Dobra turistička sezona

Sektor bez kojeg ne možemo: Udio turizma u BDP-u Hrvatske je 2016. iznosio 11,4 posto

U 2016. godini inozemna i domaća turistička potrošnja dosegnula je 10,4 milijarde eura
Baška Voda usred sezone
 Ivo Ravlić / Hanza Media

Udio izravnog bruto domaćeg proizvoda turizma u hrvatskom BDP-u za 2016. godinu iznosi 11,4 posto, dok ukupan doprinos turizma hrvatskom gospodarstvu za tu godinu doseže 16,9 posto, istaknuto je u utorak u Ministarstvu turizma na predstavljanju rezultata Satelitskog računa turizma (TSA).

Tourism Satellite Account (TSA) pruža detaljan statistički pregled ekonomskog doprinosa turističkog sektora, sažimajući izravne i neizravne učinke turizma na ekonomiju neke zemlje, a kao metodologija se koristi u brojnim zemljama svijeta. U njega je uključen niz podataka, od turističkih izdataka svih turista, preko proizvodnje, zaposlenosti, bruto investicija, kolektivne potrošnje i drugi.

"U 2016. godini inozemna i domaća turistička potrošnja dosegnula je 10,4 milijarde eura, odnosno turizam je činio 11,4 posto BDP-a u ukupnom BDP-u hrvatskog gospodarstva, što jasno pokazuje važnost turizma. Takvi rezultati u skladu su s našim dosadašnjim procjenama, a sve naše trenutne i buduće aktivnosti usmjeravat ćemo kako bi ostvarili naš zacrtani cilj, odnosno ostvarili preko 14 milijardi eura prihoda u turizmu do 2020. godine“, izjavio je ministar turizma Gari Cappelli prilikom predstavljanja Satelitskog računa turizma za 2016. godinu.

BDP turizma 40,4 milijarde kuna

Ravnatelj Državnog zavoda za statistiku (DZS) Marko Krištof izvijestio je da izravni bruto domaći proizvod turizma u 2016. iznosi 40,04 milijarde kuna, što čini udio u hrvatskom BDP-u od 11,4 posto

Izravna bruto dodana vrijednost turizma, koja se od BDP-a razlikuje za iznos poreza i subvencija, u ukupnoj bruto dodanoj vrijednosti iznosi 31,7 milijardi kuna, odnosno 10,9 posto, i kako navodi Krištof, taj udjel predstavlja međunarodno usporedivi podatak.

Na razini usporedivih veličina, Hrvatska je s udjelom od 10,9 posto bruto dodane vrijednosti turizma u 2016. godini u bruto dodanoj vrijednosti gospodarstva u skupini zemalja Europe koje ostvaruju najveći udio turizma u gospodarstvu. Slijedi Portugal, s udjelom od 6,7 posto te Španjolska, 6,6 posto i Italija, 6 posto.

Bruto dodana vrijednost turističkih djelatnosti u 2016. iznosi 69,9 milijardi kuna i ona čini udio od 24 posto u ukupnoj bruto dodanoj vrijednosti, no kako pojašnjava Krištof, taj iznos ne znači da je to udio turizma u BDP-u.

Od unutrašnje turističke potrošnje, koja predstavlja zbroj svih primitaka od turizma, a koja je u 2016. iznosila 78,62 milijarde kuna, odnosno 10,4 milijardi eura, 97,9 posto čine unutarnji turistički izdaci, od čega su 86,3 posto strani, a 13,7 posto domaći turistički izdaci.

Analiza dolaznih turističkih podataka prema vrsti posjetitelja pokazuje da 94,1 posto, odnosno 62,5 milijarde kuna čine turistički izdaci nerezidentnih turista, odnosno onih koji noće u zemlji, dok 5,9 posto otpada na nerezidentne jednodnevne posjetitelje. Krištof je naveo i da su domaći turistički izdaci u 2016. iznosili 10,5 milijardi kuna.

Inače, Institut za turizam je posljednji TSA izradio 2014. za 2011. godinu, a kako naveo ravnatelj tog instituta Damir Krešić, napravljen je transfer znanja prema DZS-u tako da bi ubuduće studiju svake dvije godine trebao izrađivati taj zavod, a Satelitski račun turizma tako postati dio službene statistike RH.

