Prve isplate

Ministar Horvat: 'Radnicima 3. maja mogle bi se isplatiti plaće tijekom sljedećeg tjedna'

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.9.2019. u 11:55

AUTOR:

OBJAVLJENO:

5.9.2019. u 11:55

Rijeka, 280211.
U brodogradilistu 3. maj odrzana je svecana primopredaja tankera Pomer za narucitelja Uljanik plovidba iz Pule. Rijec je o tankeru za prijevoz nafte, naftnih preradjevina i kemikalija nosivosti 51800 tona.
Foto: Tea Cimas / Cropix
Tea Cimas / Marko Todorov / CROPIX

Tanker Pomer za Uljanik Plovidbu i Darko Horvat u krugu

Ministar gospodarstva, poduzetništva i obrta Darko Horvat rekao je u četvrtak uoči sjednice Vlade da bi radnici 3. maja tijekom sljedećeg tjedna mogli dobiti prve isplate plaća, a izvijestio je i da je noćas Uprava brodogradilišta potpisala ugovor za završetak novogradnje 733 kanadskog naručitelja Algoma. 

Rekao je da će isplatama plaća prethoditi sklapanje sporazuma 3. maja s Hrvatskom brodogradnjom - Jadranbrodom u ponedjeljak ili utorak, pa bi uz suglasnost Hrvatske brodogradnje tijekom sljedećeg tjedna mogle krenuti i prve isplate.

Podsjetio je da je nakon što je većina vjerovnika pristala na sporazum po kojem bi im se 15 posto potraživanja isplatilo iz novog kredita 3. maja, dok za preostalih 85 posto tražbine pristaju na dvogodišnju odgodu, Nadzorni odbor HBOR-a dao zeleno svjetlo da se osigura 150 milijuna kuna, sukladno Vladinoj odluci o davanju uvjetnog državnog jamstva toj kompaniji.

"Još nam nedostaje, da bi se pokrenuo proces, sporazum između onih koji će nadzirati transfer novca, a to je Hrvatska brodogradnja - Jadranbrod, i onih kojima će ti novci biti isplaćivani, dakle 3. maj. Nikakvog raspolaganja novaca na račun 3. maja ili Hrvatske brodogradnje - Jadranbrod neće biti. Uz monitoring i uz analizu Hrvatske brodogradnje, dat će se suglasnost za svaku pojedinačnu isplatu svih onih potpisanih potraživanja, dakle iznos od 15 posto, što je preduvjet da bismo račun deblokirali i stavili brodogradilište u punu funkciju", rekao je Horvat.

Čestitao je predsjedniku Uprave 3. maja Ediju Kučanu i njegovom timu koji su u noći sa srijede na četvrtak uspjeli potpisati ugovor za završetak prve novogradnje, broda 733 , kanadskog naručitelja Algoma. Investicija je vrijedna 36,6 milijuna dolara.

"Dakle postoji perspektiva dobrog završetka ovoga procesa i siguran sam da ćemo u sljedećih desetak dana deblokirati račun, započeti radove na brodu 733, a to je početak jednog procesa kojem se želi završiti sve ono što je na navozima u Rijeci i brodogradilište staviti u punu funkcionalnost, gdje će nam puno lakše biti pronaći strateškog partnera", naveo je Horvat. 

Na pitanje podmeću li hrvatski porezni obveznici ponovno staviti leđa za brodogradnju odgovorio je negativno. "Ne, takvu poruku šalju oni koji nisu dionici takvog procesa. Niti lipe ili kune neće faliti iz proračuna, sav taj novac koji smo namijenili za završetak brodova u Rijeci unutar dvije godine bit će vraćen u proračun, a zarada koju smo projicirali u iznosu od pet milijuna eura ostat će na računu 3. maja", zaključio je.

