Ekonomija fan zona

Kad igra Hrvatska, u minuti se proda 15 piva i pola kg mesa, burgera i kobasica

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.7.2018. u 14:45

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.7.2018. u 14:45

Soccer Football - World Cup - Round of 16 - Croatia vs Denmark - Zagreb - Croatia - July 1, 2018 - Croatia's fans celebrate victory. REUTERS/Antonio Bronic
Antonio Bronić / REUTERS

Navijači Hrvatske na Trgu bana Josipa Jelačića slave pobjedu Vatrenih

Oko 25.000 navijača pratit će u subotu na otvorenom utakmicu četvrtfinala Svjetskog nogometnog prvenstva između Hrvatske i domaćina Rusije. Ovo je samo procjena za fan zone u tri najveća hrvatska grada, Zagrebu, Splitu i Osijeku, u kojima se očekuje 22 tisuće ljudi, ali kada se uračunaju svi gradski trgovi i kafići, tada ta brojka bude i pet puta veća. Najužarenija atmosfera će zasigurno biti na zagrebačkom Trgu bana Josipa Jelačića gdje organizatori očekuju barem 10.000 ljudi.

Veliki televizori

- Prema službenoj policijskoj procjeni, na utakmici osmine finala s Danskom bilo je oko 7000 navijača, ali mislim da je bilo puno više. U subotu smo uvjereni da u Zagrebu podrške “vatrenima” neće manjkati, a za sve posjetitelje pripremili smo koncert Lidije Bačić koja će pjevati prije i poslije utakmice – rekla je Ana Lovasić iz navijačke udruge Budi ponosan.

Samo stotinjak metara dalje nalazi se još jedna fan zona na kojoj se svaki puta traži mjesto više. Riječ je o manifestaciji Foodballerka koja se održava na Strossmayerovu trgu, a radi se o festivalu posvećenom nogometu, pivu i dobroj hrani. Na utakmici Hrvatska - Danska ovdje je bilo oko 2000 ljudi, koji su bili raspoređeni po mini fan zonama gdje je jedna bila namijenjena za djecu, druge za ljubitelje burgera i treća, glavna, za sve nogometne navijače.

Dogovor kafića

- Ovdje se gledaju utakmice na 12 metara velikom ekranu, no i na još šest manjih u ostalim našim fan zonama. Zbog velike gužve preporuka je navijačima da dođu barem sat vremena ranije i zauzmu mjesta - kazala je Hana Klain, voditeljica komunikacija Foodballerke. Tamošnji ugostitelji su nam rekli kako u subotu očekuje barem 3000 ljudi, iako ne znaju gdje će ih sve strpati. Isti problem imaju i navijačke zone u drugim gradovima. U Splitu na Đardinu je utakmicu s Danskom pratilo oko 5000 navijača, što na samoj manifestaciji što u okolnim kafićima.

- Svaki puta je ovdje pravo ludilo, ali nekako sam uvjeren da ćemo pravi navijački spektakl vidjeti protiv Rusa. Sigurno će biti oko 6000 ljudi – kaže Damir Karaman, organizator splitske fan zone.

U Osijeku pak navijačku točku nije oformio Grad ili turistička zajednica, nego je ona djelo četiri kafića na Trgu Sv. Trojstva, popularnoj Tvrđi. Kafići FortPub, St. Patrick’s pub, General von Beckers i noćni klub Matrix postavili su ogromni videozid, iznijeli stolice i sada im svaki put kada igra Hrvatska dođe oko 2000 ljudi.

Burgeri umjesto čipsa

- Protiv Danske smo prodali oko 500 litri našeg craft piva Beckers, ali vjerujemo da ćemo u subotu nadmašiti tu brojku. Naša neka procjena je da će doći još 500 ljudi – kazao je Igor Mikolić, poslovođa General von Beckers. Osim što se u fan zonama vatreno navija, one su ujedno mjesta na kojemu se popije jako puno piva i pojede dosta hrane. Drugim riječima, mjesto na kojemu se okrene jako puno novca. Napravili smo zato malu računicu da vidimo koliko zapravo navijači potroše u jednoj fan zoni. Kao primjer smo uzeli potrošnju na festivalu Foodballerka za vrijeme utakmice osmine finala između Hrvatske i Danske. Kao što smo ranije naveli, na utakmici je bilo oko 2000 navijača koji su se počeli skupljati oko 18 sati i nisu otišli sve do 23 sata. U tom razdoblju je na centralnom šanku prodano oko 1500 litara piva, a kada u obzir uzmemo da jedno prosječno pivo od pola litre dođe 25 kuna, onda dolazimo do računa od 18.750 kuna. Idemo sada na hranu. Foodballerka je mjesto gdje se ne prodaje klasični pivo-čips meni, nego posjetitelji imaju priliku guštati u pravim gastronomskim specijalitetima.

