Serija teških udaraca

Nova istraga protiv Boeinga: Istražitelji i u tvornici gdje se proizvodi Dreamliner

AUTOR:

OBJAVLJENO:

30.6.2019. u 15:38

AUTOR:

OBJAVLJENO:

30.6.2019. u 15:38

Boeing 787 Dreamliners are shown in final production at widebody factory in North Charleston, South Carolina, U.S., January 17, 2019. Picture taken January 17, 2019. REUTERS/Eric Johnson - RC125E8FD810
Eric Johnson / REUTERS

Tvornica kompanije Boeing u kojoj se proizvode modeli 787 Dreamlinersa

Američki savezni istražitelji proširili su istragu protiv Boeinga i na proizvodnju modela 787 Dreamliner, što je tek zadnji u nizu teških udaraca koje je ova tvrtka pretrpjela u protekla četiri dana.

Boeing je već nekoliko mjeseci pod istragom ministarstva pravosuđa zbog sumnji da je do dvije nesreće s ukupno 346 poginulih došlo zbog kršenja zakona. Istraživali su model 737 MAX, no Seattle Times je u petak objavio kako je istraga proširena i na tvornicu u Charlestonu, gdje tvrtka proizvodi veće i skuplje zrakoplove 787 Dreamliner.

Sudski nalozi

Ministarstvo je izdalo sudske naloge za pristup dokumentaciji i ispitivanje svjedoka koji su zaposleni u Charlestonu, navodno zbog preniskih kriterija pri proizvodnji, a Washington Post otkriva i da su reagirali na pritužbe internog inspektora.

Boeing, naime, u dogovoru sa Saveznom agencijom za zrakoplovstvo (FAA), ima vlastiti odjel za nadzor, koji bi trebao djelovati neovisno od ostatka tvrtke. No, najmanje jedan od inspektora prijavio je da je pod pritiskom tvrtke, koja ga pokušava ograničiti u radu.

FAA je još 2015. otkrila da su Boeingovi podizvođači godinama lažirali certifikate pri izradi vrata za model 777. U naknadnoj istrazi je otkriveno i kako su Boeingovi radnici redovito ostavljali alate i druge predmete u dijelovima aviona, primjerice u krilu zrakoplova nedaleko od žica za upravljanje. Agencija je zaključila kako Boeing ne reagira na upozorenja, ne sanira greške u zadanom roku, te je tvrtki odredila kaznu od 12 milijuna dolara.

Ta kazna bila je kap u moru za Boeing, koji godišnje zarađuje oko 10 milijardi, no u sklopu kazne Boeing je došao i pod poseban režim nadzora od pet godina tijekom kojeg bi se trebao pridržavati strogih pravila i otkloniti brojne probleme u proizvodnom procesu. Neki od tih problema, tvrdi Post, još nisu otklonjeni. Neimenovani časnik Ratnog zrakoplovstva svjedočio je pred Kongresom da je ranije ove godine vlada odgodila nabavu Boeingovih zračnih tankera zbog problema sa stranim predmetima zaostalim u dijelovima zrakoplova.

Novi problemi

FAA je sredinom tjedna otkrila novi problem na zrakoplovu 737 MAX, zbog čega će gotovo sigurno ostati prizemljen barem do kraja godine. Jedan od čipova na zrakoplovu ponekad bi bez potrebe spuštao nos zrakoplova prema dolje. Boeing je obećao da će do rujna izbaciti novu zakrpu, koja bi trebala riješiti i novi problem, ali i postojeći problem s MCAS sustavom koji je najvjerojatnije bio odgovoran za nesreće.

Rezanje troškova čini se da je bila filozofija iza modela 737 MAX, pa čak i po cijenu manje sigurnosti. Sustava MCAS omogućava zrakoplovu da “glumi” prethodnu generaciju modela 737, kako bi trošak za aviokompanije bio manji. Piloti su umjesto treninga dobili set uputa na tabletu, no čini se da je i manjak edukacije dijelom bio odgovoran za nesreće.

Kada FAA konačno vrati dozvolu za let za 737 MAX, to će najvjerojatnije biti tek nakon što će piloti proći skupu obuku i novu certifikaciju u simulatorima, zbog čega će MAX postati znatno manje privlačan avioprijevoznicima.

Softver za pale avione radili jeftini programeri iz Indije

U subotu je otkriveno i da je Boeing za izradu barem dijela softvera za 737 MAX angažirao jeftinu programersku tvrtku iz Indije. Programeri koji nikada nisu radili u avioindustriji, vidjeli 737 MAX uživo ili komunicirali s pilotima ili inžinjerima, bili su zaduženi za izradu “digitalnih dijelova” najmodernijeg Boeingovog zrakoplova. Programeri su radili kao vanjski suradnici, uz satnicu manju od 9 dolara na sat - cijena uz pomoć koje su Boeingovi rukovoditelji ostvarili znatne uštede, no pitanje je kolika će biti cijena po tvrtku u konačnici. Iako Boeing tvrdi da indijski programeri nisu radili na spornom MCAS sustavu koji je najvjerojatnije doveo do dvije teške nesreće, radi se o vijesti koja će dodatno poljuljati povjerenje putnika i tržišta u zrakoplov koji je trebao biti perjanica nove generacije zrakoplova manje potrošnje.