Tržište kapitala

Hanfa i ZSE usavršavaju najzahtjevniji segment Burze: Diže se kvaliteta upravljanja

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.10.2019. u 18:12

AUTOR:

OBJAVLJENO:

7.10.2019. u 18:12

Zagreb, 051218.
HANFA, Ulica Franje Rackoga.
Ante Zigman, predsjednik Upravnog vijeca Hanfe.
Foto: Marko Todorov / CROPIX
Marko Todorov / CROPIX

Ante Žigman, predsjednik Upravnog vijeća Hanfe

Vlada je na sjednici u četvrtak usvojila i u saborsku proceduru uputila Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o tržištu kapitala, a jedna od značajnijih izmjena odnosi se i na dodatne ovlasti Hrvatske agencije za nadzor financijskih usluga (Hanfa), vezano za korporativno upravljanje u izdavateljima, odnosno tvrtkama koje su izlistane na Zagrebačkoj burzi, u smislu prikupljanja i objave informacija.

Tim izmjenama i dopunama dodatno se osnažuje korporativno upravljanje izdavatelja čiji su financijski instrumenti uvršteni na uređeno tržište. Te su promjene rezultat prilagodbe zakona pravilima u Europskoj uniji, ali oslikavaju i sve jače zahtjeve, Hanfe, Zagrebačke burze i investicijske zajednice za povećanjem kvalitete korporativnog upravljanja u tvrtkama koje su na Zagrebačkoj burzi.

Izmjene se odnose na Uređeno tržište Zagrebačke burze, koje je podijeljeno na Vodeće tržište, Službeno tržište i Redovito tržište. Vodeće tržište je, pak, najzahtjevniji tržišni segment koji od izdavatelja traži izuzetnu transparentnost.

Unapređenje

Korporativno upravljanje u Hrvatskoj nikad nije bilo na zavidnoj razini, a slučaj Agrokor, pa i Uljanik, dodatno su ukazali na svu dubinu tog problema. Stoga je, u cilju dodatnog unapređenja korporativnog upravljanja, Zagrebačka burza prošle godine utemeljila Vodeće tržište za odlikaše korporativnog upravljanja, za one koji su u stanju ispuniti najzahtjevnija pravila transparentnosti i kvalitete upravljanja. I naravno, za one koji žele biti i najvišem razredu transparentnosti poslovanja.

Prva je u taj razred ušla Atlantic Grupa, 10. rujna prošle godine, a Ivana Bračun, voditeljica odnosa s investitorima te kompanije, kazala nam je kako “Atlantic Grupa, ne samo od izlaska na Burzu, već i od svojih početaka postavlja i razvija najviše standarde poslovanja i izvještavanja, te je bilo prirodno da budemo i prvi izdavatelj na vodećem tržištu, u segmentu koji predstavlja najbolje tržišne prakse i najviše standarde u području korporativnog upravljanja i transparentnosti”.

- I tim smo korakom željeli omogućiti investicijskoj zajednici najvišu razinu informacija potrebnih za donošenje investicijskih odluka te poslužiti kao primjer i drugim hrvatskim kompanijama koje žele pridonijeti razvoju našeg tržišta kapitala - istaknula je ona, nastavivši kako, kad je riječ o prednostima kotacije za izdavatelje, ulistanje na vodeće tržište prije svega omogućava veću prepoznatljivost kod ulagatelja te potencijalno pozitivno utječe na cijenu dionica i likvidnost. Obveze izdavatelja na Vodećem tržištu, s druge strane, uključuju, tehnički govoreći, objavu detaljnog kalendara događanja i aktivnosti vezanih uz odnose s ulagateljima, te objavu informacije o neovisnosti nadzornog i revizijskog odbora. Izdavatelj je dužan godišnje izvještaje predstaviti na konferencijama zainteresiranim analitičarima i predstavnicima sredstava javnog priopćavanja, kao i izraditi i objaviti javnosti politiku dividendi te revizorsko izvješće”, istaknula je Ivana Bračun.

Dapače, iz te tvrtke poručuju kako je šteta što Burza prilikom kreiranja pravila za uvrštenje u Vodeće tržište nije odmah nametnula više standarde korporativnog upravljanja, već se zadovoljila kriterijima koji su niži i od onoga što je postavio važeći kodeks. Riječ je o tome da je za uvrštenje u Vodeće tržište prema pravilima burze dostatno da samo jedan član NO-a bude iz kategorije nezavisnih, dok stari, a i prijedlog novog Kodeksa, traže da barem polovina članova NO-a budu iz kategorije nezavisnih članova.

Arena Hospitality Grupa je 20. prosinca postala članicom Vodećeg tržišta, a Manuela Kraljević, članica uprave, ističe kako su se na to odlučili “ s obzirom na to da težimo izvrsnosti i najvišim standardima u svemu što radimo, pa tako i u korporativnom upravljanju i transparentnosti izvještavanja”.

Kriteriji

- Zadovoljavali smo sve potrebne kriterije te je prelazak bio prirodan korak za nas, a uz to je i PPHE, kao naš većinski vlasnik, poduzeo iste korake na Londonskoj burzi. Ključne razlike, odnosno obveze vodećeg tržišta u odnosu na redovno tržište, uključuju potrebu neovisnih članova u nadzornom i revizorskom odboru, diversificiranu bazu investitora, angažman market makera, zasebnu funkciju odnosa s investitorima, javno objavljenju politiku dividende, i drugo. Prednosti vodećeg tržišta uključuju potvrdu postojećim i potencijalnim investitorima o kvaliteti i razini korporativnog upravljanja i transparentnosti, bolju vizibilnost investicijskoj zajednici koja djeluje na i/ili prati hrvatsko tržište kapitala, pristupačnost većem broju investitora, povećanje profila i imidža grupacije. Sve od navedenog može samo pridonijeti boljem razumijevanju Arena Hospitality Grupe i našeg poslovnog modela, te neposredno potencijalno dovesti do povećanja likvidnosti i fer vrednovanju naše dionice”, kazala nam je Manuela Kraljević.

