Posljedice zabrane u Njemačkoj

Europska Komisija: Ne izvozite stare dizelaše u istočnoeuropske zemlje, to nije rješenje

AUTOR:

OBJAVLJENO:

10.10.2018. u 13:51

AUTOR:

OBJAVLJENO:

10.10.2018. u 13:51

Cars are seen at Kaiserdamm street, which could be affected by a court hearing on case seeking diesel cars ban in Berlin, Germany, October 9, 2018. REUTERS/Fabrizio Bensch
Fabrizio Bensch/Reuters / REUTERS

Ilustracija

Europska komisija strahuje da će njemački proizvođači automobila nastojati izvesti stare dizelske automobile, uklonjene s njemačkih cesta, u istočnoeuropske zemlje, kazala je europska povjerenica za industriju Elzbieta Bienkowska.

"Izvoz bi značio prebacivanje problema kvalitete zraka sa zapada na istok", kazala je Bienkowska u razgovoru za njemački dnevni list Tagesspeigel, objavljenom početkom tjedna.

Nakon što su se ekološki aktivisti izborili za mogućnost zabrane starijih modela dizelskih automobila u većim gradovima, njemačka je vlada prošlog tjedna u nastojanju da izbjegne potpunu zabranu vožnje postigla s proizvođačima dogovor kojim se smanjuje zagađenje okoliša ispušnim plinovima iz dizelaša.

Vlada je od kompanija zatražila da vlasnicima automobila ponude poticaje za kupnju novih automobila i ugradnju nove opreme. Pojedini proizvođači nisu pristali na opciju ugradnje nove opreme, budući da se ukupni troškovi te opcije procjenjuju na više milijardi eura.

Većina kompanija sugerirala je da se vlasnike potiče da zamijene starije modele dizelaša za čišća vozila, što bi kompanijama povećalo prodaju, iako uz popuste, ali i otvorilo pitanje što će biti sa zamijenjenim automobilima.

Bugarska je prošle godine iz zemalja EU-a uvezla više od 100 tisuća rabljenih automobila, od čega više od trećine dizelaša s velikom razinom zagađenja, pokazuju podaci aktivističke skupine Transport and Environment (Prijevoz i okoliš).

"Treba jasno odrediti što će se napraviti s istrošenim i slabo prilagođenim vozilima", naglašava europska povjerenica, upozoravajući da je problem europski i da se ne može ograničiti na razinu pojedinih država.

"Plan njemačke vlade da se izbjegnu zabrane vožnje mogao bi još više pogoršati problem", upozorila je Bienkowska.

Iz njemačkog ministarstva okoliša poručili su da će pokušati nadjačati otpor proizvođača automobila ugradnji skupih novih sustava za filtriranje ispušnih plinova.

Kancelarka Angela Merkel branila je proteklog vikenda dogovor s proizvođačima tvrdnjom da je bilo ključno spriječiti zabranu vožnje u gradovima jer bi takav potez utjecao na tisuće vlasnika dizelskih automobila koji automobilom putuju na posao u grad.

Na nedavnom je stranačkom skupu ipak konstatirala da su i proizvođači automobila "lagali i varali", prodajući automobile koji su zagađivali više no što su oni tvrdili.

"Krivnja za sve veću sumnjičavost ljudi leži na automobilskoj industriji a ne na političarima", kazala je Merkel na skupu stranačke mladeži u Kielu.

Dizelaši su se našli pod povećalom nakon što je Volkswagen 2015. godine priznao da je koristio nezakoniti softver kako bi lažirao razinu štetnih ispušnih plinova na regulatornim testovima. Rezultat je bio skandal koji je tvrtku dosada stajao više od 27 milijardi dolara novčanih kazni.