Kompletni granični dug Fortenova će isplatiti u iduće četiri godine

Horvat je kazao i kako jučerašnja odluka Privremenog vjerovničkog vijeća Fortenova grupe o refinanciranju roll-up kredita nije trebala imati apsolutno nikakvu korelaciju niti uvjetne pozicije glede plaćanja graničnog duga te kako vjeruje da će se kompletni granični dug isplatiti u sljedeće četiri godine.

Istaknuo je kako je jučerašnja odluka, odnosno potvrda refinanciranja kredita iznosa 1,2 milijarde eura po daleko drugačijim i povoljnijim uvjetima nego je taj kredit u prvom trenutku bio odobren od tadašnjih kreditora.

Jučerašnja odluka kojom se odlučilo uzeti novi kredit za refinanciranje, kako je kazao Horvat, nije trebala imati apsolutno nikakvu korelaciju niti uvjetne pozicije glede plaćanja graničnog duga.

Privremeno vjerovničko vijeće Agrokora u srijedu je većinom glasova - s tri glasa predstavnika financijskih vjerovnika, a protiv dva predstavnika dobavljača, izglasovalo refinanciranje roll-up kredita.

Fortenova grupa refinancirat će roll-up kredit iz lipnja 2017. izdanjem četverogodišnje obveznice u iznosu do 1,2 milijarde eura, uz kamatu od 7,3 posto plus EURIBOR, uz donju granicu od 1 posto, a refinanciranje predvodi američki investicijski fond HPS Investment Partners uz sudjelovanje VTB banke.

Roll-up kredit u iznosu od 1,06 milijardi eura realiziran je u lipnju 2017. godine za pokriće dugova Agrokora. Pregovori o njegovu refinanciranju trajali su duže vrijeme s obzirom da je taj kredit, po podacima s početka travnja kada je s radom počela i Fortenova grupa koja je preuzela poslovanje Agrokor grupe, imao tada osnovnu kamatu od 11,5 posto, a koja je do rujna, kada kredit istječe, trebala narasti do 14 posto, a efektivno do 18 posto.

Horvat je podsjetio kako je do sada Agrokor, odnosno Fortenova isplatila dobavljačima oko 530 milijuna eura starog i jedna mali dio graničnog duga.

"Polemika oko unaprijed utvrđene dinamike plaćanja i ostatka graničnog duga od otprilike 70 milijuna eura koji je u ovom trenutku štićen klauzulom i kamatom u prvoj godini 4, a u sljedećim od 6 posto daje nam za pravo vjerovati da će se kompletni granični dug iznosa od oko 70 milijuna eura isplatiti predviđenom dinamikom, odnosno u sljedeće četiri godine", rekao je Horvat te dodao kako neće više biti problematike vezano uz neisplatu duga.

Podsjetio je da su mali dobavljači isplaćeni u potpunosti, a u trenutku kad Fortenova isplati dobavljačima i granični dug, gotovo 80 posto svih potraživanja će sjesti na račune dobavljača.

"Pokušajte pronaći i jedan primjer takvog insolvencijskog postupka u svijetu, pokušajte vidjeti da li je ikada igdje došlo do situacije gdje u insolvencijskom postupku jedan dio dobavljača dobiva sto posto duga, jedan dio 80 posto. Mislim da je ovo jedinstven primjer i s pravom je predmetni zakonodavni okvir prihvaćen na nivou EU", kazao je Horvat.

Na novinarski upit zašto onda dobavljači iskazuju nezadovoljstvo, Horvat je odgovorio da to treba pitati dobavljače.

Na pitanje kako se stječe dojam da staje na stranu Uprave Fortenove, Horvat je rekao kako je polemika na čijoj je on strani potpuno nepotrebna.

"Ja sam i na strani dobavljača i na strani Uprave. Ja sam na strani procesa i moj zadatak kao ministra gospodarstva je imati uvid u to kojim kontinuitetom se proces događa da bi bili svjesni činjenice i relevantnih uvjeta potrebnih da se proces dovede do kraja", zaključio je Horvat.