Marinko Došen, predsjednik uprave AD Plastika poručio je kako “svojim primjerom želimo pridonijeti razvoju cjelovitog tržišta kapitala u Hrvatskoj, a posebice podizanju razine transparentnosti i korporativnog upravljanja, na čemu intenzivno radimo posljednjih nekoliko godina”.

- Brojna priznanja koja smo dobili potvrđuju da to radimo poprilično uspješno. Ulaskom na ovaj najprestižniji tržišni segment, naše obveze izvještavanja su veće u smislu daljnjeg povećanja razine transparentnosti i zadovoljavanja još viših standarda korporativnog upravljanja. Doduše, bez zadovoljavanja traženih standarda nije moguće ni pristupiti Vodećem tržištu. Zagrebačka burza provodi niz aktivnosti za promoviranje kompanija unutar Vodećeg tržišta, i samim time naša je vidljivost unutar financijske i investicijske javnosti povećana. U svakom slučaju, podržavamo sve inicijative i aktivnosti Zagrebačke burze u cilju povećanja likvidnosti domaćeg tržišta kapitala - rekao nam je Došen.

Dionica Podravke se, pak, od 1998. nalazi u Službenom tržištu Zagrebačke burze i jedina je dionica koja niti jednom nije izašla iz sastava dioničkog indeksa CROBEX od početka njegovog računanja, a 27. prosinca 2018. uvrštena je na Vodeće tržište, koje zahtijeva ispunjavanje 12 strogih kriterija.

- Unatoč tim obvezama, smatramo da uvrštenje u Vodeće tržište dugoročno daje puno veće koristi i osnažuje pozitivnu percepciju među postojećim i potencijalnim investitorima. Među ključnim prednostima uvrštenja u Vodeće tržište Zagrebačke burze su veći interes investitorske zajednice, što često rezultira većom likvidnošću i rastom cijene dionice, proširenje kruga investitora (malih i institucionalnih - domaćih i stranih), povećanje reputacije kompanije, što potencijalno može rezultirati nižim troškovima financiranja, veći interes javnosti za poslovanje kompanije, te pozicioniranje Grupe Podravka kao jednog od predvodnika pozitivnih trendova u transparentnosti i standardima korporativnog upravljanja - istaknuli su u toj kompaniji. Konačno, Valamar Riviera se Vodećem tržištu pridružila 29. travnja ove godine, a iz te turističke kompanije napominju kako se “prelaskom na najzahtjevniju kotaciju nastoji dodatno povećati prepoznatljivost i atraktivnost Valamarove dionice kao primjer najbolje tržišne prakse”.

Višestruke koristi

- Valamar je već četiri godine zaredom ostvarivao dvoznamenkasti rast poslovanja, što omogućuje i nastavak ulaganja u razvoj kompanije, a prelazak na Vodeće tržište Zagrebačke burze omogućuje nam da i dalje nastavimo s izvrsnošću u poslovnoj komunikaciji prema dioničarima i ostalim dionicima kompanije. Sedam godina zaredom odabrani smo za dionicu godinu te dvije godine nagrađeni kao dionica s najvećom likvidnošću, zbog čega smo uvjereni kako pripadamo upravo u ovu najzahtjevniju kotaciju - istaknuli su iz Valamar Riviere.

Komentari tih pet tvrtki govore kako inzistiranje na kvaliteti korporativnog upravljanja ima višestruke koristi za kompaniju, dioničare, pa i društvo. Doprinos ovoj temi dat će i konferencija pod nazivom “Kvaliteta korporativnog upravljanja” koju 15. listopada organiziraju izdanja Hanza Medije Jutarnji list i Novac.hr, te HANFA-a. Konferencija će okupiti dvjestotinjak predstavnika uprava vodećih međunarodnih i hrvatskih tvrtki, financijskih stručnjaka, akademika i Vladinih dužnosnika.

Dionicama pet hrvatskih kompanija trguje se na najvišoj kotaciji Zagrebačke burze, koje je njihovo iskustvo:

ATLANTIC GRUPA

- I tim smo korakom željeli omogućiti investicijskoj zajednici najvišu razinu informacija potrebnih za donošenje investicijskih odluka te poslužiti kao primjer i drugim hrvatskim kompanijama koje žele pridonijeti razvoju našeg tržišta kapitala.

ARENA HOSPITALITY GROUP

- Zadovoljavali smo sve kriterije te je prelazak bio prirodan korak za nas, a uz to je i PPHE, kao naš većinski vlasnik, poduzeo iste korake na LSE.

AD PLASTIK

- Svojim primjerom želimo pridonijeti razvoju cjelovitog tržišta kapitala u Hrvatskoj, a posebice podizanju razine transparentnosti.

PODRAVKA

- Unatoč tome što smo morali ispuniti 12 strogih kriterija, smatramo da uvrštenje u Vodeće tržište dugoročno daje puno veće koristi.

VALAMAR RIVIERA

- Prelazak na Vodeće tržište Zagrebačke burze omogućuje nam da i dalje nastavimo s izvrsnošću u poslovnoj komunikaciji prema dioničarima i ostalim dionicima kompanije.