Vatreni biznis

Može li se nogometni uspjeh preliti na ekonomiju? Pitali smo nekoliko naših poduzetnika

Gospodarstvenici se slažu kako je ovo odličan marketing, ali će ga trebati znati iskoristiti
Navijači na Trgu bana Jelačića u Zagrebu
 Ivana Nobilo / Hanza Media

Nogometaši su postigli golem uspjeh i možemo ga pretvoriti u gospodarski, ali na tome treba raditi.

Proizvod iz Hrvatske odsad će svakoga zainteresirati, poručuje Branko Roglić, vlasnik Orbico grupe, odgovarajući na naše pitanje o tome hoće li se i kako globalna popularnost i euforija zbog uspjeha “vatrenih” pretočiti u konkretan poslovni efekt za poduzetnike ili čak ekonomski preokret za cijelu državu.

Đuro Horvat, vlasnik Tehnixa, inovativne proizvodne kompanije iz Međimurja, ističe čak da već osjeća korist jer su potencijalni partneri u Nizozemskoj i Njemačkoj postali fleksibilniji, mekši u pregovorima. - Čestitke nam dolaze sa svih strana, lakše je poslovati. No, tržišna ekonomija znači borbu s uspješnima i zato očekujem da se Vlada prema nama gospodarstvenicima ponaša kao prema nogometašima. Oni su postigli veliki uspjeh i od nas napravili veliki brand, ali mi moramo živjeti od rada i izvoza. Sada trebamo bolji rejting zemlje od ovog koji imamo, za to treba puno znoja i muke - kaže Horvat.

Izvrstan marketing

Svi poduzetnici, analitičari ili menadžeri koje smo kontaktirali redom ističu da su nogometaši napravili izvrstan marketing za zemlju koja je u neviđenom medijskom fokusu te očekuju pozitivan povratan utjecaj na gospodarstvo, posebno potrošnju i turizam, koji će efekte osjećati godinama. Šef konzultantske tvrtke Sense Vedran Antoljak ide korak dalje pa čak kaže da bi u gospodarstvu trebali primijeniti metodu zajedništva i povjerenja jednih u druge koju su promovirali nogometaši. - Iako danas u poslu vrijedi da je strano uvijek bolje, kupujući i koristeći hrvatsko pokazali bismo vjeru u naše dobavljače, proizvođače i pružatelje usluga, što bi utjecalo na njihov rast kvalitete te rast gospodarstva uz manje uvoza - smatra.

Postoje nemjerljivi gospodarski efekti ili očekivanja, kako ukazuje šefica Zagrebačke burze Ivana Gažić, koji su možda trenutačno i najvažniji. - Osjećaj da možemo pobijediti favorite, da upornost, rad i jedinstvo donose vrhunske rezultate te da je pojedinac jači ako je dio jakog tima. Nogometno prvenstvo s menadžerskog stajališta iznimno je zanimljivo jer je pokazalo da s pravim trenerom ništa nije nemoguće - kaže Ivana Gažić.

Međutim, unatoč takvim porukama, malo tko zaista očekuje da će se nogometni ponos i ushit pretvoriti u gospodarski preokret, a potka koja se provlači kroz odgovore je: nezadovoljstvo hrvatskim političkim vodstvom.

- Dobili smo dobru polugu za poslovne odnose, pozitivan brand marketing. Dobit ćemo kao poduzetnici u svijetu neke pluseve i simpatije, svi za nas navijaju. Međutim, ne donosi to milijunske ugovore. Neke industrije Svjetsko prvenstvo mogu više kapitalizirati, neke manje, ali opći optimizam i nogomet nisu dovoljni za promjene u državi - konstatira Dražen Oreščanin, suosnivač i direktor uspješne informatičke tvrtke Poslovna inteligencija koja većinu prihoda ostvaruje zahvaljujući izvozu.

Njemačka kao primjer

Postoji li primjer nacije koja je iskoristila sličan impetus, netko na koga bismo se mogli ugledati? Oreščanin, kao i Roglić, ukazuje na Njemačku, na “Čudo iz Berna”, kako je nazvano njemačko osvajanje finala na Svjetskom nogometnom prvenstvu u Švicarskoj 1954. godine, iz čega je niknula moderna njemačka nacija, što je inspiriralo čak i akademska istraživanja.

- To je za njih bila prekretnica, dobili su vjeru u sebe, iskoristili taj poticaj. No, oni su imali i fantastičnog kancelara Konrada Adenauera, a mi imamo manekene koji se naslikavaju u dresovima, govore o gradnji nacionalnog stadiona i traže od poslodavaca slobodne dane za zaposlenike radi dočeka nogometaša. Da bi se nogometni uspjeh pretvorio u opći, iza toga mora stajati supstanca - komentira Oreščanin. Usput, ogorčen dodaje: - Hrvatske informatičke tvrtke bilježe rast od 10 posto, hrvatsko gospodarstvo dva posto, a IT nije predviđen kao važan sektor u državnoj strategiji pametne specijalizacije.

