Hüseyin Bahadir Bedir

Prvi čovjek 'Franje Tuđmana': Očekujem da ćemo izravno povezati Zagreb s New Yorkom

AUTOR:

OBJAVLJENO:

1.4.2019. u 16:31

AUTOR:

OBJAVLJENO:

1.4.2019. u 16:31

Velika Gorica, 270319.
Zracna luka Franjo Tudjman.
Hseyin Bahadir Bedir , predsjednika uprave Zracne luke Franjo Tudjman.
Foto: Ronald Gorsic / CROPIX
Ronald Gorsic / CROPIX

Hüseyin Bahadir Bedir, predsjednika uprave Zračne luke Franjo Tuđman

Hüseyin Bahadir Bedir je mjesec i pol na čelu zagrebačke Zračne luke Franjo Tuđman. Na tom mjestu dočekao je drugu godišnjicu novog zagrebačkog terminala. U prvom intervjuu za hrvatske medije govori o rezultatima zračne luke, najavljuje kada bi zagrebački aerodrom mogao imati 5 milijuna putnika, govori o novim ulaganjima u proširenje terminala te odgovara na pitanje kada bi Zagreb s New Yorkom mogao biti povezan direktnom avionskom linijom.

Protekle su dvije godine od otvaranje Međunarodne zračne luke Franjo Tuđman. Koji su rezultati postignuti u tom razdoblju?

- Ostvarujemo odlične rezultate prema svim pokazateljima. Prema ukupnom povećanju prometa, broju destinacija, novih avioprijevoznika, cargo prometu, imamo povećanje zaposlenih, otvoren je veći broj novih lokala i prodajnih mjesta te kontinuirano unapređujemo i uređujemo terminal, kroz koji je od otvorenja prošlo 6 i pol milijuna putnika. Promet nam je rastao 12% u 2017. i 8% u prošloj godini. Jako nam je drago što smo u tom periodu u Zagreb uspjeli privući kompanije poput Emirates, flydubai, Air Canada, Korean Air, Aegean Airlines i Silver Air. Preseljenje poslovanja sa starog na novi terminal obavili smo bez ikakvih poteškoća i zastoja u prometu. Ali, da ne ispada da se sami hvalimo, za rezultate i postignuća u ove dvije godine primili smo već puno nagrada.

Proglašeni ste najboljom zračnom lukom u Europi u kategoriji 2-5 milijuna putnika. Što zapravo znači ta nagrada?

- To je uistinu važna nagrada, jer se radi o velikom istraživanju kojim se mjeri zadovoljstvo putnika u svim zračnim lukama, a Zračna luka ‘Franjo Tuđman’ proglašena je najboljom u Europi u kategoriji 2-5 milijuna putnika. ACI Airport Service Quality je vodeći svjetski program ocjenjivanja kvalitete zračnih luka, kroz detaljno mjerenje čak 37 pokazatelja uspješnosti. Neke od kategorija u kojima smo proglašeni najboljima su učinkovitost osoblja prilikom prijave na let, ljubaznost i susretljivost osoblja zaštite, osjećaj sigurnosti, čistoća terminala, usluge kontrole putovnice i carinske kontrole. Razlog više za zadovoljstvo je i činjenica da smo godinu prije prema istom istraživanju proglašeni zračnom lukom s najvećim unapređenjem u Europi.

Koliko su zrakoplovne kompanije zadovoljne vašim uslugama?

- Veliki je izazov u novom okružju, s novim tehnologijama i procesima, odgovoriti na visoke zahtjeve aviokompanija, ali i tu se možemo pohvaliti odličnim rezultatima. Zadovoljstvo uslugom i unapređenjem kojeg smo ostvarili od otvaranja novog terminala iskazala nam je Croatia Airlines kao zrakoplovna kompanija koja ostvaruje najveći udio svog prometa upravo preko zagrebačke zračne luke. Međutim, uz pohvale domaće zrakoplovne kompanije, zadovoljstvo našom uslugom iskazale su nam i neke od vodećih svjetskih zrakoplovnih kompanija. Emirates nam je dodijelio nagradu Customer Service Excellence jer smo u periodu od siječnja do kolovoza prošle godine bili najbolja zračna luka u njihovoj cjelokupnoj svjetskoj mrežu u kategoriji odnosa prema putnicima. Qatar Airways dodijelio nam je zlatnu nagradu, jer ostvarujemo čak 99,96% njihovih postavljenih ciljeva. Za Aegean smo trenutno drugi u mreži svjetskih zračnih luka i kontinuirano među najboljim njihovim odredištima. Prema British Airways smo prošlu godinu također završili iznad očekivanja.

Upravo počinje ljetni red letenja. Koja su očekivanja i u kojoj se mjeri razlikuju rezultati ljeti u odnosu na promet zimi?

- Očekujemo rast prometa putnika više od 5% u 2019. godini i oko 3% porasta broja letova. Ova je godina konsolidacijska za nas u odnosu na prve dvije. Što se ljetnog reda letenja tiče, općenito zemlje u sjevernoj hemisferi imaju više prometa u ljetnim mjesecima, zbog boljih vremenskih prilika u to doba godine. Mi u ljetnim mjesecima imamo po 400 tisuća putnika, što je i dvostruko više u odnosu na neke zimske mjesece. Razlozi za to su očiti, jer ljudi ljeti koriste godišnje odmore i najviše putuju.