Voditelj projekta izrade studije pri Institutu za turizam Neven Ivandić istaknuo je da kada se sagledaju cjelokupni izravni i neizravni utjecaji turizma, možemo govoriti o 16,9 posto utjecaja turizma gospodarstvu Hrvatske, odnosno bruto domaćoj vrijednosti.

Kako pojašnjava, TSA mjeri što je turist odnosno posjetitelj kupio i što su pojedine djelatnosti prodale svojih usluga tom turistu i svodi ih na dodanu odnosno novostvorenu vrijednost, a ne samo na potrošnju.

Ugrožava druge sektore

Razliku između izravnih i ukupnih učinaka turizma, pojašnjava Ivandić, čine neizravni odnosno indirektni tokovi, gdje primjerice hoteli značajan dio svojih usluga kupuju od drugih sektora, pri čemu se stvaraju međusektorski odnosi.

Napominje da se ne može govoriti da je razina turističke aktivnosti u Hrvatskoj takva da počinje ugrožavati druge gospodarske sektore, pri čemu ističe da turizam nisu samo hoteli i restorani, već kako cijeli niz drugih djelatnosti izravno sudjeluje u turizmu.

Ministar turizma Gari Cappelli osvrnuo je na to da se u javnosti često komunicira podatak o tome da hrvatski turizam generira više od 20 posto bruto domaćeg proizvoda te pojasnio da se radi o pokazatelju koji u stvari govori o odnosu turističkih izdataka i bruto domaćeg proizvoda, a ne o tome koliko turizam izravno potiče stvaranje novostvorene vrijednosti.

"U tom smislu, sasvim je jasno da, unatoč tome što je turizam jedan od ključnih pokretača gospodarske aktivnosti u Hrvatskoj kao odraz izrazitih komparativnih prednosti i svojevrsne ovisnosti Hrvatske o turizmu, tako jak utjecaj na gospodarstvo još uvijek ne izaziva 'uzbunu'“, rekao je.

Zaključio je da je TSA studija od nacionalnog interesa te predstavlja važnu podlogu i pripremu za budućnost turizma, s obzirom da se 2020. ide prema donošenju nove strategije razvoja hrvatskog turizma.

HUT: Satelitska bilanca potvrdila velik značaj turizma za domaće gospodarstvo

Hrvatska udruga turizma (HUT), krovna udruga turističkog sektora, pozdravila je izradu Satelitske bilance turizma Hrvatske koje po međunarodno priznatim standardima mjeri ukupne učinke turizma, stoji u priopćenju udruge.

- Satelitska bilanca izrađena za 2016. godinu još je jednom potvrdila izrazito visoki značaj turizma za ukupno nacionalno gospodarstvo, neovisno da li se radi o izravnim ili neizravnim učincima. Činjenica da turizam Hrvatske ukupno generira 317.000 radnih mjesta, od kojih 108.000 direktno u sektoru, a preostalih 209.000 u o turizmu ovisnim i povezanim djelatnostima što predstavlja 20% svih radnih mjesta u Hrvatskoj, samo je jedan je od pokazatelja značaja sektora.

Turizam je 2016. godine sa svojim ukupnim učincima doprinio ukupnom bruto domaćem proizvodu Hrvatske sa gotovo 17 posto, a učešće bruto dodane vrijednosti turizma i povezanih djelatnosti u ukupnoj bruto dodanoj vrijednosti nacionalnog gospodarstva je visokih 24 posto.

HUT vjeruje da će se prilikom izrade naredne Satelitske bilance dodatno iznaći način mjerenja učinaka turista u područjima koja ovog puta nisu izmjerena, kao što su cestarine, rent-a-car, putnički prijevoz u destinaciji, zdravstvene usluge i primjerice parking. Ta potrošnja će dodatno povećati ostvarene učinke turizma.

Podaci koji objektivno pokazuju ukupne učinke turizma na nacionalno gospodarstvo daju nam za pravo očekivati da će turizam postati fokus strateškog promišljanja razvitka Republike Hrvatske - kaže HUT.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. travanj 2024 19:10