Strateška investicija

Projekt nizinske pruge Rijeka - Karlovac od 1,7 milijarde eura ide u ruke Kinezima ili EU?

AUTOR:

OBJAVLJENO:

13.4.2019. u 15:42

AUTOR:

OBJAVLJENO:

13.4.2019. u 15:42

(180206) -- ZHENGZHOU, Feb. 6, 2018 () -- Aerial photo taken on Jan. 31, 2018 shows the impending plank on which Li Yubin and his coworkers sit when overhauling the steel bracket of the Yangliandi Bridge in Sanmenxia of central China's Henan Province. Dangling at a height of over 40 meters, Li Yubin's work is to examine and repair the steel bracket of the bridge every day. Yangliandi Bridge is the highest bridge along the Lianyungang-Lanzhou Railway, which is China's east-west railway artery., Image: 362408777, License: Rights-managed, Restrictions: WORLD RIGHTS excluding China - Fee Payable Upon Reproduction - For queries contact Avalon.red - sales@avalon.red London: +44 (0) 20 7421 6000 Los Angeles: +1 (310) 822 0419 Madrid: +34 91 533 4289, Model Release: no, Credit line: Profimedia, UPPA News
Profimedia, UPPA News

Ilustracija

Gradnju nizinske pruge od Karlovca do Rijeke u dužini od 170 kilometara Hrvatska želi financirati sredstvima iz fondova EU jer je to za Hrvatsku povoljnije nego davanje pruge u koncesiju, poručio je prije koji dan na gradilištu mosta Pelješac ministar prometa Oleg Butković.

U javnosti se stekao dojam da je s kineskom delegacijom već sve dogovoreno, odnosno da će kineska kompanija CRBC po koncesijskom modelu graditi tu prugu. Ministar gospodarstva Darko Horvat je tako najavio davanje pruge kineskoj tvrtki u koncesiju na 50 godina. No, Butković je vrlo jasno poručio da nema ništa od izravnog dogovora s Kinezima i da će sve ići putem natječaja.

Jamstva

- Odlučimo li se za natječaj za koncesiju, na njega se mogu javiti i kineske kompanije. Bude li se pruga gradila sredstvima EU, kineske tvrtke moći će se javiti na natječaj za izvođače radova - rekao je Butković. Financiranje EU za Hrvatsku je povoljnije jer to ne utječe na rast javnog duga. U slučaju davanja pruge u koncesiju kineska kompanija bi je gradila i financirala, ali uz davanje državnih jamstava u visini od 1,7 milijardi eura. A to si država teško može dopustiti. Prema projekcijama, cijela pruga trebala bi biti završena do 2030. godine.

 

Od 270 kilometara pruge od Botova na hrvatsko-mađarskoj granici do Rijeke, dionica od Karlovca do Rijeke zasad jedina nije pokrivena nekim od oblika sufinanciranja EU. Europska komisija prije nekoliko godina poručila je hrvatskoj Vladi da dio od Karlovca do Rijeke neće sufinancirati jer je preskup i neisplativ. Nakon toga se Vlada okrenula Kinezima koji su konstantno pokazivali interes za tu dionicu. Sada kada su pregovori Kine i Hrvatske oko pruge ušli u ozbiljniju fazu, iz Bruxellesa dolaze signali da je Komisija ipak zainteresirana za projekt. Iako nizinska pruga službeno nije dio transeuropske prometne mreže, visoki dužnosnici Glavne uprave Europske komisije za promet hrvatskim su novinarima otvoreno poručili da je Komisija spremna sufinancirati ovaj projekt i da je on vrlo važan dio planiranja europskog proračuna u razdoblju koje počinje 2021.

Novi most

Osim toga, nizinska pruga je dio pruge od Rijeke do mađarske granice, u čiju je modernizaciju i gradnju Europska komisija dosad već uložila oko 400 milijuna eura i očito joj ne odgovara ulazak Kineza u ovaj projekt. Prema tvrdnjama upućenih, krajnji cilj cjelokupnog projekta je gradnja novog mosta prema otoku Krku te gradnja nove luke na otoku za kontejnerski promet, za što su Kinezi također zainteresirani.

U kakvoj su fazi radovi

Rijeka - Zagreb

Željeznički pravac Rijeka - Zagreb - mađarska granica dio je međunarodnog Mediteranskog koridora koji povezuje južnu sa srednjom i istočnom Europom. Modernizacijom ove pruge na iznimnoj važnosti bi dobila luka Rijeka. Modernizacija i gradnja dionica ove pruge u različitim je fazama izvođenja.

Botovo - Koprivnica - Križevci

Europska komisija još je 2016. Hrvatskoj odobrila 240 milijuna eura za gradnju ove dionice, ali izvođač još nije ni odabran. U tijeku je natječaj, no ponovo je zaustavljen zbog žalbe jedne talijanske tvrtke.

Križevci - Dugo Selo

Ovo je jedina dionica pruge na kojoj se odvijaju radovi. Europska unija uložila je oko 180 milijuna u ovaj projekt. Radovi zbog problema s izvođačem kasne godinu i pol.

Hrvatski Leskovac - Karlovac

Projektiranje ove dionice EU je sufinancirala s oko 6 mil. eura. Uskoro se očekuje raspisivanje natječaja za izvođače radova za modernizaciju postojećeg i gradnju drugog kolosijeka. Procjena vrijednosti radova je 315 mil. eura, a planiraju se financirati putem fondova EU.

Karlovac - Oštarije

Na ovom dijelu radila bi se potpuno nova dvokolosiječna pruga, a vrijednost radova procjenjuje se na oko 400 milijuna eura. Izrađena je projektna dokumentacija čiju je izradu EU platila 9 milijuna eura.

Oštarije - Škrljevo

Najteža dionica koja još do kraja nije definirana, a u tijeku je izrada tehničke dokumentacije koju je EU platila gotovo 6 milijuna eura. Vrijednost radova na ovoj dionici procjenjuje se na čak milijardu eura.

Škrljevo - Rijeka - Jurdani

Izrađena je projektna dokumentacija koju je EU sufinancirala sa 8,5 milijuna eura. Vrijednost radova procjenjuje se na 270 mil. eura.