradu, pa se traži veći angažman. Ulaganje u osvježavanje izgleda prostora

Dobar prihod

Pogodnosti kratkoročnog najma su, dodaje, više cijene rente, paušalni godišnji porez po ležaju koji je vrlo mali te nema dodatnih poreza ako fizička osoba ne prijeđe godišnji prihod od 300.000 kuna.

- No kao i svaki drugi posao, i ovaj ima neke otegotne okolnosti kao što su briga oko bookinga, check in, check out, čišćenje i održavanje apartmana, plaćanje režijskih troškova koji mogu biti znatno veći od redovnog korištenja. Svejedno, kratkoročni najam na godišnjoj bazi stvarao je prihod u prosjeku od 50 do 80 posto veći nego što je to kod dugoročnog. Samim time, mnogi poduzetnici to su prepoznali kao odličan posao te je potražnja za kupnju malih stanova u centru grada bila izuzetno velika - govori.

Ozbiljan biznis, a ne biznis sa strane, takav je turizam u velikim gradovima gdje gosti ostaju dan-dva

Također, bila je potražnja i za većim stanovima koje je moguće podijeliti na nekoliko apartmana, ali u centru Zagreba, s obzirom na staru gradnju i vertikale, teško je naći stan koji bi to mogao zadovoljiti. S obzirom na to da su varijabilni troškovi vrlo visoki, okrupnjavanjem apartmana, kako kaže, moglo se puno uštedjeti na održavanju, pogotovo ako su apartmani jedan do drugog ili u neposrednoj blizini. Turizam u Zagrebu digao je cijene i dugoročnih najmova jer je potražnja bila veća od ponude, pa se desilo da su cijene dugoročnog najma nakon ožujka 2020. godine pale jer je ponuda bila znatno veća.

image

Lana Mihaljinec Knežević

Zagreb West

Drugačije iskustvo

Kod nas se apartmani još uvijek više prodaju nego što se kupuju

Iskustvo Lane Mihaljinec Knežević, direktorice agencije Zagreb West, ponešto je drugačije, jer kaže da se još uvijek apartmani u Zagrebu više nude za prodaju nego što se kupuju.

- U zadnja dva tjedna dobili smo dva građanska stana koja su pretvorena u studio apartmane na prodaju, u Gajevoj i u Martićevoj ulici - kaže Lana Mihaljinec Knežević.

Od bavljenja apartmanima odustaju uglavnom oni, dodaje, koji su mislili da će im to biti usputan biznis sa strane, zato što je to zahtjevan posao.

- U tom su poslu uspjeli ljudi koji ga vide kao ozbiljan biznis, i to uglavnom obiteljski vode ili sa zaposlenim ljudima, što im se isplati jer imaju više stanova. Opstat će oni kojima to nije usput, jer puno je tu posla i važna je usluga, komunikacija, izgled i čistoća, kao i osvježenje izgleda prostora nakon nekog vremena, te se dosta vremena mora uložiti - zaključuje ona

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
03. travanj 2024 04:01