Nova anketa HGK-a

Tri četvrtine domaćih tvrtki osjeća posljedice koronavirusa na poslovanje

Najčešće navedene posljedice krize odnose se na poteškoće s već dogovorenim poslovima
Luka Burilović, predsjednik HGK
 HGK

Polovina putničkih agencija i hotela prijavljuje pad ugovorenih aranžmana između deset i 40 posto, pokazala je druga anketa Hrvatske gospodarske komore na uzorku od 1334 tvrtke. Tvrtke koje su sudjelovale u istraživanju najvećim dijelom poslovno su povezane upravo sa žarišnim regijama Italije, Slovenijom i Njemačkom, a potom i s ostatkom Italije, Austrijom i ostalim europskim zemljama. Prema najnovijoj anketi HGK, tri četvrtine domaćih tvrtki (74 posto) osjeća posljedice koronavirusa na poslovanje, što je rast od osam posto u odnosu na prethodnu anketu provedenu prije deset dana.

Djelatnosti u kojima više od 90 posto tvrtki osjeća posljedice koronavirusa na poslovanje su putničke agencije, prijevoz i skladištenje, pružanje smještaja, priprema i usluživanje hrane te poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo. One u kojima više od dvije trećine tvrtki osjeća posljedice su, pak, umjetnost, zabava i rekreacija, trgovina na veliko i malo te prerađivačka industrija. Najčešće navedene posljedice krize odnose se na poteškoće s već dogovorenim poslovima (teže se obavljaju, dovršavaju ili se potpuno otkazuju) te sklapanjem novih poslova, kao i smanjenom potražnjom na domaćem tržištu.

Dosta negativan podatak je i da čak 61 posto tvrtki bilježi pad uvoza, a 65 posto pad izvoza. Pritom mikro i male tvrtke bilježe pad (i uvoza i izvoza) u značajno većoj mjeri od srednje velikih i velikih tvrtki, što znači da manje tvrtke jače stradavaju. „Anketa pokazuje da bi gotovo 10 posto mikro i malih tvrtki, a tu je riječ ponajprije o obiteljskim tvrtkama, ako se nastave problemi s koronavirusom, moralo staviti ključ u bravu. To je jasna poruka da moramo što prije donijeti mjere za pomoć gospodarstvu. Najvažnije je sačuvati likvidnost tvrtki i radna mjesta, a s tim u vezi već smo i predložili konkretne mjere Vladi“, istaknuo je predsjednik HGK Luka Burilović komentirajući anketu.

Padom uvoza najjače su pogođene putničke agencije, a zatim slijede djelatnosti prijevoz i skladištenje, pružanje smještaja i priprema i posluživanje hrane, te ostali. Pad izvoza najviše pogađa poljoprivredu, šumarstvo i ribarstvo, a potom slijede putničke agencije, hoteli i restorani, a zatim prijevoz i skladištenje. Anketa je pokazala i kako 53 posto tvrtki izjavljuje kako je do sada, zbog posljedica korona virusa, zabilježilo gubitke do 500.000 kuna, no potraje li isti režim narednih mjesec dana, značajno raste udio tvrtki koje očekuju znatno više troškove. Istovremeno, znatno pada udio onih s minimalnim troškovima i onih koji smatraju kako neće imati nikakvu štetu.

Za sada pet posto tvrtki ima radnike koji su u samoizolaciji, a među njima gotovo 60 posto ih radi od kuće. Među velikim tvrtkama, čak 15 posto njih ima radnike koji su u samoizolaciji. Među tvrtkama koje sada nemaju radnike u samoizolaciji, njih više od pola odobrilo bi radnicima mogućnost rada od kuće u slučaju da do toga dođe, a mikro tvrtke najfleksibilnije su po pitanju rada od kuće (61 posto podržalo bi tu mogućnost).

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. travanj 2024 19:12