Je li vrijeme za paniku?

Prvi put od 2014. godine opada broj noćenja u predsezoni

AUTOR:

OBJAVLJENO:

13.6.2019. u 13:21

AUTOR:

OBJAVLJENO:

13.6.2019. u 13:21

Split, 160519.
Gradjevinski radovi u centru grada uoci pocetka nove turisticke sezone.Svake godine Split posjecuje sve vise turista.
Na fotografiji: gradjevinska mehanizacija i turisti u Bosanskoj ulici
Foto: Nikola Vilic / CROPIX
CROPIX / Nikola Vilic

Ilustracija

Iako će pravo stanje predsezone biti poznato tek s rezultatima za lipanj, prvi službeni podaci Hrvatske turističke zajednice zasad otkrivaju da je turizam u razdoblju od siječnja do kraja svibnja, u odnosu na lani, malo podbacio, no još nema razloga za paniku.

Kumulativni podaci o broju dolazaka turista u periodu od siječnja do svibnja, naime, pokazuju da smo ostvarili blagi rast od malo manje od 3 posto, no zato, s druge strane, bilježimo pad broja noćenja, u iznosu od 2,6 posto.

Sudeći prema podacima iz arhive HTZ-a, ovo je prvi put od 2014. godine do sada da hrvatski turizam u razdoblju predsezone bilježi pad broja noćenja, odnosno činjenicu da gosti na odredištu borave sve kraće, a stručnjaci s kojima je Jutarnji list razgovarao pojašnjavaju da je to uglavnom posljedica brojnih okolnosti na koje nismo mogli utjecati.

- Ove godine poklopili su se razni faktori: od vrlo lošeg rasporeda blagdana do izrazito lošeg i kišovitog vremena tijekom svibnja, a u konačnici ne možemo zaboraviti ni činjenicu da se na tržište vratila konkurencija iz Turske, Tunisa i Egipta, koja je sigurno imala utjecaja na rezultate. Za razliku od prijašnjih godina, kada su gosti, zahvaljujući rasporedu blagdana, u predsezoni mogli koristiti nekoliko kraćih odmora, ovaj put zbog blizine Uskrsa i Praznika rada 1. svibnja sve se spojilo u jedan veći odmor, a kiša je potom rastjerala kampere. Sve u svemu, kad se to zbroji, mislim da je rezultat, zapravo, dobar i na razini očekivanog - pojasnio je direktor konzultantske tvrtke Horwath HTL Siniša Topalović.

- Diljem obale moguće je vidjeti neuređene i nepripremljene plaže, na nekima od njih još su bageri, mnogi tuševi ne rade, a bilježimo i primjere gradova u kojima se usred sezone odvija reorganizacija prometa. Neke destinacije kao da ne shvaćaju da je sezona već počela - upozorava Topalović.

Prema službenim podacima HTZ-a, Hrvatsku je u prvih pet mjeseci ove godine posjetilo ukupno 3,7 milijuna gostiju (malo manje od 3 posto, odnosno 100 tisuća posjetitelja više nego u prvih pet mjeseci 2018. godine), dok je noćenja ostvareno 11,3 milijuna, oko 300 tisuća manje nego u istom prošlogodišnjem razdoblju.

Premda službenog izvješća o statističkim rezultatima za svibanj još nema, uspjeli smo ga izračunati na temelju kumulativnih podataka koje smo dobili za prvih pet mjeseci godine, a pokazalo se da je velik pad prisutan i po pitanju dolazaka, ali i po pitanju noćenja.

Ukupno gledajući, tijekom svibnja ove godine Hrvatsku je posjetilo 1,6 milijuna domaćih i stranih turista, što je 5,8 posto, odnosno oko 100 tisuća posjetitelja manje nego u svibnju 2018., no zato je pad broja noćenja uspio dosegnuti dvoznamenkastu brojku.

I dok smo u svibnju 2018. godine, prema podacima HTZ-a, bilježili 6,4 milijuna noćenja, a u svibnju ove godine ta brojka iznosi 5,7 milijuna, dakle oko 700 tisuća noćenja manje, što je u postocima čak 11 posto.

Zanimljivo je također iz godine u godinu pratiti kumulativni rast u prvih pet mjeseci sezone, što nam također puno govori o utjecaju koji je na turističku statistiku imao ovogodišnji loš svibanj.

Od 2015. pa sve do posljednjih rezultata, u prvih pet mjeseci sezone ostvarivali smo isključivo dvoznamenkast rast i broja dolazaka i broja noćenja, no predsjednik Hrvatske udruge turizma Veljko Ostojić ističe da pad tih brojki pokazuje isključivo to da su godine snažnog turističkog rasta iza nas. Iz HTZ-a, pak, potvrđuju da je tijekom svibnja došlo do usporavanja prometa te da je rezultat bio očekivan.

- Unatoč navedenim okolnostima, u kumulativu smo od siječnja do 10. lipnja sačuvali iznimno pozitivan indeks dolazaka, oko 5 posto, dok smo po ostvarenim noćenjima na lanjskoj razini. Očekivano vrlo dobar lipanj trebao bi donijeti pozitivan učinak sa svih glavnih emitivnih tržišta i u svim turističkim klasterima - stoji u pojašnjenju.

U brojkama

- siječanj - svibanj 2018. 3,6 milijuna dolazaka i 11,6 milijuna noćenja

- siječanj - svibanj 2019. 3,7 milijuna dolazaka (+3%) i 11,3 milijuna noćenja (-2,6%)

- svibanj 2019. - 1.6 milijuna dolazaka (-5,8%) i 5,7 milijuna noćenja (-11%)

- svibanj 2018. - 1,7 milijuna dolazaka i 6,4 milijuna noćenja