Iako je danas teško predvidjeti koja će tehnogija obilježiti 21 stoljeće, evidentno je da će elektrifikacija biti jedan od najvećih promjena koje su pred nama. Bit će to proces koji će utjecati na industrijsku i energetsku paradigmu svijeta i snažno utjecati na nove ekonomske djelatnosti. Za Hrvatsku e-mobilnost predstavlja egzistencijalnu priliku, taj nam proces otvara mogućnosti za razvoj novih industrija i barem dijela nadoknade propuštenih prilika.
Istaknuo je to Goran Ogurlić, glavni urednik Jutarnjeg lista, u svom uvodnom govoru na gospodarskom skupu 'Croatia E-mobility forum', koji se održava u zagrebačkom Hotelu Esplanade u organizaciji Američke gospodarske komore (AmCham) i Jutarnjeg lista. U fokusu Croatia E-mobility foruma je potaknuti javnu raspravu o izazovima velike e-mobility tranzicije te stvaranje platforme za zajedničko promišljanje tržišnih modela, regulative i politika nužnih za odgovorajuću primjenu promjena koje dolaze.
Andrea Doko Jelušić, direktorica AmChama, rekla je da raste zabrinutost za pitanje okoliša i za pitanja e-mobilnosti te spomenula da čak 3,1 milijuna putnika je u e-vozilima.
- Pitanje je kao dodatno unaprijediti model poticaja kako bi se osigurala stabilna ponuda e-vozila i model povoljan za proračun. Tri su ključna izazova, to je infrastruktura, doseg vozila i cijena koja je još uvijek dobim dijelom definirana cijenom baterija - iznijela je Doko Jelušić.
Konferencija je okupila dvjestotinjak ključnih dionika ovog sektora; od predstavnika autoindustrije, preko upravitelja nužne infrastrukture, regulatornih tijela, čelnika državnih institucija, predstavnika znanstvene zajednice, do samih potrošača. Mate Rimac, koji je još prije samog službenog početka foruma plijenio pažnju dolakom u svom Concept One e-automobilu, održao je predavanje u kojem je predstavio svoju viziju gospodarskog razvitka Hrvatske.
Direktor Rimac Automobila imao je prezentaciju na temu 'Kako Hrvatska može privući automobilsku industriju', koja će zasigurno biti dobra podloga za dvije panel-rasprave koje slijede tematski podijeljene na infrastrukturu i vozila, u kojima će sudjelovati ključni akteri hrvatskog tržišta e-mobilnosti.
'Država mora prvo odrediti u kojem smjeru želi ići, koje industrije imati i raditi onda proaktivno. Ili nešto ne znam'
Rimac, osnivač i izvršni direktor Rimac Automobila, svoju je prezentaciju o tome kako Hrvatska može privući autoindustriju započeo podsjetivši na početke vlastite kompanije koja je u posljednjih 10-ak godina izrasla u snažnu tehnološku firmu iako su, njegovim riječima, na samim počecima i treba još puno raditi da bi postigli puni potencijal.
Njihova područja djelovanja su vlastiti automobili i tehnologije koje rade i za druge proizvođače, a zanimljiva je činjenica što od od pet super automobila koji dolaze na tržište u ovom trenutku, u Sv. Nedjelji se razvijaju baterije za četiri od njih. - Radimo sa cijelom industrijom, pogotovo europskom, neke stvari su javne, neke još nisu, ali će biti uskoro. Mi nismo htjeli samo Hrvate zadržati tu, već imamo i ljude iz više od 30 zemalja, čime smo dokazali da je moguće zadržati Hrvate tu i privući strance – rekao je Rimac.
Što se tiče investicija, dosad su privukli više od 60 milijuna eura stranih investicija, ne računajući EIB koji im je lani dao zajam od 30 milijuna eura: - Ove godine jedan veliki investitor dolazi u našu firmu, znat će se detaljnije kroz par tjedana, otkrio je Rimac, naglasivši da su privukli investicije više nego sve tehnološke firme u Hrvatskoj.
Između ostalog, i Porsche je uložio u njih, što je prvi put da Porsche investira u neku drugu tvrtku: - Ne želimo da to bude zadnja investicija, ali moramo privući investicije, ne samo za nas, nego da autoindustrija investira i u druge stvari u Hrvatskoj. Da je autoindustrija zemlja, bila bi četvrta na svijetu! – naglasio je značaj branše Rimac.
Autoindustrija konstantno raste, nastavio je, a pritom se ne smiju zanemariti ni proizvođači ni dobavljači, koji ostvaruju velike prihode i ulažu gotovo 60 milijardi dolara godišnje u razvoj. - Autoindustrija se u potpunosti mijenja i mogu se uočiti ključni trendovi, pa će se tako automobili koristiti prema potrebi, ljudi neće biti vlasnici automobila, možda ih neće ni naučiti ni voziti, i sve to će otvoriti mnoga nova vrata, smatra osnivač Rimac Automobila.