U sličnom je kritičkom raspoloženju i predsjednica Hrvatske udruge poslodavaca Gordana Deranja koja, po uzoru na nogometnu reprezentaciju, na naše pitanje odgovara ovako: “Mi smo motivirani, mi se stalno mijenjamo, proizvodimo i znamo što je timski rad. Problem je što su političari sami sebi dovoljni, kod njih nema odlučnosti ni vizije”.

Gospodarstvenici o uspjehu nogometne reprezentacije

Nikola Dujmović, Span

Na poslovnom sam putu u SAD-u i prvi put ne moram govoriti da sam iz Europe ili da nisam iz Rusije. Znaju i što je Hrvatska i na kojem je kontinentu, što je super. No, svjetska nogometna prvenstva i ekonomija nisu baš tako povezani da bih očekivao veliki utjecaj na Hrvatsku.

Zagreb, 150115. 
Povodom strateskog povezivanja tvrtki Span i InfoCumulus odrzana je konferencija za medije.
Na fotografiji: Nikola Dujmovic, direktor tvrtke SPAN.
Foto: Ivan Lackovic / CROPIX
Ivan Lacković / Hanza Media
Nikola Dujmović, SPAN

Vlado Krauthaker, vinar

Bez obzira na to što nogometna natjecanja prati jak marketing pivarske industrije, uspjeh reprezentacije prepoznali su i ostali kao svoju mogućnost. I mi možemo imati koristi. Odavno je naš cilj učiniti Hrvatsku prepoznatljivom vinskom zemljom.

Zagreb, 051110.
Cvjetni trg.
Poznati hrvatski vinar iz Kutijeva Vlado Krauthaker.
Foto: Goran Mehkek / Cropix
Goran Mehkek / Hanza Media
Vinar Vlado Krauthaker

Zdravko Jelčić, Spin Valis

Pobjednički duh reprezentacije utječe na opće raspoloženje u društvu, a samim time i na duh koji postoji u gospodarstvu. U svakom slučaju, ovo je poticaj svima nama koji smo na odgovornim pozicijama u društvu da odradimo što je moguće bolje svoj posao.

Pozega, 280111.
Hrvatski proizvodjaci namjestaja izvoze i do 95 posto svog masivnog namjestaja.
Zdravko Jelcic, predsjednik uprave tvornice namjestaja Spin Valis iz Pozege. Snimljeno u izlozbenom salonu u sklopu tvornice.
Foto: Roberto Orlic / CROPIX.
Roberto Orlić / Hanza Media
Zdravko Jelčić, Spin Valis

Vlado Mandić, EVN Croatia

Ovo može biti poticaj za brojne promjene. Mislim i na mentalitet, ali i to da mala grupica može napraviti svjetske stvari. Hoće li biti generalnih društvenih promjena, to se ne usuđujem reći.

Zadar, 130214.
Plinski koncesionar EVN odrzao je danas konferenciju za medije na kojoj je predstavljen novi obracun cijene plina. 
Na fotografiji: Vlado Mandic, asistent uprave EVN-a Croatia.
Foto: Jure Miskovic / CROPIX
Jure Mišković / Hanza Media
Vlado Mandić, EVN Croatia

Josip Berket, Marina Kaštela

Zahvaljujući nogometašima, sada smo pod povećalom, a to je dobra prigoda i velika odgovornost. Ljestvica je postavljena visoko. Sada se u svijet ne mogu slati “gluposti” jer će i one biti zamijećene.

Kastel Gomilica,  060309.   
Josko Berket je osnivac i vlasnik marine Kastela smjestene u Kastel Gomilici u Kastelanskom zaljevu u neposrednoj blizini Splita. Na iducim neposrednim izborima Berket ce se kandidirati za gradonacelnika grada Kastela.
Foto: Nikola Vilic / CROPIX
Nikola Vilić / Hanza Media
Josip Berket, Marina Kaštela

Damir Pernar, Paška sirana

Izvozimo na američko tržište, a naš sir Dalmatinac ima na omotu hrvatske “kockice”. Nakon Sjetskog nogometnog prvenstva očekujemo vrlo pozitivne reakcije, bit ćemo svima vidljiviji.

Pag, 191114.
Paska sirana d.d. najstarija je sirana na otoku Pagu.
Na fotografiji: direktor i suvlasnik Damir Pernar.
Foto: Jure Miskovic / CROPIX
Jure Mišković / Hanza Media
Damir Pernar, Paška sirana

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. travanj 2024 09:06