Ministar Butković ovlašten za sklapanje sporazuma s 3. majem

Vlada je u četvrtak ovlastila ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića za sklapanje sporazuma s brodogradilištem 3. maj oko modela otplate nepodmirene naknade za koncesiju, koja s krajem prošlog mjeseca doseže 5,86 milijuna kuna.

Vlada je u kolovozu, na prvoj sjednici nakon ljetne stanke, dala uvjetno državno jamstvo za kreditno zaduženje 3. maju, do 150 milijuna kuna, kako bi se stvorili preduvjeti za pokretanje proizvodnje i završetak započetih novogradnji i umanjenja postojećih gubitaka za državni proračun. Prije toga, 1. kolovoza, Vlada je usvojila zaključak o iskazivanju spremnosti za uključivanje u proces deblokade računa, pripremu i pokretanje proizvodnje te dovršetak započetih gradnji u 3. maju.

Kako je rekao ministar Butković, u cilju realizacije zaključka i odluke o davanju jamstva, a budući da je koncesijska naknada utvrđena odlukom Vlade o dodjeli koncesije, ovu odluku je potrebno donijeti kako bi se mogao potpisati sporazum o drugačijoj naplati dospjele a nepodmirene koncesijske naknade, dok će se buduće obveze redovno podmirivati.

"Predmetnom odlukom ovlašćuje se ministar mora, prometa i infrastrukture za sklapanje sporazuma s 3. majem kojim će se regulirati model otplate utvrđene dospjele, a nepodmirene naknade za koncesiju sa stanjem na dan potpisivanja spomenutog proizvoda, a na način isplate 15 posto utvrđene nepodmirene naknade u roku od 30 dana od dana potpisa sporazuma, dok će se naknadno do 31. kolovoza 2021. godine urediti model namirenja preostalih nenaplaćenih 85 posto dospjele a nepodmirene naknade za koncesiju", rekao je Butković.

Nepodmirena dospjela naknada za koncesiju riječkom brodogradilištu 3. maj, na dan 30. kolovoza 2019. godine, iznosi 5,86 milijuna kuna, od čega glavnica iznosi 5,44 milijuna kuna, a kamate 419,8 tisuća kuna.

Ministar gospodarstva Darko Horvat početkom tjedna izvijestio je da je Nadzorni odbor HBOR-a uvjetno dozvolio odnosno osigurao 150 milijuna kuna kredita potrebnih za likvidnost 3. maja te dobrim ocijenio činjenicu da je velika većina vjerovnika 3. maja pristala na sporazum i odgodu dospijeća većeg dijela tražbina.

Naime, više od 90 posto vjerovnika 3. maja pristalo je na sporazum po kojem bi im se 15 posto potraživanja isplatilo iz novog kredita, dok za preostalih 85 posto tražbine pristaju na dvogodišnju odgodu.

Dana suglasnost za radove na izgradnji pristaništa u Luci Osijek

Na sjednici Vlade prihvaćen je i Prijedlog odluke o davanju suglasnosti na Odluku Upravnog vijeća Lučke uprave Osijek o sklapanju ugovora o javnoj nabavi za radove na izgradnji pristaništa za putničke brodove u Osijeku sa zajednicom ponuditelja - Sokol iz Vinkovaca i Hidrogradnja iz Osijeka, u vrijednosti od 12,49 milijuna kuna s PDV-om.

Ministar Oleg Butković rekao je da je Lučka uprava Osijek za potrebe pristajanja putničkih brodova u Osijeku trenutno koristi pristan koji je u privatnom vlasništvu.

"Obzirom na povećanje putničkih brodova najavljenih u ovoj godini, oko 80 brodova u odnosu na prošlu godinu kada ih je bilo 37, Lučka uprava Osijek, koja je nadležna za prihvat brodova, ishodila je sve potrebne dozvole za izgradnju novog putničkog pristaništa. Početak radova očekuje se po potpisivanju ugovora tijekom rujna, a planirani završetak do kraja 2019. godine", naveo je Butković.