Naknade

Trošak savjetnika Agrokora 630 mil. kuna, ali malen u odnosu na ostala restrukturiranja

AUTOR:

OBJAVLJENO:

11.12.2018. u 15:20

AUTOR:

OBJAVLJENO:

11.12.2018. u 15:20

Zagreb, 090311.
Sjediste tvrtke Agrokor podno Ciboninog tornja.
Foto: Boris Kovacev / CROPIX
Boris Kovačev / Hanza Media

Ukupne naknade i nagrade za uspjeh dvije skupine savjetnika Agrokora krajem listopada 2018., dakle za 18 mjeseci rada, iznosili su oko 85,3 milijuna eura (oko 630 milijuna kuna), s tim da su naknade savjetnika takozvane Grupe A iznosile oko 69,4 milijuna eura (510 milijuna kuna), a naknade savjetnika Grupe B oko 15,9 milijuna eura (120 milijuna kuna). Naknada za uspjeh savjetnika iznosi 18,9 milijuna eura.

No, budući da je Agrokor u pro-rata sustavu PDV-a, u svim izvještajima prikazani trošak savjetnika uključuje i oko 10,7 posto nepriznatog PDV-a, što je trošak koji Agrokor uplaćuje u državni proračun, pa kada se uz taj trošak uključi i 2,1 posto materijalnih troškova obavljanja savjetničkih poslova, koji nisu naknade savjetnika, onda ukupna cifra koju je Agrokor platio iznosi 726 milijuna kuna. U toj ukupnoj cifri od 726 milijuna kuna naknade savjetnicima Agrokora iznosile, dakle, oko 88 posto ukupnih troškova.

Kako smo uspjeli doznati, tih 726 milijuna kuna će predstavljati oko 90 posto troškova, jer će se još oko deset posto potrošiti tijekom daljnje implementacije nagodbe do travnja 2019. To su podaci koje je Agrokor danas objavio na svojim web-stranicama, a prema pojašnjenjima Grupa A savjetnika angažirana je radi pripreme prijedloga nagodbe, izrade plana održivosti, upravljanja novčanim tokovima, pravne, komunikacijske i forenzičke potpore, dok je Grupa B savjetnika angažirana naknadno na zahtjev Privremenog vjerovničkog vijeća i ugovorena od strane Agrokora, kako bi analizirali, revidirali i pružili podršku u pregovorima dokumenta nagodbe predloženog od strane izvanredne uprave, u svrhu savjetovanja i izvještavanja Privremenog vjerovničkog vijeća.

Nadalje, pod uvjetom postizanja nagodbe do 10. srpnja, ukupna naknada za Grupu A savjetnika je u jesen 2017. bila procijenjena na oko 69 milijuna eura, a konačna naknada s nagradama za uspjeh je oko 69,4 milijuna eura, te uključuje i dosadašnji rad dijela ovih savjetnika na implementaciji nagodbe. U Grupi A je radilo 20 tvrtki i odvjetničkih ureda , odnosno njihovi timovi s ukupno 200 ljudi koji su tijekom 15 mjeseci bili angažirani na restrukturiranju Agrokora i pripremi nagodbe, a desetak tvrtki i odvjetničkih ureda po postizanju nagodbe nastavilo je raditi na njenoj implementaciji. Među njima su Alix Partners, Kirkland, Houlihan, KPMG, Ithuba, Heads, ODBD (Bogdanović-Dolićki), Gajski, Grlić i Prka, Nauta, pravni savjetnici u regiji, Kroll, OD Krajinovic i OD Savoric. Prema podacima koje smo dobili od AlixPartners, glavnog savjetnika za restrukturiranje Agrokora, njihovi domaći podizvođač tvrtka Altera Savjetovanje, u vlasništvu Branimira Bricelja i Marka Delića, je dobila 2,55 milijuna eura (18,8 milijuna kuna), Texo Management (tvrtka u vlasništvu Tomislava Matića i u kojoj je radio  Ante Ramljak, bivši povjerenik Agrokora) 2,43milijuna eura (18 milijuna kuna), Caper, konzalting tvrtka Željka Perića, 800 tisuća eura, Komunikacijski ured Colić, Laco i Partneri 780 tisuća eura, te Intercapital, u kojo je član uprave Tonči Korunić, 710 tisuća eura.

