I to se događa

Država na refinanciranju kredita zagrebačkog aerodroma 'zaradila' sedam milijuna eura

AUTOR:

OBJAVLJENO:

21.12.2018. u 16:56

AUTOR:

OBJAVLJENO:

21.12.2018. u 16:56

Zagreb, 210716. Aerodrom Pleso.
Reportaza o novom aerodromu na Plesu.
Foto: Goran Mehkek / CROPIX
Goran Mehkek / CROPIX

Zračna luka Franjo Tuđman

Hrvatska država kao davatelj koncesije “zaradila” je dodatnih sedam milijuna eura na zagrebačkom aerodromu “Franjo Tuđman”.

Nakon višemjesečnih pregovora, Vlada je jučer odobrila refinanciranje kredita tvrtki Međunarodna zračna luka Zagreb, koja je koncesionar zagrebačkog aerodroma.

Na osnovu povoljnijih uvjeta za zaduženje, Vlada i MZLZ dogovorili su da “dobit” države od refinanciranja je sedam milijuna eura: od toga će četiri milijuna eura MZLZ uplatiti izravno u državni proračun, a tri milijuna eura država će kao koncesionar potrošiti na radove na aerodromu koji nisu obveza koncesionara. Primjerice, za gradnju budućih kontaktnih prolaza na kontroli putovnica za osobe koji imaju ePutovnice.

Kako se Ugovorom o koncesiji država obvezala da će u najgorem scenariju preuzeti aerodrom i njegove kredite, Vlada mora osigurati što povoljnije uvjete kreditiranja i dati odobrenje za refinanciranje.

Dogovorom MZLZ-a kao koncesionara i države kao davatelja koncesije, s bankama kreditorima dogovoreno je refinanciranje 195 milijuna eura zajma koji je koncesionar podigao za gradnju novog zagrebačkog aerodroma. S obzirom na to da su u to vrijeme banke kreditori projekt smatrali rizičnim, kamata je bila visoka. Kako su u međuvremenu mnogi rizici uklonjeni, banke su pristale na modificirati uvjete. Rok otplate kredita produljen je sa 2030. na 2033. godinu. Kamatna stopa koja je iznosila, ovisno o banci, između 5,25 i 5,75 posto, spuštena je na 2,2 posto za prvih deset godina otplate, a nakon toga kreće se od 2,5 do 2,8 posto.

Ovo novo i znatno povoljnije zaduženje trebalo bi koncesionaru omogućiti dodatno osiguravanje stabilnosti projekta, povećati mogućnost daljnjeg investiranja u proširenje putničkog terminala te smanjiti rizike budućeg poslovanja. Znatno povoljniji uvjeti kredita omogućili su aktiviranje članka Ugovora o koncesiji koji određuje da davatelj koncesije, dakle država, ima pravo primiti 33 posto udjela u bilo kojoj dobiti od refinanciranja.

Ovim refinanciranjem osigurava se i daljnje uredno plaćanje koncesijske naknade. Koncesionar MZLZ dosad je platio 184,5 milijuna kuna koncesijske naknade koja se, sukladno udjelu u vlasničkoj strukturi, dijeli između države, Grada Zagreba, Velike Gorice i Zagrebačke županije.