Turistički izazovi

Darko Bastić: 'Ne možemo pratiti Turke! Niskim cijenama ugrabili su nam goste!'

AUTOR:

  • Ante Talijaš

OBJAVLJENO:

19.4.2019. u 12:26

AUTOR:

  • Ante Talijaš

OBJAVLJENO:

19.4.2019. u 12:26

Split, 060718.
Plaza Bacvice puna je mladih Ultrasa prije pocetka prve veceri Ultra festivala na stadionu Poljud.
Foto: Duje Klaric / CROPIX
Duje Klarić / CROPIX

Ilustracija, plaža

Turizam je jedna od presudnih grana za hrvatsko gospodarstvo. Za razliku od ostalih konkurentskih država na Mediteranu koje toliko ne ovise o njemu, turizam čini čak 20 posto BDP-a u Hrvatskoj. Stoga je, pa gotovo od sudbonosnog značaja pitanje – kakva će nam biti ovogodišnja turistička godina? Zadnje dvije godine turistički nam je promet rastao za 20 posto, piše Šibenski.

Međutim, iluzorno je očekivati da se takav trend nastavi i ove godine. Doduše, u Ministarstvu turizma predviđaju blagi rast od jedan do tri posto u odnosu na lanjska rekordna ostvarenja. Ipak, takve najave, čini se, preoptimistične su, s obzirom na aktualne signale koji dolaze s europskog turističkog tržišta.

Bit će neizvjesno

Na nedavnom najvećem europskom turističkom sajmu, ITB-u u Berlinu, sa svojim kolegicama iz službe prodaje bio je i Darko Bastić, direktor hotela "Olympia" i "Olympia Sky", stožerne vodičke hotelske kuće u vlasništvu Josipa Stojanovića Jollya.

– Dojmovi iz Berlina mogli bi se svesti na zaključak da nas očekuje neizvjesna i izazovna turistička godina, ponajprije u smislu punjenja naših smještajnih kapaciteta tijekom dva udarna mjeseca u špici sezone. Na sajmu smo obavili niz razgovora s našim dosadašnjim i budućim inozemnim poslovnim partnerima. Svi oni redom traže korigiranje cijena. Prema tim prvim informacijama, stanje bookinga je prilično lošije negoli lani. Bilježi se pad alotmanskih gostiju s njemačkoga turističkog tržišta za srpanj i kolovoz, odnosno pad broja gostiju koji su rezervirali smještaj preko ranog bookinga. Stoga nas, ponavljam, najblaže rečeno, očekuje izazovno i neizvjesno ljeto. Međutim, nema razloga za neku veliku bojazan. Iz godine u godinu, sve je više turista koji se odlučuju za "last minute" rezervacije, pa vjerujem da će biti odlična popunjenost naših hotela i u špici sezone. Taj optimizam temeljim na kvaliteti dodatnih usluga koje nudimo u odnosu na prošlu godinu – govori nam Darko Bastić.

Nikolina Vukovic Stipanicev/Hanza Media/Hanza Media

Darko Bastić, direktor hotela "Olympia" i "Olympia Sky"

 

Inače, vodički hotelski kompleks otvoren je tijekom cijele godine. Dva objekta hotela "Olympia" raspolažu s 500 kreveta i još 100 pomoćnih ležaja. Novoizgrađeni superluksuzni hotel "Olympia Sky", otvoren u srpnju 2017. godine, ima u apartmanima i sobama 360 kreveta. "Sky" je prema cjenovnom rangu skuplji za 40 posto od svog "starijeg brata" Olympije. Prošlu godinu hotelska kuća završila je s rekordnih 136 tisuća noćenja, od čega je u "Olympiji" ostvareno 95 tisuća, a u "Olympia Skyu" 41 tisuća noćenja.

Ipak nije alarmantno

– Unatoč trenutnom lošijem stanju bookinga za glavnu sezonu i izazovima koji nas čekaju, stanje nije alarmantno jer smo na dobrom putu da ponovimo lanjske brojke prometa. Vidite, u prva tri mjeseca, dakle od početka godine do kraja ožujka realizirali smo devet tisuća noćenja ili tisuću noćenja više nego u istom lanjskom razdoblju. I tijekom travnja i svibnja imat ćemo bolju popunjenost nego prošle godine. Evo, sad smo imali 150 gostiju iz Koreje, oni su postali naši tradicionalni gosti i dolaze tijekom cijele godine. Ove godine se Uskrs i prvosvibanjski praznici vežu, pa i za to razdoblje predsezone bilježimo znatno bolje brojke od lani. Nijemci su naša najbrojnija turistička klijentela, a odmah do njih su domaći gosti. Uspješnosti poslovanja pridonose organizacije brojnih domaćih poslovnih konferencija, seminara, kongresa i drugih stručnih skupova od siječnja do prosinca, kada se ostvari veliki broj noćenja. Po tome smo postali prepoznatljivi te smo kongresnim turizmom vodeća hotelska kuća u Hrvatskoj – kaže nam Darko Bastić.

