Slabiji rezultati

Hrvatska bilježi usporeni buking za turističku sezonu, Turska se vraća u velikom stilu

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.3.2019. u 17:19

AUTOR:

OBJAVLJENO:

6.3.2019. u 17:19

Split, 060718.
Plaza Bacvice puna je mladih Ultrasa prije pocetka prve veceri Ultra festivala na stadionu Poljud.
Foto: Duje Klaric / CROPIX
Duje Klarić / CROPIX

Ilustracija, plaža

Usporeni buking početkom ožujka iz inozemstva za Hrvatsku ne znači i ukupno slabu sezonu, ali je velik izazov za turistički sektor od kojeg neki partneri očekuju akcije s nižim cijenama za određena razdoblja godine, kako bi popunili kapacitete pogotovo u svibnju i rujnu, prve su ocjene s najveće svjetske turističke burze ITB u Berlinu.

ITB je u 53. izdanju s radom počeo u srijedu, okupivši više od 10 tisuća izlagača iz više od 180 zemalja, među njima i Hrvatske, čiju turističku ponudu tradicionalno predstavlja Hrvatska turistička zajednica (HTZ) na štandu s još 20-ak suizlagača-turističkih tvrtki i zajednica.

Uz njih, na ITB-u je desetak drugih izlagača koji se zasebno predstavljaju, među kojima su primjerice Atlas i adriatica.net grupa, Zadar i Zadarska županija, Split i Splitsko-dalmatinska županija te drugi, a ove godine zaseban štand ima i Rijeka koja promovira projekt europske prijestolnice kulture 2020.

Već prvog dana ITB-a svi su razgovarali s partnerima, većinom touroperatorima i avioprijevioznicima iz Njemačke, kao i s glavnim tajnikom Europskog udruženja putničkih agencija-ECTAA Michelom de Blustom, koji je novinarima kazao da je za Hrvatsku i za ovu godinu vrlo optimističan.

"Južna Europa, gdje je i Hrvatska, ove godine zahvaćena je promjenom trenda potražnje zbog povratka Turske, koja bilježi trenutni porast bukinga iz Njemačke više od 50 posto u odnosu na isto lanjsko doba, ali Hrvatska, Crna Gora i Slovenija su na dobroj ruti i zbog grupnih tura kineskih i drugih turista s dalekih tržišta. Nejasno je još što će ove godine poduzeti Italija, za koju je buking također u zastoju, Španjolska je zbog pada već najavila akcije, a vjerujem da će Hrvatska zbog svoje jedinstvenosti na Mediteranu i bez akcija moći dobro proći", poručio je de Blust.

TUI: Potrebne su akcije sa 10 do 15 posto nižim cijenama

Među partnerima s kojima su na ITB-u u srijedu razgovarali i ministar turizma Gari Cappelli te direktor HTZ-a Kristjan Staničić je i TUI Germany, čiji je menadžer za Hrvatsku, Austriju i još neke zemlje Sven Gorrissen novinarima izjavio da u TUI-ju nisu zabrinuti niti u strahu za ovu sezonu u Hrvatskoj, ali da primjećuju da je ove godine veća pažnja korisnika na cijene.

"U situaciji kada se na njemačkom i drugim tržištima snažno nameću Turska, Egipat, Tunis, pa i Grčka s jakim marketingom i cjenovnim pogodnostima, teško je i od Hrvatske ne očekivati snižavanje cijena odnosno akcije za određena razdoblja u godini kada se zna da je zanimanje slabije. Takvo razdoblje za sada vidimo u svibnju i rujnu, i tu bi hrvatski hotelijeri i drugi ponuditelji morali razmisliti o akcijama s 10 do 15 posto nižim cijenama, žele li biti konkurentni i popuniti sobe", poručio je Gorrissen.

Dodao je i da bi takve akcije Hrvatska trebala objaviti što prije, najkasnije za tjedan-dva, kako bi bila ispred Španjolske, koja za sada ima pad bukinga za oko 10 posto, a pitanje je, kako kaže, i što će činiti Italija i Francuska.

Cappelli i Staničić: Nije drama

Komentirajući razgovore s partnerima na ITB-u i traženja nižih cijena, Cappelli i Staničić su naglasili da poštuju touroperatore, ali da još uvijek većinu prometa u hrvatskom turizmu čine oni koji dolaze individualno.

"Savjetujem sektoru da cijene ne spušta, jer mu to nije u interesu. Godina jest pomalo neizvjesna, ali nema drame, a i buking je usporen i za brojne druge zemlje, to je trend. U Hrvatskoj čak ima i dobrih primjera, da se najbolje i najbrže već sada pune najbolji kapaciteti i predsezona, te se trebamo i dalje nametati kvalitetom", kazao je ministar.

Jako bitnim za Hrvatsku je ocijenio što njemačke ankete pokazuju da Nijemci ove godine planiraju za oko 2 posto više putovati nego lani, kada su ostvarili ukupno gotovo 70 milijuna putovanja. Planiraju i više trošiti na putovanjima te se očekuje da će premašiti ukupnu lanjsku potrošnju od 95,5 milijardi eura po svijetu i Njemačkoj, koja im je uz Španjolsku, Italiju, Tursku, Grčku, Austriju i Hrvatsku među top izborima.

Njima se sada iz brojnih svjetskih destinacija nude touroperatorski programi s nižim cijenama pa je logično da će čekati s rezerviranjem, a očekuje se i da će više od 30 posto putovanja biti po Njemačkoj.

Pritisak touroperatora razumljiv, ali bitna je intenzivna prisutnost

Direktor HTZ-a Staničić lagani pritisak touroperatora na cijene u Hrvatskoj označava razumljivim zbog njihovog biznisa, ali smatra da je prednost Hrvatske u kvaliteti ponude koja raste te da se goste može dobiti i s više sadržaja za istu cijenu.

"Touroperatori pomalo pritišću hotelijere i druge zbog cijena, ali nama je bitno biti intenzivno prisutan na stranim tržištima po sajmovima, društvenim mrežama i drugim mjestima, zbog čega smo i pokrenuli veliku online kampanju na 12 tržišta i dodatno izdvojili 10 milijuna kuna za oglašavanje, uključujući i za udruženo s avioprijevoznicima i drugima", kazao je Staničić.

Obojica su dodali, a to potvrđuju i neki od hotelijera na ITB-u, da su za punjenjem predsezone manje-više zadovoljni, da neki hotelijeri imaju i pluseve u odnosu na lani, a da se sada 'bore' za srpanj i kolovoz.

Direktor HTZ-a za Njemačku Romeo Dragicchio buking za Hrvatsku u ovom trenutku je označio boljim nego za neke druge zemlje, kao i da se njemu partneri iz Njemačke nisu žalili na cijene, tim više što se najskuplje najviše bukira. Kazao je i da se povećava promet iz sjeverne Njemačke prema Hrvatskoj, najviše s uvođenjem novih avio linija, a kako će novih linija, bar desetak iz Njemačke biti i ove godine, vjeruje u nastavak dobrog trenda, ali uz veći angažman.