Trenovi i analize pokazuju da će velik dio automobila do 2030. postati autonomni, svi će biti povezani na internet, dogodit će se i jača elektrifikacija te će se pojaviti u značajnijom mjeri dijeljenje automobila, samo što će u budućnosti to biti i bez vozača. - U SAD-u je 2,2 dolara prosječni trošak vožnje Uberom po milji, a 70 posto je samo trošak vozača. E-automobil može biti puno jeftiniji, nego vlastiti automobil po milji i zato će veliki dio populacije napraviti tranziciju prema autonomnim vozilima – smatra Rimac.
Podsjetio je da se u JI Europi ulagalo zbog jeftine radne snage te da je Hrvatsku veliki dio toga zaobišao, no siguran je da ima načina da se ta industrija privuče u našu zemlju i to ne nužno s jeftinijom radnom snagom, nego i novim prilikama.
- Stotine modela e-automobila dolazi na tržište. Oni se razvijaju od četiri do sedam godina i ono što je danas u laboratoriju, bit će na cestama za nekoliko godina. Tu je ogromna prilika jer će s današnjim udjelom od danas tri posto u prodaji, taj udio skočiti na 60-ak posto u sljedećim desetljećima. Zato se puno ulaže u autoindustriju, i u startupove i u tehnološke firme. Do sada je uloženo više od 25 milijardi dolara kroz venture investicije i tu se vidi u kojem smjeru ta industrija ide. Ulaže se u razvoj baterija, u tvrtke koje rade senzore i slično. Širi je portfolio nego što je nekad bio. Također, ulaže se puno u razvoj, budžeti su veći – nabrojao je Rimac sve potencijale ulaganja.
Hrvatska je malo zaostala u usporedbi s drugima, dodao je, autoindustrija se proširila po cijeloj Europi i Hrvatska je gotovo jedina iznimka.
- Već su bila dva vala investicija u regiji. Prvi je bio u Češku, Slovačku, Poljsku, Sloveniju, drugi u Rumunjsku i Slovačku, sada se dosta ulaže u Srbiju. Hrvatska ima manje od milijardu dolara prihoda iz autoindustrije, Češka 41 milijardu i to pokazuje potencijal. Hrvatska, dakle, ima manje od pola posto BDP-a, a Češka više od pet posto BDP-a direktno iz autoindustrije – porazne su usporedbe za Hrvatsku koje je iznio.
U tim zemljama je auto branša krenula praktički od nule i kroz investicije drugih proizvođača Slovačka je postala najveći proizvođač automobila per capita na svijetu. Stoga je Rimac u svojoj prezentaciji obradio na koji način tvrtke biraju lokacije, koji su im kriteriji te je uspoređujući Hrvatsku s drugim zemljama, konstatirao da Hrvatska nije među najboljim kandidatima.
- Hrvatska ostvaruje 13 milijardi dolara izvoza s četiri milijuna stanovnika, Slovačka ima 78 milijardi dolara izvoza, od toga samo automobila i dijelova izvoze u vrijednosti od 20 milijardi dolara. Pogledajmo bliže susjede. Slovenija s dva milijuna stanovnika više izvozi od nas i opet im je glavni izvozni proizvod automobili, a nama drvo – konstatirao je Rimac, dodavši da su te zemlje privukle tvrtke i zbog troška rada, ali i talenata, odnosno dobrih fakulteta, infrastrukture i dostupnog kapitala.
No, napomenuo je da nije sve crno.
- Davanja na male plaće su u Hrvatskoj konkurentne, na srednje nismo baš najbolji, a na veće smo najgori u Europi jer u Hrvatskoj nije dobro biti dobro plaćen. Nastane revolt jer se manje oporezuje bogate, ali ljudi ne razumiju da dobro plaćeni donose vrijednost. Na kraju krajeva, matematika je tu jednostavna. Srbija je vrlo jaka u tome, zemlje se zalažu da dobiju investicije, da privuku firme. Ne radi se o tome koliko će država poticati industriju da dođe. Država mora prvo odrediti u kojem smjeru želi ići, koje industrije imati i raditi onda proaktivno. Engleska ima super inicijativu i to radi jako dobro jer ima složen program za autoindustriju, rade proaktivno, rade centre za istraživanja, staze za testiranje... Dakle, potrebne su proaktivne mjere i projekti ako se želi ići u tom smjeru – poručio je Rimac, koji smatra da država prvo treba razraditi koje firme privući, s time da bi smatra da bi bilo dobro da budu možda više inovativne, one koje idu prema novim rješenjima, koje imaju najveći doprinos za naše društvo.
Ne želimo, kaže, bilo kakvu investiciju, nego one koje daju maksimalni benefit. - Smatramo da se Hrvatska može poboljšati s određenim mjerama i fokusirati se na veće benefite u kratkom roku. Industrija se mijenja, ima puno prilika, Hrvatska ima priliku da ne propusti treći vlak. Rimac Automobili su spremni pomoći ako želimo privući autoindustriju u Hrvatskoj. Smatramo da je to moguće uz rad – zaključio je Rimac.
Ekskluzivne dijelove prezentacije Mate Rimca pogledajte OVDJE.
U sklopu konferencije održava se i popratna izložba elektrovozila, od brodova, automobila do bicikala namijenjena široj javnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....