 

"Tvrtka AlixPartners angažirana je 24. travnja 2017, neposredno nakon što je izvanredna Uprava započela s radom, u vrijeme kad je Agrokor imao dug od sedam milijardi eura i efektivno nije imao novčanih sredstava. Agrokor se vratio s ruba i danas se nalazi u postupku implementacije restrukturiranja koje su odobrili vjerovnici, koji su sad novi vlasnici. Većina dobavljača, sada su plaćeni na vrijeme (za razliku od situacije u prošlosti), više od 2.500 manjih dobavljača naplatilo je svoja potraživanja u cijelosti, a u prosjeku su dobavljači dobili povrat od oko 80 posto - to je izvanredno imajući u vidu izazove s kojima je poslovanje bilo suočeno u travnju 2017., te nešto na što je tvrtka AlixPartners silno ponosna. Kao što je objavljeno u listopadu 2017. te ponovljeno ovdje, ukupna razina troškova u usporedbi s dugom koncerna Agrokor je među donjem cjenovnom razredu kada se radi o složenim, sistemski važnim restrukturiranjima", poručili su tim povodm iz tvrtke AlixPartners.

Savjetničke tvrtke i odvjetnički uredi u Grupi B, pak, angažirani su najvećim dijelom od svibnja do srpnja 2018., a to su Akin Gump, PJT, McKinsey, Houthoff, FTI Consulting. U Agrokoru napominju kako je, u skladu s odredbom članka 43., paragraf 7. Zakona o postupku izvanredne uprave, izvanredni povjerenik morao usuglasiti prijedlog nagodbe s vjerovničkim vijeće, te je u tu svrhu bilo potrebno osigurati sustav dvostruke provjere temeljen na principu sistema „dva para očiju”, pa stu stoga na kraju angažirane dvije nezavisne grupe savjetnika sa specifičnim profesionalnim iskustvom i referencama.

 

Pritom u izvanrednoj upravi ističu kako su u 26 usporedivih svjetskih primjera restrukturiranja ukupni troškovi savjetnika u rasponu od 0,8 posto do 19,2 posto ukupnog duga, s prosjekom od 3,3 posto, dok je Agrokorov ukupan trošak restrukturiranja krajem listopada 2018. iznosio 1,1 posto ukupnog duga.

 

Jednako tako u Agrokoru podsjećaju kako su prosječni godišnji troškovi za pet godina prije otvaranja postupka izvanredne uprave, za vrijeme Ivice Todorića, iznosili 255 milijuna kuna godišnje, dok su u godini akvizicije Mercatora (izvanredni događaj) troškovi savjetnika bili samo 21 posto niži od naknada savjetnika za vrijeme izvanredne Uprave, koji na godišnjoj razini iznose 424 milijuna kuna.

 

Na koncu u izvanrednoj upravi ponavljaju kako su kompletan trošak restrukturiranja Agrokora i spašavanja koncerna od izvjesnog stečaja snosili vjerovnici/novi vlasnici, te da je postupak spašavanja, financijskog restrukturiranja i početak operativnog restrukturiranja proveden u izuzetno kratkom vremenom roku od 15 mjeseci. "Restrukturiranje Agrokora, čiji je ukupan dug dosegnuo iznos od 7,7 milijardi eura jedno od najkompleksnijih takvih restrukturiranja na globalnoj razini, a nesređenost poslovnih knjiga bila je jedan od ključnih razloga zbog kojih je bilo potrebno obaviti sve moguće dodatne provjere kako bi vjerovnici imali potpunu sigurnost u utemeljenost dogovora koji su kroz nagodbu postigli", naglašavaju u izvanredoj upravi Agrokora.