Budućnost visi o koncu

Kraj najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu? Emirates otkazao narudžbu 36 aviona

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

3.2.2019. u 16:32

AUTOR:

  • Matea Grbac

OBJAVLJENO:

3.2.2019. u 16:32

Eurocopter / Wikimedia / Creative Commons

A380 Airbus

Godinu dana nakon što se vjerovalo da je Airbus uspio osigurati spasonosnu narudžbu svog A380 modela aviona na kat, čini se kako budućnost ovog plana ipak (i ponovno) visi o koncu.

Prema navodima stručnjaka, putnička aviokompanija Emirates, koja je i zatražila najveći broj spomenutih aviona i o čijoj narudžbi ovisi daljnji opstanak proizvodnje ovog giganta, odlučila se na izmjenu svoje narudžbe. Kako piše Bloomberg, avioprijevoznik iz Dubaija velik dio svoje narudžbe planira zamijeniti nešto manjim A350s modelom, a spominje se i da Emirates razmatra kupnju modela A330neo.

Vijest dolazi godinu dana nakon što je francuski Airbus dogovorio prodaju 36 aviona modela A380 Emiratesu. Ipak, nakon samog dogovora, problemi oko proizvodnje tog modela aviona počeli su se nizati jedan za drugim. Prvi od njih bio je pronalazak adekvatnog proizvođača motora koji bi mogao zadovoljiti zahtjeve naručitelja za cijenom i performansama. Partnerstvo General Electrica i Pratt & Whitneya ukazivao je na svijetlu budućnost ovog plana, no i dalje je ostao problematičan dogovor s dobavljačem motora Rolls-Royce Holdingsom koji nije ispunio očekivanje ni nakon višemjesečnih pregovora.

Koliko je cijena bila problematična pokazuje i činjenica da je britanski avioprijevoznik British Airways razmatrao povećati svoju narudžbu, ali zbog neodgovarajućih uvjeta koje je Airbus postavio do realizacije projekta nije došlo. Nastavno na to, analitičar zrakoplovnog instituta Jefferies Sandy Morris istaknuo je kako bi otkazivanje većeg dijela narudžbe Emiratesa moglo dovesti do potpunog gašenja A380 programa.

Iako je Airbus već srezao proizvodnju A380 modela na osam aviona za ovu godinu, nastavak postepenog gašenja proizvodnje doveo bi u 2020. godini do pada na svega šest zrakoplova godišnje. No, čak i ovaj plan nije konačan s obzirom na to da je temeljen na posljednjem dogovoru s Emiratesom. Ukidanje proizvodnje najvećeg putničkog zrakoplova na svijetu svakako bi umanjilo gubitke proizvođača te bi otvorilo prostor za povećanje proizvodnje manjih modela. U drugu ruku, takav plan mogao bi dovesti do odljeva gotovine Airbusa od gotovo milijardu eura iz državnog proračuna kojeg bi kompanija u konačnici morala vratiti, tumači Morris.

Model A380, za čiji je razvoj i proizvodnju Airbus potrošio između 15 i 25 milijardi eura, imao je neispunjenih narudžbi od 87 aviona na kraju 2018. godine, od čega je njih 53 bilo namijenjeno Emiratesu, tri japanskom ANA Holdingu, dok se proizvodnja ostalih godinama nije ni pokrenula, već su oni ostali samo mrtvo slovo na papiru.

I dok su drugi avioprijevoznici već izgubili interes za A380 modelom, Emirates i dalje nije htio odustati od tih aviona jer su upravo oni ključan dio velikog plana kompanije da postane najveći globalni avioprijevoznik na duge relacije.