Dobro će proći i FIFA

Dobar posao u Rusiji: SP u nogometu će u ekonomiju 'uliti' 31 milijardu dolara

AUTOR:

  • Dražen Gudić

OBJAVLJENO:

7.5.2018. u 12:44

AUTOR:

  • Dražen Gudić

OBJAVLJENO:

7.5.2018. u 12:44

MOSCOW, RUSSIA - MARCH 24, 2018: A view of the Luzhniki Stadium before the lights were turned off during the Earth Hour 2018 environmental campaign. This is an annual lights-off environmental event organised by the WWF [World Wide Fund for Nature] to raise awareness of climate change. Dmitry Serebryakov/TASS, Image: 366900398, License: Rights-managed, Restrictions: , Model Release: no, Credit line: Profimedia, TASS
Profimedia, TASS

Stadion Lužnjiki u Moskvi na kojem će se igrati finale SP-a u nogometu 2018.

Spektakl svih spektakala, fešta svih fešti, sportski događaj godine je 21. izdanje Svjetskog nogometnog prvenstva.

Još 37 dana i globalna smotra u Rusiji će početi. Tko će biti novi prvak svijeta, teško je predvidjeti, ali pravi dobitnik je već izvjestan.

Riječ "nogomet" piše se sa sve više nula, u globalnom svijetu to nije tek sportski, kulturni ili politički događaj. To je veliki posao s temeljnim pravilom "lopta se vrti, blagajna se puni", u kojem se obrću milijarde i dobitnik je onaj tko ubire najviše novca. A to je svjetska nogometna udruga FIFA.

Na premije odlazi 400 milijuna

FIFA oko 85 posto prihoda ostvaruje na ime brenda zvanog World Cup, iako se on održava tek svake četvrte godine. Mundijal u Brazilu ukupno je koštao 2,7 milijardi dolara, ali je ostvaren prihod od 4,8 milijardi, tako da je profit od 2,1 milijarde FIFA-i omogućio da za bonuse, premije i osiguranje izdvoji 576 milijuna dolara.

Ovogodišnji prihod dosegnut će 5,5 milijardi dolara, pa će budžet za podjelu iznositi oko 700 milijuna kada bude odigrana posljednja utakmica u Rusiji. Oko 400 milijuna bit će podijeljeno na ime premija, a još oko 300 FIFA će morati izdvojiti za osiguranja igrača koji sudjeluju i naknadu klubovima koji šalju igrače na Mundijal.

Ulaznice, sponzori i medijska prava tri su poluge biznisa. Najveći zalogaj preskupa su televizijska prava. U 2014. iznosila su 742 milijuna dolara, a u Rusiji će biti oko milijarde. Uz to od marketinških prava zaradit će se više od 500 milijuna dolara.

Stadioni će biti puni. Već je prodano 2,8 milijuna ulaznica, što je više od 90 posto od ukupnog broja puštenog u prodaju. Domaći navijači su kupili 46, a stranci 54 posto kontingenta. Od stranaca najviše su kupili Amerikanci, Nijemci, Brazilci, Kolumbijci, Meksikanci i Argentinci. Najjeftinije ulaznice su 88, a najskuplje 625 eura, ne računajući otvaranje i finale.

Kinezi postaju glavni

Činilo se da će nakon velikih financijskih afera problem biti jedino sa sponzorima. Povukli su se neki veliki igrači, poput Sonyja i Emiratesa, ali u pomoć su došli Kinezi. Svjetsko prvenstvo u Rusiji razlikovat će se od prijašnjih jer je prvi put jedan od ključnih sponzora FIFA-e – kineski kapital, koji je zastupljen s čak četiri velike kompanije.

Sponzori krovne nogometne organizacije, s ugovorima teškim stotine milijuna eura, dijele se u dvije skupine. Elitna skupina su FIFA-ini glavni sponzori tijekom cijele godine, a druga skupina su oni koji sponzoriraju Svjetsko prvenstvo.

Osim standardnih Adidasa, Vise, Coca-Cole, Gazproma, Hyundai-Kia Motorsa i Qatar Airwaysa, u prvi rang sponzora ušla je Wanda Group. Riječ je o vodećoj kineskoj kompaniji u zabavnoj industriji (u vlasništvu je agencije za sportski marketing koju vodi nećak Seppa Blattera). Njihov ugovor s FIFA-om je tajan u pogledu iznosa, ali s obzirom da je potpisan do 2030. pretpostavlja se da iznosi više od rekordnih milijardu eura.

Među pet glavnih sponzora Svjetskog prvenstva u Rusiji, uz Budweiser i McDonald's, čak tri su kineske kompanije: Hisense (treći svjetski proizvođač televizora), Vivo (pametni telefoni) i Mengniu (mliječna industrija).

