Kinesko-hrvatski projekt

Pelješki most: prva faza projekta Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom od 526 mil. €

Najveće plovilo za bušenje pilota na svijetu na gradilištu Pelješkog mosta probio je prvi pilot za temelje
Gradilište mosta Pelješac
 Denis Jerkovic / CROPIX

Krajem srpnja prošle godine, točnije 30. srpnja, kineski konzorcij predvođen tvrtkom China Road and Bridge Corporation (CRBC) službeno je uveden na gradilište Pelješkog mosta.

Tako su počeli pripremni radovi na najvažnijem infrastrukturnom projektu u Hrvatskoj, čija bi gradnja trebala trajati 36 mjeseci. Kinezi će prvo morati provesti istražne radove na mjestu novih stupova s obzirom na promijenjeni raster stupova u odnosu na stari projekt mosta. Stoga će na gradilištu vidljivi radovi početi tek sljedeće godine. Za tri godine Hrvatska bi tako trebala biti napokon spojena mostom dugim 2,4 kilometra na kojem su već dva puta radovi otvarani za Vlada Ive Sanadera. Tad su posao gradnje Pelješkog mosta dobile hrvatske građevinske tvrtke, no zbog nedostatka novca cijeli projekt je prvo stao, a zatim se od njega odustalo.

Drugi krug

Vlada Zorana Milanovića, nakon što je prvo odustala od gradnje Pelješkog mosta, ipak se predomislila i opet se upustila taj projekt, doduše izmijenjeni i jeftiniji u odnosu na stari. Pritom je postavila cilj da se njegova gradnja sufinancira iz fondova EU. Proceduru dobivanja EU sredstava za taj projekt završila je Vlada Andreja Plenkovića. Tako je Europska komisija lani u lipnju Hrvatskoj dodijelila 357 milijuna eura iz sredstava kohezijske politike za gradnju Pelješkog mosta, odnosno za projekt Cestovno povezivanje s južnom Dalmacijom.

Hrvatska je dobila iz fondova EU 85 posto od 420 milijuna eura ukupno prihvatljivih troškova za taj svoj krucijalni infrastrukturni projekt. A od raspisivanja natječaja za gradnju Pelješkog mosta do uvođenja CRBC-a u posao prošlo je više od dvije godine. Hrvatske su ceste, naime, poziv za sudjelovanje u prvom krugu nadmetanja za gradnju tog mosta, čija je procijenjena vrijednost radova bila 1,75 milijardi kuna, objavile još u lipnju 2016. No cijeli su postupak usporile žalbe na natječajnu dokumentaciju pa je rok za iskazivanje interesa za sudjelovanje u drugom krugu pomaknut do prosinca te godine. A tad je 12 tvrtki i konzorcija iskazalo interes za gradnju mosta. Odluka o tome tko će biti pozvan u drugi krug, i to na osnovi tehničkih, pravnih i financijskih kriterija, pala je u svibnju 2017., kad je osam tvrtki i konzorcija bilo pozvano da daju svoje konačne ponude za gradnju mosta koji će spojiti Hrvatsku. No i drugi se krug razvukao jer su opet uslijedile žalbe, pa su tako ponude za gradnju mosta otvorene tek u rujnu 2017. A pristigle su tri ponude.

Najbolja ponuda

Talijanski Astaldi i Turski IC Ictas ponudili su da će most izgraditi za 2,5 milijardi kuna, austrijski Strabag ponudio je 2,6 milijardi kuna, a kineski konzorcij predvođen tvrtkom China Road and Bridge Corporation dvije milijarde kuna. Hrvatske ceste imale su rok od 120 dana da donesu odluku o odabiru najpovoljnije ponude. I tek zadnji dan tog roka, sredinom siječnja ove godine, donesena je odluka da Kinezi grade most.

No tu nisu stale zavrzlame oko natječaja za njegovu gradnju. Poraženi na natječaju su se, naime, žalili Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javne nabave (Dkom). Odluku o odbijanju tih žalbi Strabaga, Ictasa i Astaldija Dkom je donio tek potkraj ožujka ove godine i činilo se da je time otvoren put za potpisivanje ugovora i početak gradnje mosta. No uslijedio je novi zaplet. Strabag je protiv odluke Dkoma podnio tužbu Upravnom sudu i zatražio privremenu mjeru zabrane početka radova na mostu dok se ne riješi ta njegova tužba.

“U most će biti ugrađeno ukupno više od 68.000 kubičnih metara betona, 33.800 tona čelika u rasponsku konstrukciju i 31.000 tona čelika za zabijene čelične pilote duljine do 124 metra. Cijenu tih materijala određuje tržište, a u posljednje tri godine u svijetu je opet počela velika konjunktura velikih infrastrukturnih i energetskih projekata. To se odrazilo i na cijenu građevinskih materijala i radova. Za primjer: u posljednjih godinu i pol cijena konstrukcijskog čelika povećala se čak za 76 posto. CBRC je ponudio cijenu za izvedbu mosta s pristupnim cestama od 2.081,611.954 kune, odnosno 275,710.192 eura”, rekao je u razgovoru za Večernji list glavni projektant Pelješkog mosta Marjan Pipenbaher iz mariborske tvrtke Ponting.

Tri godine

“Most se može sagraditi za tri godine ako je građevinska tvrtka pripremljena aktivirati sve nužne, a po potrebi i dodatne resurse. Ali, ne treba zaboraviti, to je Jadran, tu pušu jaki južni vjetrovi, da ne govorim o buri koja zaustavlja promet, kamoli o radovima na velikim visinama iznad mora. U našem projektantskom terminskom planu predvidjeli smo da se na svaku godinu gradnje oko mjesec do mjesec i pol gubi zbog vjetrova i ostalih vremenskih utjecaja. Pri gradnji tako zahtjevnih mostova potrebno je razmišljati i o svim ostalim rizicima, a naročito o sigurnosti na radu”, istaknuo je Pipenbaher.

Pelješki most bit će dug 2,4 kilometra i visok 55 metara, imat će četiri prometna traka. Most je prva od ukupno četiri faze projekta “Cestovna povezanost s južnom Dalmacijom”, čija je ukupna vrijednost 526 milijuna eura. U tijeku je natječaj i za gradnju pristupnih cesta Pelješkom mostu, dionica Duboka - Šparagovići, a procijenjena je vrijednost tih radova 482 milijuna kuna. U špici radova CRBC planira na gradilištu imati više od 400 ljudi, a zajedno s proizvodnim pogonima u kojima će se proizvoditi čelična rasponska konstrukcija mosta, broj radnika bit će veći od 650. U Hrvatskim cestama kažu da će većina tih radnika doći iz Kine. Maksimalni broj radnika na gradilištu očekuje se od sredine 2019. do kraja 2020. godine. (Siniša Malus)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
26. travanj 2024 21:22