Bastića smo pitali kako on vidi i objašnjava podbačaj dosadašnje rezerviranosti smještajnih kapaciteta diljem hrvatskih ljetovališta za špicu sezone, a što bi moglo dovesti do slabih ovogodišnjih turističkih rezultata.

Brojne subvencije

– Nije tajna da smo drastično izgubili na konkurentnosti. Stabilizirala se situacija u Egiptu, Grčkoj i Turskoj. Pogotovo se na velika vrata kao primamljiva turistička destinacija vratila Turska s aranžmanima koji su puno jeftiniji od naših. Primjerice, naša hotelska kuća ne može smanjivati cijene zbog postojećih i već uračunatih troškova poslovanja. Pored toga, za novoizgrađeni hotel "Olympia Sky" vraćamo kredit uz kamatu od tri posto, dok, primjerice, u Turskoj za jedan takav sličan kredit kamata iznosi svega 0,5 posto. Turska je za ovu sezonu otvorila sve svoje kapacitete. Turisti iz Njemačke koji su prijašnjih godina, iz nekih razloga, bojkotirali turska ljetovališta, sada se mahom vraćaju jer su Turci svoje cijene prilagodili njihovu budžetu.

Njihovi turistički paketi prilično su jeftiniji od naših, a za taj manji novac u paketu nude dosta – smještaj, tri obroka i piće. Turci raspolažu kompletno izgrađenim hotelskim resorima u kojima se gosti zadržavaju cijelo vrijeme i ne odlaze u gradove, tamo je zagarantirana sigurnost koju gosti vole. Ujedno, turska država subvencionira turizam u brojnim segmentima, subvencionira turističke investicije, subvencionira letove aviokompanija turoperatora koji dovoze goste iz Europe, kao i kruzing kompanije. Sve su to razlozi zbog čega nas čeka izazovna špica sezone – veli Bastić.

Sobarici 5500 kuna

Kako se, pitamo ga, njegova hotelska kuća nosi s kroničnim problemom nedostatka radne snage koji je godinama prisutan u hrvatskom turizmu?

– To je odista jedan fenomen koji prati hotelijerstvo i ugostiteljstvo diljem našeg Jadrana. Zašto je tome tako, ne postoji racionalan odgovor. Naša hotelska kuća zapošljava 120 stalnih djelatnika, a tijekom glavnih ljetnih mjeseci još 200 sezonskih radnika. Broj stalnih zaposlenika iz godine u godinu, iz dana u dan kontinuirano raste. Naime, vodimo poslovnu politiku da svaki onaj radnik, od sobarice do konobara, koji zadovolji i pokaže se kvalitetnim dobije stalno radno mjesto. No, unatoč tome, svako ljeto sve teže i teže pronalazimo dodatnu odgovarajuću radnu snagu.

Jer, nažalost, kod nas je i dalje jednostavno prisutna nezainteresiranost mladih ljudi za rad u hotelima i turizmu. Držim da razlog tome ne može biti visina plaće koju smo revidirali, prilagodili tržišnim uvjetima i plaće su korektne. Evo, primjerice, sobaricama dajemo osnovnu plaću od 4500 kuna, a uz nju se vežu i druge isplate. Naša služba za ljudske resurse stimulira ih bonusima za kvalitetan rad, nagrađivanjem prekovremenih sati te sobarice mogu primiti 5500 kuna. Konobari su različito rangirani, od početnika do konobara a la carte restorana. Jedan prosječan konobar može zaraditi oko 7500 kuna. A tu su za sve djelatnike još božićnice i uskrsnice. Međutim, sve to do sada nije bilo dovoljno, i dalje imamo problem nedostatka kvalitetnog radnog kadra.

Strani radnici

Rješenje nedostatka radnika, poput drugih naših hotelskih kuća, vidite li u uvoznoj radnoj snazi?

– Lani smo imali oko tridesetak radnika iz susjedne Bosne i Hercegovine, točnije iz Drvara, do kojim smo došli posve slučajno. No, kod njih je bila složena procedura oko dobivanja viza i ishodovanja radnih dozvola. Imali smo problema i oko njihova smještaja. Bili su smješteni u Šibeniku, pa smo ih ovisno o smjenama i deset puta dnevno morali prevoziti od Šibenika do Vodica i natrag. Stoga smo odlučili izbjegavati stranu radnu snagu.

A i naša je poslovna politika da zapošljavamo djelatnike iz našeg vodičkog i šibenskog bazena. Trenutno imamo otvorene brojne natječaje na raznoraznim internetskim stranicama za zapošljavanje sobarica, čistačica, konobara, kuhara, pomoćnog kuhinjskog osoblja i drugih hotelskih i ugostiteljskih zanimanja. Evo i ovom prilikom, preko vašeg i našeg Šibenskog lista, pozivam zainteresirane mladiće i djevojke iz Vodica, Šibenika i drugih mjesta naše županije da nam se jave i zapošljavanjem osiguraju egzistenciju. Sigurno neće požaliti, u našim hotelima čeka ih posao s dobrim financijskim uvjetima i odlična radna atmosfera s postojećom mladom ekipom – na kraju će Darko Bastić.