Zgoditak ili problem?

Muskova gigatvornica pokraj Berlina uzburkala lokalne duhove

AUTOR:

OBJAVLJENO:

2.2.2020. u 13:51

AUTOR:

OBJAVLJENO:

2.2.2020. u 13:51

FILE PHOTO: A Volkswagen oldtimer car drives past a Tesla Model X electric car recharging batteries in Berlin, Germany, November 13, 2019. REUTERS/Fabrizio Bensch/File Photo
Fabrizio Bensch / REUTERS

Volswagenov oldtimer prolazi pored Teslinog Modela X u Berlinu

Elon Musk će na 300 hektara zemljišta u blizini Berlina ove godine početi graditi četvrtu gigatvornicu Tesle (prvu europsku), što je projekt od oko 4 milijarde eura koji bi trebao zaposliti 10-ak tisuća ljudi, a godišnje izbacivati na stotine tisuća električnih automobila. Osim što je taj potez poslovno drzak i ozbiljan izazov za njemačku automobilsku industriju, Volkswagen, Daimler i BMW, Musk je time uzburkao i lokalne duhove.

Naime, nisu baš svi sretni zbog toga što će grad Grünheide (38 kilometara od Berlina) primiti veliku investiciju i novi smjer razvoja koji s njom dolazi, pokazalo se. Prethodnica je pak bila i „bombastična”: na tom je terenu u Brandenburgu pronađeno je čak sedam neeksplodiranih bombi iz Drugog svjetskog rata koje su potkraj siječnja stručnjaci detonirali i uklonili.

Nova gigatvornica nastat će na području idiličnog njemačkog gradića okruženog šumama, jezerima i rijekama, gdje su svoje utočište pronašli i mnogi Berlinčani, pobjegavši od strke i zbrke velegrada. Muskova industrijska ideja stoga nije svima baš mila, a iskazali su to i prosvjedom, tim više što se radi gradnje tvornice do kraja veljače mora porušiti i jedna velika borova šuma. Smatraju da Grünheide, u najboljem slučaju, infrastrukturno nije spreman za takvu investiciju po raznim parametrima (dnevno će na lokalne ceste stizati četristotinjak kamiona), a sami stanovnici od nje neće profitirati, samo će izgubiti svoj mir. Protivnici također dodaju kako tu neće biti zaposleno lokalno stanovništvo (premalo ih je, mnogi rade u Berlinu, a nema niti stručnjaka za električne automobile ili baterije) te će radnici i stručnjaci dolaziti iz drugih dijelova Njemačke i, vjerojatno, obližnje Poljske. Inače, kako je objavio LA Times, trošak rada u Njemačkoj je 50 posto viši nego u SAD-u, te pet puta veći od onog u Poljskoj, čija je granica na sat vremena vožnje od Grünheidea (74 kilometara).

Američki Tesla je najavio da će proizvodnja u tvornici pod radnim naslovom „Giga Berlin/GF4” biti CO2 neutralna, ali ni to nije utjecalo na protivnike. Grünheide je, kažu, na vodozaštićenom području, pa se postavlja i pitanje što će gigatvornica (gdje će se proizvoditi i baterije) učiniti podzemnim vodama, hoće li imati utjecaja na pitku vodu, kako je pisao Deutsche Welle. Naime, u svom proizvodnom procesu, ta će tvornica trošiti dosta vode i navodno će izgraditi svoj vlastiti izvor.

Je li u pitanju novi fenomen koji se širi Njemačkom, a opisuje izrazom nimbyism (kratica od engleskog izraza „not in my back yard”, u prijevodu „ne u mom dvorištu”), kako je to konstatirao Financial Times? Možda. Svakako, u međuvremenu su se organizirali i zagovornici projekta (pa se tako mogao vidjeti na ulicama i plakat koji kaže: “Elon, I want a car from you”), a gradske i savezne vlasti ionako tvrde da su oponenti u manjini. Uostalom, dodaju, pa ne gradi se tvornica kemikalija nego električnih automobila.

Grünheide je prije dva desetljeća trebao primiti investiciju BMW-a, ali je njemački automobilski div na kraju optirao za Leipzig. Gradski su čelnici stoga sada odlučili iskoristiti drugu šansu i brzo reagirali kada je Tesla oglasio da bi u Njemačkoj gradio gigatvornicu – „stvorili” su parcelu za industrijsku namjenu i ponudili jednostavan pristup do autoceste i željezničke pruge te, uz izdašne poticaje, pobijedili 300 konkurenata u privlačenju investicije koju doživljavaju kao „dobitak na lutriji”. Samo za parcelu je Tesla platio 41 milijun eura, a Musk je preko Twittera nedavno poručio da će graditi tvornicu imajući na umu održivost i okoliš te da će za svako posječeno drvo zasaditi tri nova.

Gradske vlasti napominju pak da će se, zahvaljujući Teslinoj tvornici, poboljšati cestovne veze s Berlinom, a ulagat će se i u izgradnju kuća i škola. „Zadnjih 20 godina se borimo da u grad dovedemo kvalitetna radna mjesta, ona su bila razlog zašto su mnogi mladi odlazili. Ovo bi mogla biti prekretnica za nas”, poručio je gradonačelnik u Financial Timesu.