Veliki gubici

Ilegalno tržište benzina jedne od najvećih članica EU: Italija na udaru 'crne' nafte

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

13.1.2019. u 16:43

AUTOR:

  • Vedran Marjanović

OBJAVLJENO:

13.1.2019. u 16:43

A pump jack operates in front of a drilling rig at sunset in an oil field in Midland, Texas U.S. August 22, 2018. Picture taken August 22, 2018. REUTERS/Nick Oxford - RC132FDAB780
Nick Oxford / REUTERS

Ilustracija, naftna bušotina

Italija zbog ilegalne prodaje prošvercane nafte iz Libije, Sirije i Iraka godišnje gubi oko šest milijardi eura proračunskih prihoda, procjenjuju talijanski mediji u novom nizu priloga o krijumčarenju naftnih derivata na tamošnje tržište.

Pozornost talijanske javnosti na šverc nafte nanovo je privuklo nekoliko zaplijena ilegalnog goriva i motornog ulja od strane karabinjera u središnjem dijelu zemlje, ali i objava energetskih planova Ministarstva za ekonomski razvoj Vlade premijera Giuseppea Contea o dekarbonizaciji izvora energije u toj zemlji.

Prema osvrtu portala Oilprice.com na talijanske planove dekarbonizacije, Italija namjerava obustaviti 36 projekata istraživanja nalazišta plina i nafte na Jadranu i u Jonskom moru.
- Talijanska vlada utvrdila je da naftna i plinska djelatnost nije strateški važna za zemlju. Istodobno nastoji značajno povećati udio obnovljive energije u talijanskoj energetskoj mješavini i ukupnoj potrošnji energije, uključujući u sektoru prometa – navodi Oilprice.com, podsjećajući da je Italija četvrti potrošač energije u EU koji 93 posto svojih potreba za naftom i plinom podmiruje iz uvoza.

Kad su u pitanju zapljene ilegalnog goriva u Italiji, posljednja od njih bilježi se u subotu na području Firenze gdje je vozač kamiona iz Portugala otkriven u švercu naftnih derivata i ulja u vrijednosti 50 tisuća eura. Komentirajući 'ulov' karabinjera u portugalskom kamionu, portal Gazzetta di Firenze primjećuje kako vozaču može biti izrečena višestruko manja kazna od vrijednosti švercane robe, i to do maksimalno šest tisuća eura.

Ilegalni uvoz te plasman nafte i derivata iz Libije i Iraka na talijansko tržište došao je u žižu tamošnje javnosti nakon istraživačkog rada i otkrića novinara RAI-ja Giorgija Mottole. Prema informacijama koje je prikupio Mottola, nafta se, među ostalim, s područja koje u Siriji nisu pod kontrolom Asadove Vlade doprema u Tursku i preprodaje brokerima po cijeni od 27 dolara za barel, koji je dalje utabanim krijumčarskim kanalima dopremaju u Italiju.

Kao švercerski kanal već je ranije utvrđen morski pravac iz Libije preko Malte prema Siciliji, budući da se i u Libiji dio nalazišta nalazi izvan kontrole legalnih vlasti. Logistiku u 'pranju papira' za uvoz libijske nafte, prema Mottolinim saznanjima, obavljaju Malta i talijanska mafija.

Talijanski mediji potvrdu Mottolinih nalaza, osim u zapljenama ilegalnog goriva, nalaze i u nicanju na tisuće malih benzinskih crpki diljem zemlje koje već zovu 'bijelima' jer se pretpostavlja da se na njima, po povoljnijim cijenama, toče benzin i dizel iz ilegalnih izvora. Mottola upozorava kako se prihodima od talijanskih švercera financiraju terorističke i mafijaške strukture u Libiji, Iraku i Siriji.

Prosječna cijena litre benzina u Italiji kreće se oko eura i 57 centa, što je još uvijek značajno skuplje od cijena na austrijskim, slovenskim ili našim benzinskim crpkama. Slični su cijenovni pokazatelji u usporedbi Italije i spomenutih država i kad se radi o dizelu.