Apsolutni minimum

Zrakoplovne tvrtke i proizvođači štede na obukama pilota. Uče sami - u zraku?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

27.3.2019. u 8:19

AUTOR:

OBJAVLJENO:

27.3.2019. u 8:19

, Image: 265493555, License: Royalty-free, Restrictions: Specifically, you may not use the Images in ways or contexts that might reasonably be construed as pornographic, defamatory, libellous or otherwise unlawful;
Specifically, you may not use images depicting any model in any unduly controversial or unflattering context, unless accompanied with a statement indicating that the person is a model and the images are being used for illustrative purposes only., Model Release: yes, Credit line: Profimedia, ImageSource
Profimedia, ImageSource

Zrakoplovne tvrtke i proizvođači zrakoplova drže obuku o sigurnosti na "apsolutnom minimumu" kako bi spriječile veće troškove, upozorio je čelnik britanskog Odbora za sigurnost letenja Dai Whittingham.

"Dioničari podvrgavaju zrakoplovne kompanije snažnom pritisku da smanje troškove. Potrošnja na obuku kapetana i prvih časnika nije nužno dobrodošla”, naglasio je u razgovoru za BBC čelnik Odbora za sigurnost letenja koji okuplja predstavnike velikih avioprijevoznika, proizvođače i regulatore sigurnosti, napominje BBC.

Ako žele proširiti program obuke, zrakoplovne tvrtke moraju ulaziti u 'klinč' s financijskim odjelima kako bi ishodile dozvolu, tumači Whittingham.

Novac je problem i proizvođačima zrakoplova

„Ne žele prodavati zrakoplove koje će zrakoplovnim tvrtkama generirati velike račune za obuku. U interesu im je da kontroliraju troškove”, objašnjava Whittingham.

Obuka pilota našla se u fokusu pozornosti nakon dvije nesreće Boeingovih zrakoplova 737 Max 8 u kojima je ukupno stradalo više od 300 ljudi - 189 ljudi na letu Lion Aira i 157 na letu Ethiopian Airlinesa.

Iako istraga nije iznjedrila dokaze koji bi upućivali na zaključak da piloti nisu prošli odgovarajući program obuke, nesreće su ponovno pokrenule raspravu o sigurnosti u sektoru avioprijevoza.

Obuka ide u krivom smjeru

Piloti nerado govore o sigurnosti, često zbog ugovora koji su sklopili s poslodavcima. Neki su ipak izrazili zabrinutost. Karlene Petitt pilotira već više od 40 godina a 21 godinu obučavala je pilote za velike američke zrakoplovne tvrtke. Nedavno je i doktorirala na temu sigurnosti zrakoplovstva. U sklopu četverogodišnjeg istraživanja Petitt je ispitala više od 7.000 pilota o sigurnosti i obuci, jamčeći im potpunu anonimnost.

„Na temelju mojih istraživanja, utvrdila sam da imamo problem s obukom pilota diljem svijeta i da obuka ide u krivom smjeru, što će utjecati na sigurnost", kazala je. "Od pilota se često traži da se sami upoznaju sa sustavima zrakoplova. Uče sami – bez obuke na Zemlji”, rekla je Petitt. "Je li isto učiti sa sticka i na strukturiranom tečaju u učionici s instruktorom? I još više - je li elektronički ispit točna ocjena znanja i vještina?"

U Europi zahtjeve i standarde obuke pilota određuje Europska agencija za sigurnost zrakoplovstva (EASA) i oni su nadređeni međunarodnim standardima.

Zašto trening nekad nije u učionicama ili na simulatorima?

Neimenovani pilot koji je radio u Boeingu i poznaje postupak obuke za novi 737 Max model kazao je za BBC da bi izbjegavanje obuke bazirane na simulatoru donijelo značajne uštede aviokompanijama. „Razlika u troškovima obuke putem programa instaliranog na iPadu i onih koje generira prebacivanje pilota do objekta za obuku i njihovo vraćanje mjeri se u milijunima dolara”, izjavio je taj bivši pilot Boeinga za BBC.

Na prijevoznicima je također da odluče koliku će dodatnu obuku osigurati svojim pilotima, povrh minimalnih zahtjeva koje utvrđuju regulatori, dodaje on.