Koliko ste do sada uplatili davatelju koncesije na ime koncesijske naknade?

- Sve svoje obveze kao koncesionar uredno izvršavamo i do sada smo u državni proračun uplatili 194 milijuna kuna, a u ponedjeljak plaćamo novih 10 milijuna, stoga možemo reći da dosad ukupno uplaćena naknada iznosi 204 milijuna kuna.

Kakvi su planovi vezani uz niskotarifne kompanije? Mislite li ih i na koji način privući?

- Shvaćamo modele prema kojima niskotarifni prijevoznici posluju i trudimo se naći načine suradnje s njima. Međutim, mi kao zračna luka s više od 2 milijuna putnika imamo i određene obveze regulirane kroz uredbe EU. Dva važna pravila koje moramo slijediti su transparentnost i da ne budemo diskriminatorni prema avio kompanijama. Zbog toga se svi naši uvjeti odnose jednako prema svim avio kompanijama, Naravno, u slučajevima gdje niskotarifne kompanije nađu neke druge načine da im se subvencionira dolazak, mi smo sa svoje strane apsolutno spremni za suradnju.

S 5 milijuna putnika počinje obveza dogradnje terminala. S obzirom na ukupni rast prometa od 45% u odnosu na 2013., kad ste preuzeli upravljanje zračnom lukom još na starom terminalu, ta obveza bi mogla ubrzo uslijediti. Kada očekujete 5 milijuntog putnika?

- Zagrebačka zračna luka zabilježila je 2.300.231 putnika u 2013., a 2018. godinu završili smo s 3,336.310 putnika. Vidite i sami da se radi o velikom povećanju broja putnika u kratkom razdoblju. Surađujemo s vodećim stranim konzultantskim tvrtkama, a njihovi su stručnjaci i studije pokazale da Zračna luka Franjo Tuđman može očekivati 5 milijuna putnika u 2026.

Koliko će, po Vama, biti visina ulaganja u dogradnju terminala i kako ćete to financirati? Koliko će trajati radovi?

- U tijeku je ažuriranje Masterplana, kako bi se detaljnije razradile buduće faze investicije. U ovom trenutku nije napravljen glavni projekt faze 2, tako da se samo može grubo procijeniti investicija. Prema zadnjem modelu, kumulativni iznos investicije za drugu fazu je 75 milijuna eura.

Svakog direktora zračne luke pitam isto i odgovor je isti: ‘Nismo još odlučili’. A pitanje je što ćete učiniti s prostorima starog terminala? Znam da tamo imate urede, ali što je sa središnjim dijelom?

- Danas je zgrada starog terminala u funkciji generalne avijacije, odnosno svih letova izvan redovnog prometa, kao što su poslovni, privatni i općenito letovi manjih zrakoplova. Dio stare zgrade koristi se i kao uredski prostor, a dio vanjskog prostora prenamijenili smo za cargo, budući da imamo povećane potrebe za dodatnim prostorom zbog velikog rasta teretnog prometa. U 2019. ćemo za potrebe generalne avijacije dodatno izdvojiti i urediti prostor starog terminala. Za dio zgrade razmatramo neke druge opcije u smislu najboljeg iskorištenja.

U ove dvije godine otvoreno je nekoliko dalekih linija, ali za Hrvate je “majka” svih avio linija Zagreb - New York. Ima li šanse za nju?

- Dugi letovi koje spominjete jako su operativno i financijski zahtjevni za zrakoplovne kompanije i zbog toga ih one vrlo pažljivo planiraju. Ima zračnih luka u Europi koje su dva ili tri puta veće od nas, ali bez dugih letova ili nekih od vodećih svjetskih zrakoplovnih kompanija. Mi smo postavili visoku ljestvicu na način da u Zagreb dovodimo vodeće zrakoplovne kompanije, a već su uvedene direktne linije prema sjevernoj Americi i Aziji. Sa svakom zrakoplovnom kompanijom s kojom surađujemo cilj nam je da to bude kvalitetna i dugoročna suradnja. New York je destinacija koja nam je u fokusu, razgovaramo sa zrakoplovnim kompanijama i očekujem da će ta ruta biti otvorena, ali za finalan odgovor kada i tko će to biti moramo se još malo strpjeti.

Što ste si zacrtali kao glavni cilj koji morate ili želite realizirati kao prvi čovjek zagrebačkog aerodroma?

- Postavljanje ciljeva je ono čime se osobno vodim. Jako je bitno postaviti ciljeve koji su motivirajući za cijeli tim. Najprije trebamo sanjati koliko god je široko to moguće, zatim izazvati te ideje i izgraditi strategiju kako ih dosegnuti. Ako je cilj ogroman i izazovan lakše je pronaći predane ljude koji će ga pokušati dostići.  Upravo smo na taj način osvojili nagradu za najbolju zračnu luku u Europi, što je bio cilj koji smo si postavili 2017. godine. Cijeli je tim vjerovao u to i zahvaljujući kolegama, dobavljačima i našim dionicima, uspjeli smo to ostvariti.

Naša vizija u budućnosti je biti vodeća, inovativna zračna luka u regiji, koja će kroz korisničko orijentiran pristup stvarati vrijednost za svakoga, ne samo za putnike i zrakoplovne kompanije, već i za naše partnere, dobavljače, servisne službe, zakupce te, naravno, zajednicu i zaposlenike.