Dvije smrtonosne nesreće

Piloti su za upravljanje Boeingom 737 Max primili sat vremena dugu edukaciju na iPadu

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

19.3.2019. u 15:40

AUTOR:

  • Lea Balenović

OBJAVLJENO:

19.3.2019. u 15:40

FILE PHOTO: A Boeing 737 MAX takes off during a flight test in Renton, Washington January 29, 2016. REUTERS/Jason Redmond/File photo
Jason Redmond/File photo / REUTERS

Boeing 737 Max

Američki su piloti dobili čak sat do dva edukacije kako bi se uspjeli pripremiti za vožnju novog Boeingovog 737 Max 8 zrakoplova, koji je u posljednjih pola godine bio dijelom dvije smrtonosne zrakoplovne nesreće.

Prva od njih dogodila se u listopadu prošle godine u Indoneziji i to ubrzo nakon polijetanja samog zrakoplova te je odnijela 189 života, dok je u onoj prošlotjednoj umrlo 157 osoba. Taj se zrakoplov srušio samo šest minuta nakon što je poletio. Stoga je Kina, a potom i mnoge druge zemlje, odlučila zabraniti vožnju tih modela aviona, piše Quartz.

Od ukupno 10.510 Boeinga 737 njih 376 pripada seriji Max zrakoplovima u kojima je proizvođač aviona uveo određene promjene na sustavu upravljanja letom budući da ti modeli imaju veće motore. Prema preliminarnim istraživanjima i izvješću, prva je nesreća, ona avioprijevoznika Lion Air, rezultat “borbe između pilota i stroja”, odnosno nepoznavanja novog sustava upravljanja zrakoplovom. Budući da su piloti koji su inače kvalificirani za upravljanje Boeingom 737-800 prije vožnje novog modela prošli kroz “edukaciju” dugu sat vremena i to na iPadu, problemi zapravo ne iznenađuju.

- Piloti Boeinga 737-800 primili su dodatnu edukaciju o Maxu 8 o određenim razlikama u modelima u trajanju sat vremena. Ostalo nije potrebno - izjavili su iz American Airlinesa.

Uz to, iako su piloti napisali vodič na 13 stranica za 737 Max, u njemu se ne spominje novi sustav upravljanjem (tzv. Maneuvering Characteristics Augmentation System, MCAS) kao niti potreba za iPad edukacijom. Rezultat je to zaključka Savezne uprave za zrakoplovstvo (Federal Aviation Administration, FAA) koja pri usporedbi dva modela zrakoplova nije vidjela MCAS kao njihovu razliku.

Tek nakon Lion Airove nesreće piloti su uz iPad dobili i instruktora, a vodiči su ažurirani novim informacijama. Nova je nesreća napokon potaknula avioprijevoznike da i naruče simulatore kao što su piloti tražili od samog početka, no, kako su smatrali u većini aviokompanija, za to “nije bilo potrebe”. Pritom bi trebalo naglasiti da postoje i izuzeci kao što su Icelandair i Air Canada koji su imali simulatore mjesec dana prije dolaska prvih 737 Maxa.

- Najbolje bi bilo dobiti informacije od samog Boeinga o problemima MCAS-a i dobiti tako programiran simulator jer iako piloti mogu savršeno izrecitirati kako postupiti u kojoj situaciji, to nije tako crno-bijelo kao što mislite da je – kazao je britanski pilot Chris Brady dodavši da su piloti u slučaju Lion Airove nesreće vidjeli niz indikatore koji su im govorili da je nešto pošlo po krivu, no “kojim se prvim pozabaviti” nisu mogli znati.