Singapur

Posao vrijedan milijarde dolara: bogata grad-država želi kupiti nove borbene avione

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

6.7.2018. u 16:06

AUTOR:

  • Novac.hr

OBJAVLJENO:

6.7.2018. u 16:06

Pascal Rosignol / Vladimir Korolkov / Reuters / Profimedia, Alamy, Eyevine / Wikimedia, public

Suhoj Su-35, F-35B, Eurofighter Typhoon i Chengdu J-20

Za nekoliko mjeseci Singapur će objaviti plan zamjene svoje flote borbenih aviona, rekao je ministar obrane Ng Eng Hen, a javlja Reuters.

Zračne snage Singapura trenutno raspolažu sa 60 F-16C/D Block 52 borbena zrakoplova koje proizvođač Lockheed Martin nadograđuje na viši nivo, između ostalog dodavanjem radara aktivno elektronički skenirane rešetke. Usprkos tome, ova bogata grad-država u kojoj na 720 kilometara kvadratnih živi oko 5,5 milijuna ljudi, aktivno razmišlja o novijim zrakoplovima za svoje Zračne snage. Što je i sasvim normalno kada se zna da postupak nabave 60-ak letjelica može potrajati i do 10 godina.

Budući da Singapur ima najveći budžet za obranu u Jugoistočnoj Aziji, a tamo se održava i veliki air-show, kompanije koje proizvode borbene avione već aktivno lobiraju za ugovor koji će bez sumnje vrijediti više milijardi dolara.

Ministar obrane je novinarima iznio nekoliko kandidata za novu flotu, bez da je nekome dao izričitu prednost.

 - Što se tiče odabira novih aviona, to mogu biti Eurofighter Typhooni, F-35-ice, Suhoji, a sada i kineski stealth borbeni avioni. To su "uobičajeni sumnjivci" koje morate razmatrati. Odluku ćemo donijeti za nekoliko mjeseci kako bismo bili sigurni da ćemo naše F-16-ice zamijeniti na vrijeme - rekao je Ng.

F-35B u prednosti

Što se tiče aviona koje je Ng spomenuo, čini se da najviše šanse ima F-35, konkretnije F-35B (koji ima mogućnost vertikalnog slijetanja). Naime u programu razvoja F-35 JSF Singapur sudjeluje još od 2003. godine, a proizvođač Lockheed Martin sigurno se nada da će odabrati njihove zrakoplove. S obzirom na to da se cijena tog modela kreće oko 120 milijuna dolara po komadu (samo avion, bez naoružanja), u slučaju da se Singapur odluči za njih to bi ih koštalo 7,2 milijarde dolara po sadašnjim cijenama. No, kako je plan da se cijena tog zrakoplova snizi, moguće je da bude i nešto manja. Opet, čak i da se umjesto F-35B uzme jeftiniji F-35A i to po cijeni od 85 milijuna dolara za koju proizvođač tvrdi da je izvediva, iznos za 60 novih aviona bio bi viši od 5 milijardi dolara.

Usprkos visokoj cijeni, F-35 čini se kao logičan izbor iz više razloga. Prvo, Singapur je sudjelovao u njegovom razvoju. Drugo, riječ je o jednom od tri trenutno operativna borbena zrakoplova pete generacije u cijelom svijetu (tu su još američki F-22 Raptor, koji se prestao proizvoditi i zabranjen je za izvoz te kineski Chengdu J-20). Treće, uza sve probleme u razvoju, a bilo ih je mnogo, taj zrakoplov i dalje nudi svojim kupcima nudi paket mogućnosti kakve konkurencija nema. Od stealth tehnologije, do najbrže podatkovne veze, do moćnog aktivnog elektroničnog radara i tako dalje.

Kako piše Reuters, pozivajući se na lokalne medije, Singapur je namjeravao kupiti četiri F-35-ice oko 2022. s opcijom da ih kupi još osam, ali su tu odluku još 2016. odgodili za neko buduće vrijeme. Ako na kraju i kupe F-35, bit će među desetak svjetskih država koje su već ugovorile nabavu ili primile prve avione - među njima i Japan, Južna Koreja i Australija.

Druge opcije

Ako otpadne i F-35, tu je i europski Eurofighter Typhoon kojeg proizvode Airbus, BAE Systems i Leonardo, također vrlo napredni borbeni avion 4++ generacije, a koji za razliku od F-35 ima dva motora, ali nema stealth karakteristike. Njegova cijena kreće se između 85 i 105 milijuna dolara po komadu, također samo za avion, bez naoružanja, obuke pilota itd.

Kao opcija spomenuti je i ruski Suhoj. Iako Ng nije naveo o kojem modelu govori, vjerojatno je mislio na Su-35S, također borbeni avion 4++ generacije, jeftiniji od Eurofightera, a čuven po manevarskim sposobnostima. Mogao bi to biti i novi Su-57, reklamiran kao stealth avion pete generacije, ali on je i dalje u razvoju i nije poznato kad će ući u operativnu službu.

Na kraju, ministar je spomenuo i kineske stealth avione, što se trenutno može odnositi na operativni Chengdu J-20 (koji teško da će se izvoziti), ali i Shenyang J-31 čija se razvojna faza primiče kraju i koji je rađen, između ostalog, i s namjerom prodaje u druge dražve.