Kraj zlatnih dana tvrtke?

Vrijednost Applea u samo mjesec i pol dana pala je za čak 216 milijardi dolara

AUTOR:

OBJAVLJENO:

15.11.2018. u 11:03

AUTOR:

OBJAVLJENO:

15.11.2018. u 11:03

A demonstration of the newly released Apple products is seen following the product launch event at the Steve Jobs Theater in Cupertino, California, U.S. September 12, 2018. REUTERS/Stephen Lam - HP1EE9C1JE4B2
Stephen Lam / REUTERS

Fotografi u kampusu Applea u Cupertinu, Kalifornija

Vrijednost Applea, najveće američke kompanije po tržišnoj vrijednosti, pala je u mjesec i pol dana za 216 milijardi dolara jer se ulagači plaše da bi prodaja iPhonea, najvažnijeg proizvoda tog tehnološkog diva, mogla oslabiti. Početkom listopada cijena dionice Applea na Wall Streetu dosegnula je rekordnih 233 dolara, pri čemu je tržišna vrijednost kompanije bila znatno iznad razine od 1.000 milijardi dolara.

No, od tada je cijena dionice potonula 19,5 posto, na 186,8 dolara, što znači da je na rubu područja 'medvjeda', odnosno 20 posto ispod njezine prethodne najviše razine, kako se to definira na Wall Streetu.

U međuvremenu, tržišna vrijednost kompanije pala je za 216,6 milijardi dolara, na 886 milijardi. Posljedica je to razočaranja ulagača posljednjim kvartalnim poslovnim rezultatima, koje je Apple objavio početkom studenoga.

Doduše, prihodi i dobit kompanije snažno su porasli na godišnjoj razini, no ulagače su pokolebale procjene poslovodstva kompanije da će u četvrtom tromjesečju, kada prodaja snažno raste zbog božićnih blagdana, njezini prihodi porasti manje nego što su analitičari u anketi Reutersa očekivali.

Nije dosad najveći pad

Oprezne procjene posljedica su, među ostalim, negativnog utjecaja tečajnih razlika, kao i makroekonomska slabost nekih tržišta u razvoju, kao što su Brazil, Indija, Rusija i Turska, kazao je tada izvršni direktor Applea Tim Cook. Negativno je na cijene dionice utjecala i najava kompanije da će prestati izvještavati o broju prodanih iPhonea, iPada i Mac kompjutora.

Analitičari kažu da to nije dobro jer je prodaja najvažnijeg Appleovog proizvoda pametnog telefona iPhonea već dugo vremena ključni pokazatelj uspješnosti poslovanja i jer bi to moglo značiti da rast prodaje tog pametnog telefona usporava. Apple je, inače, u trećem tromjesečju prodao 46,9 milijuna iPhonea, malo više u odnosu na 46,7 milijuna u istom lanjskom razdoblju, ali manje od očekivanja analitičara od 47,5 milijuna.

Premda oštar, pad cijene dionice Applea od 19,5 posto nije dosad najveći. Na prijelazu između 2012. i 2013. godine cijena Applea potonula je 45 posto, dok je na prijelazu iz 2015. i 2016. pala 33 posto. Premda je nakon posljednjeg pada tržišna vrijednost Applea zaronila ispod 1.000 milijardi dolara, ta je kompanija i dalje na čelu liste najvrjednijih američkih kompanija, ispred Microsofta i Amazon.coma.