To jasno govori da iza proširenja SP-a na 48 reprezentacija od 2022. ili 2026. godine stoje Kinezi, koji nikad nisu igrali na Mundijalu. Sve je izvjesnije da dalekoistočni div ima ambicija organizirati SP, a proba će biti Kup konfederacija 2021., koji se zbog iznimnih vrućina ipak neće održati u Kataru, nego u Kini.

Udruga koja plaća samo 4 posto poreza

FIFA se može usporediti s automobilskim koncernima, ali samo po prihodima. Ona je udruga i kao takva neprofitabilna organizacija koja dobit i rezerve investira u nogomet. Prihodi i rashodi moraju biti ujednačeni. Kao udruga, FIFA na čistu dobit Švicarskoj mora platiti samo četiri posto poreza, dok društva kapitala plaćaju dvostruko više.

Nogometni koncern golem novac zarađuje na svjetskim nogometnim prvenstvima, iako naglasak ne smije stavljati na zaradu. Model je jednostavan: troškovi se prebacuju na domaćina koji oslobađa FIFA-u plaćanja poreza. Prostor oko stadiona postaje bescarinska zona i svi FIFA-ini partneri oslobođeni su plaćanja poreza domaćinu.

Prema procjenama stručnjaka, zemlje organizatori ostaju tako bez 250 milijuna eura prihoda.

No, Rusi se ne žale. Štoviše, ponosno ističu da će održavanje Svjetskog prvenstva osigurati rast ruskog BDP-a u idućih pet godina. I rast zaposlenosti do 240.000 ljudi godišnje.

Službeno, potrošili su 11 milijardi dolara, a ukupni utjecaj SP-a na rusku ekonomiju iznosit će oko 31 milijardu dolara. I prije početka prvenstva ekonomski efekt dosegnuo je jedan posto godišnjeg BDP-a Ruske Federacije. Otvoreno je oko 220.000 radnih mesta.

Zarada, naravno, neće zaobići ni velike sponzore. Adidas se prvi oglasio i objavio da su, u prva tri mjeseca ove godine, zaradili 540 milijuna eura, što je rast prodaje od 18 posto.

Našem gospodarstvu 2 milijarde kuna

Visoke zarade posebno će se zbrajati u 32 zemlje čije su reprezentacije sudionici Mundijala. Ostali će samo gledati. Još 2008. Englezi su izračunali da će zbog poraza od Hrvatske i neodlaska na EURO britansko gospodarstvo izgubiti 1,5 milijardi funti.

Hrvatska će opet osjetiti blagodati Mundijala. Samo za plasman HNS je zaradio osam milijuna dolara, uz 1,5 milijuna u vidu nadoknade troškova za pripreme. Svaki novi korak dalje na World Cupu donosi i novu zaradu. Ispadanje u osmini finala donosi 12, poraz u četvrtfinalu 16, četvrto mjesto donosi 22, treće 24, drugo 28, a svjetski prvak će zaraditi 38 milijuna dolara.

Našem gospodarstvu ulog bi mogao biti i do dvije milijarde kuna. Ruke trljaju ugostitelji, prodavači televizora, vlasnici kladionica, pivari, turističke agencije, teleoperatori, suvenirnice...

Pivari, primjerice, u ovakvim prigodama uvijek računaju potrošnju piva veću za 10 posto. Prodavači televizora rast prodaje i do 20 posto.

Ozbiljne analize kartičarskih kuća pokazale su da svaka utakmica reprezentacije vrijedi barem 65 milijuna eura. U Rusiji ćemo igrati najmanje tri puta, a maksimalno sedam.

EVO JOŠ LOVE - SVJETSKO KLUPSKO PRVENSTVO

Vodeće europske nogometne lige protive se planu FIFA-e koja želi uvesti dva nova natjecanja – Svjetsko klupsko prvenstvo s 24 sudionika.

Plan da se klubovima podijeli više od dvije milijarde dolara samo bi povećao financijski jaz između europskih klubova.

Od 2021. na Svjetskom klupskom prvenstvu trebala bi nastupiti 24 kluba umjesto sadašnjih sedam. Uz to Liga nacija igrala bi se svake dvije godine. Financiranje bi osigurali privatni sponzori koji bi u razdoblju od 2021. do 2033. trebali uložiti 25 milijardi dolara.

PONUDA FIFA-i OD 25 MILIJARDI DOLARA

Investicijski fond poduzetnika s Bliskog istoka i Azije ponudio je 25 milijardi dolara za otkup proširene verzije klupskog SP-a, kao i prava za natjecanje koje tek treba krenuti – "ligu" reprezentacija.

Ako bi FIFA pristala, to bi bila revolucionarna odluka. Nikada do sada nije prodala prava za organizaciju nekog natjecanja. Bio bi to radikalan zaokret u FIFA-inu poslovnom modelu, koji se u pogledu prihoda oslanja na prodaju ulaznica, sponzorske ugovore i medijska prava. Ako bi prihvatila ponudu konzorcija, koju gura Gianni Infantino, "treća strana" odlučivala bi o svemu.