Sendvič Ronaldo

Na štandu Wurst bara su nam rekli kako su za vrijeme utakmice prodali oko 50 kobasica, dok su na štandu Good Fooda prodali oko 7 kilograma mesa, odnosno stotinjak sendviča Ronaldo (tako se zove jer je vlasnik rekao da je dobar kao i ponajbolji nogometaš svijeta). Na štandu T&T pak rade svoje originalne proizvode, a za tu utakmicu su prodali oko 70 gin tonica te 30 street pašticada. Kada dodamo cijene svim tim prodanim proizvodima, onda dolazimo do iznosa od 9.800 kuna. Nakon što podvučemo crtu, procjenjujemo da su navijači u toj fan zoni potrošili minimalno 30.000 kuna u samo nekoliko sati, iako je cjelokupni iznos puno veći. Unatoč tome, mnogi od ugostitelja ističu kako će na kraju festivala biti na nekoj pozitivnoj nuli.

- Tijekom dana promet je slab, prava zarada dolazi samo dok igra Hrvatska. Na kraju, kada podvučemo crtu, bit ćemo na nuli, jer su cijene najma dosta visoke. Zapravo, najam je jednak kao i za Advent - rekao nam je jedan od ugostitelja. Za vrijeme božićnog sajma najam kućice na Strossmayerovu trgu bio je 30.000 kuna.

Mnogi ekonomisti ističu kako su navijačke zone pravi ekonomski mikrosvjetovi. Njihov je značaj velik i za turizam. Ili, preciznije, trebao bi i mogao bi biti.

- Postavljanje fan zona je dobra ideja, one potiču potrošnju i privlače sponzore. Posebno se to odnosi na promet u ugostiteljstvu te na prodaju rekvizita. One svakako mogu unaprijediti turističku ponudu, i to baš u segmentu povezivanja turizma i sporta, što nama nedostaje. Tko god od turista sada boravi u Hrvatskoj, a ljubitelj je nogometa, radije će utakmicu odgledati u društvu u nekoj takvoj zoni, nego sam u svojoj hotelskoj sobi - poručuje Sanda Čorak, koja je godinama vodila Institut za turizam te je dopredsjednica Hrvatskog olimpijskog odbora (HOO).

Na nama je da takve zone, napominje Čorak, učinimo privlačnima, posebno stranim turistima, i kada igraju druge reprezentacije, među kojima su možda i njihove.

U Zagrebu je organizirana i neslužbena fan zona protivničke reprezentacije

Mnogi ne znaju da u Zagrebu, osim Trga i Foodballerke, postoje još dvije navijačke zone za Svjetsko nogometno prvenstvo. Jedna je u Ulici Božidara Magovca, a druga na Trgu Petrice Kerempuha i ova zadnja služi kao neslužbena ruska fan zona. Naime, oko 200 Rusa redovito tamo prati utakmice svoje reprezentacije, a na otvorenju je bio i ruski veleposlanik Anvar Azimov. Organizator ove zone je kafić Harat’s Pub koji se odlučio za drugačiji pristup praćenju Svjetskog prvenstva.

- Kod nas se gledaju sve utakmice, ne samo one hrvatske, a htjeli smo cijeloj manifestaciji dati ruski štih. Zato od početka pripremamo razne tematske večeri za naše goste. Jednu večer imali smo rusku kuhinju gdje su ljudi uživali u specijalitetima kao što je kruh s maslacem i kavijarom, drugu smo točili originalnu rusku votku u različitim kombinacijama, a bilo je i nekoliko nastupa ruskog folklora - kaže Vanja Šamarinec iz Harat’s Puba. Za sljedeću utakmicu četvrtfinala između Rusije i Hrvatske već imaju rezervirano 60 stolova, a Šamarinac kaže da će sigurno biti oko 200 Rusa.

- To su ljudi iz ruske zajednice, ambasade i drugih društava koji kod nas već vjerno prate utakmice svoje reprezentacije - rekao je Šamarinec te dodao da su pripremili još jednu bogatu i zabavnu ponudu.

Tko ide u Soči

Uvijek se ugodno osjećam na stadionu, a kako je pred nama vikend, pokušat ću nešto organizirati kako bih u subotu bio u Sočiju, rekao je ministar financija Zdravko Marić Hini. On je zasad jedini od članova Vlade koji razmišlja o odlasku u Rusiju.

“Kartu nemam, ali imam prijatelje koji su već dugo u Rusiji i preko njih ću pokušati nabaviti kartu”, kazao je Marić i naglasio da zna koja je procedura u nabavi karata i da neće biti u sukobu interesa.

Ranije je predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović objavila da odlazi na utakmicu, dok će premijer Plenković u subotu biti na skupu u Sofiji pa će utakmicu propustiti. Od ostalih, ministar gospodarstva Darko Horvat je siguran da neće na put u Rusiju.

“Ja bih rado otputovao, ali, bojim se, kakva je situacija, da neće biti vremena. Šteta je subotu potrošiti na putovanju pa ću utakmicu gledati na TV-u”, kazao je nakon sastanka Vlade ministar gospodarstva, malog i srednjeg poduzetništva Darko Horvat. Utakmicu protiv Rusije na stadionu neće gledati ni ministar državne imovine Goran Marić, koji je bivši nogometni sudac.

Hini je rekao da će, ako odabranici Zlatka Dalića izbore plasman u polufinale, vjerojatno otići u Moskvu.

Predsjednica će se u Sočiju sastati s ruskim premijerom Dimitrijem Medvedovom, a predsjednik Rusije Vladimir Putin, objavljeno je, ne planira doći na utakmicu.