Veliko istraživanje

U Hrvatskoj svaka dvadeseta kompanija prepoznaje važnost digitalne transformacije

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

15.4.2019. u 14:32

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

15.4.2019. u 14:32

, Image: 2850918, License: Royalty-free, Restrictions: Specifically, you may not use the Images in ways or contexts that might reasonably be construed as pornographic, defamatory, libellous or otherwise unlawful;
Specifically, you may not use images depicting any model in any unduly controversial or unflattering context, unless accompanied with a statement indicating that the person is a model and the images are being used for illustrative purposes only., Model Release: no, Credit line: Profimedia, ImageSource
Profimedia, ImageSource

Ilustracija

Svega 15 posto hrvatskih kompanija ima razvijenu strategiju digitalne transformacije, samo 17 posto njih smatra kako je u potpunosti spremno na promjene koje će ona donijeti, dok se transformacija pri vrhu liste prioriteta nalazi kod samo trećine poduzeća.

Tako je Hrvatska unutar istraživanja domaće tvrtke za poslovno savjetovanje Apsolon, donedavno Sense Consultinga, ocijenjena s ocjenom 2 od 5 na skali digitalne spremnosti hrvatskog gospodarstva. Da je stanje digitalizacije hrvatskog gospodarstva loše, potvrđuje i podatak da čak 59 posto ispitanih hrvatskih tvrtki smatra da je stanje digitalizacije domaćeg gospodarstva slabo ili jako loše, pri čemu su velike tvrtke kritičnije u svojoj procjeni.

- Rezultate našeg istraživanja dodatno potvrđuje Indeks Digitalnog Gospodarstva i Društva (DESI) Europske unije za 2018. u kojem je Hrvatska u kategoriji manje uspješnih zemalja na 22. mjestu od ukupno 28 država članica Europske unije. Jedan od ciljeva našeg istraživanja je da dobiveni rezultati pomognu pri unaprjeđenju digitalne spremnosti hrvatskih tvrtki, a samim time i cjelokupnog gospodarstva. To je, između ostalog, moguće postići i kroz prilagodbu regulatornog okvira suvremenom digitalnom dobu te uvođenje digitalizacije u industrijske sektore - glavni partner u tvrtki Apsolon, Vedran Antoljak.

Hrvatska zaostaje za europskim digitalnim liderima

Prilikom usporedbe rezultata našeg i njemačkog tržišta vidljivo je da svaka treća tvrtka u Hrvatima omiljenoj zemlji, prepoznaje važnost digitalne transformacije, dok kod nas to prepoznaje svaka 20. Velike razlike vidljive su i u području spremnosti zaposlenika za provedbu digitalne transformacije. Tako, samo devet postonaših tvrtki smatra da su njihovi zaposlenici spremni za taj proces, dok je u njemačkoj ta brojka znatno veća, 42 posto. U pitanju spremnosti za digitalnu transformaciju čak 77 posto naših kompanija izjavilo je da je dobro pripremljeno za razliku od tek 35 posto njemačkih. Uzimajući u obzir ekonomske i gospodarske prilike, hrvatska procjena ovdje se čini vrlo optimističnom.

Nerazumijevanje digitalne transformacije je ključan propust

Istraživanje je ujedno pokazalo kako naša poduzeća nisu dovoljno upoznata s pojmom digitalne transformacije te ju u najvećem broju poistovjećuju s digitalizacijom postojećih poslovnih modela ili analognih procesa.  Uz to, aktivnostima digitalne transformacije najviše se upravlja s razine IT odjela (44 posto), dok 26 posto njih njome upravlja s razine predsjednika uprava, a samo 15 posto s razine članova uprave.

- Spomenuti podaci ukazuju na to da čelni ljudi hrvatskih tvrtki nisu prepoznali važnost, odnosno potrebu za digitalnom transformacijom. Nužna je promjena stava upravljačke strukture hrvatskih tvrtki koja će omogućiti cjelovitu implementaciju digitalne transformacije u poslovanju, a time osigurati buduću konkurentnost i uspjeh na tržištu, dodao je Antoljak.

Digitalna transformacija više nije izbor, već nužnost

Digitalna transformacija poslovanja više nije pitanja izbora - ona je neizbježna i neophodna. Međunarodna iskustva u projektima digitalne transformacije pokazuju da digitalno transformirane tvrtke imaju 35 posto veće prihode, dok se motivacija i produktivnost zaposlenika povećava i do 40 posto.

- Svaki odgovoran menadžer i napredniji poduzetnik koji ne razmišlja o prilagodbi poslovnog modela i uvođenju tehnologija u svoje poslovanje će biti manje konkurentan od onih koji o tome ozbiljno razmišljaju ili već provode promjene, zaključio je Antoljak.

Cijelo istraživanje provedeno je na uzorku od 300 hrvatskih tvrtki među kojima je 65 velikih (više od 250 zaposlenika) te 235 srednjih tvrtki (od 50 do 249 zaposlenika) koje uspješno posluju u različitim regijama i industrijskim sektorima.