Nakon što smo u prva dva broja Startup Reporta stvorili respektabilan pregled hrvatskog startup ekosustava iz perspektive investitora uvidjeli smo da nedostaje perspektiva osnivača startupa. Startup Report sa zadovoljstvom vam predstavlja glas naših startupaša - Croatian Founders’ Sentiment.
Kroz anketu među najperspektivnijim startupima u ranoj fazi razvoja u Hrvatskoj, Novac. hr TOP 25 startupa za pratiti u 2022. godini, istražili smo što misle top founderi i kako doživljavaju stanje na tržištu rada, kako ocjenjuju pristup kapitalu, što kažu o uvjetima poslovanja kao i kakva su im poslovna očekivanja - u trećem tromjesečju ove godine, znači, sada.
Anketu smo pripremali u suradnji s osnivačima startupima, poslovnim anđelima, VC-ima i drugim članovima ekosustava kako bi podaci koje prikupljamo bili što vredniji osnivačima startupa i drugim dionicima ekosustava.
Svih TOP25 podržalo
Na našu anketu odazvalo se svih 25 osnivača najperspektivnijih startupa u ranoj fazi razvoja u Hrvatskoj. To su osnivači od tvrtki AGRIVI, Aircash, airt, Amodo, AMPNET, Ascalia, BiteMe Nutrition, Cidrani, CircuitMess, Farseer, GREENER, Identyum, Include, Memgraph, Mindsmiths, Miret, NUOTWO, OmoLab, OptimoRoute, Orqa, Peekator, Robotiq.ai, sportreact, STEMI i Wasp.
Pojedinačni rezultati ankete u dogovoru s osnivačima, tajni su. Objavljujemo isključivo zbirne pokazatelje o sentimentu osnivača o zapošljavanju, inanciranju, tržišnim uvjetima i poslovnim očekivanjima. Osnivači su imali i mogućnost, bilo anonimno ili s potpisom, ostaviti i svoj komentar o svakom od ovih područja. Rezultati do kojih smo zajednički došli vrlo su zanimljivi. Posebno sada u svijetlu najava recesije i ‘investicijske zime’.
Tako smo u prvom Croatian Founders’ Sentimentu doznali da su osnivači najperspektivnijih hrvatskih startupa zadržali optimizam.
Njih 84 posto najavilo je da zapošljava, 60 posto ih prikuplja kapital, njih dvije trećina pronašao je dobar poslovni model i ne mijenja ga, a više od 70 posto očekuje brži rast prihoda u ovom tromjesečju nego u istom razdoblju lani.
Mogli bismo reći da je sentiment hrvatskih osnivača startupa u ranoj fazi razvoja da su otporni na krizu. Računaju ipak da im neće samo brže rasti prihodi već i troškovi, također iznad 70 posto smatra da će rasti brže.
Startupima je teško procijeniti prihode i troškove na kvartalnoj razini, ali njih 68 posto to je uspjelo u prošlom kvartalu pa nema razloga sumnjati da bi im to moglo uspjeti i sada.
Dodatno optimističan sentiment Novac.hr TOP25 startupa potvrđuje činjenica da svega osam posto njih planira davati otkaze. I to su isključivo oni koji trenutačno zapošljavaju. Čak četvrtina perspektivnih startupa smatra da će im sada biti lakše zapošljavati.
Zapošljavaju i zapošljavaju
U području zapošljavanja, osnivači su mahom komentirali da ne očekuju veće promjene u razdoblju od početka srpnja do kraja rujna. Navode da, među inim, traže i ljude s više iskustva i da im planovi o povećanju broja zaposlenika u pravilu nisu veliki. Po nekoliko ljudi.
INFOGRAFIKA: CROATIAN FOUNDERS’ SENTIMENT
Marijan Mumdžijev, direktor startupa Amodo komentirao je pak jedan negativan trend koji je nastao kao posljedica velike jagme za talentima.
- Očekujemo da će se val ‘job hoppinga’ smanjiti te da će poslodavci početi negativnije gledati na zaposlenike koji su radili dosta ‘job hoppinga’ od 2020. do danas - ističe Mumdžijev.
Dodaje da govoreći o investicijama u ovom tromjesečju ne očekuje da će sve industrije biti jednako pogođene te da bi za neke industrije učinak krize mogao biti pozitivan.
Pritisak na valuacije
Dio uvida u to dao nam je osnivač i direktor CircuitMessa Albert Gajšak, koji pojašnjava da ljudi još uvijek imaju novca i kupuju, odnosno da se potrošačke navike zasad nisu značajno promijenile.
- Ali oprez budi to što valuacije idu prema dolje - naglašava Gajšak.
Davor Runje, osnivač i tehnički direktor airta upozorava da kako se diže panika oko nove krize to koriste neki investitori. Slično su nam rekli suosnivač i direktor razvoja Robotiq.ai-ja Marko Gudelj, suosnivač i direktor Ascalije Marin Bek, suosnivač i direktor Cidranija Bruno Balen i osnivač i direktor Identyuma Robert Ilijaš.
Matija Nakić, suosnivačica i direktorica Farseera pozvala je kolege na oprez.
- Ohrabruje me to što poslovni anđeli ne smanjuju aktivnosti, ali oprez - neki VC-evi koriste priliku za smanjiti valuaciju i startupa u ranoj fazi razvoja i onu scaleupova - poručuje Nakić.
Albert Gajšak najrječitije je opisao aktualnu bojazan svih foundera.
- Brine me što svi projiciraju kraj svijeta - kaže.
I Mumdžijev i Runje navode da će kriza podići inlaciju i imati utjecaja na potrošače. Međutim, većina perspektivnih startupa u B2B sferi poslovanja dosta je optimistična. Marko Gudelj iz startupa Robotiq.ai pojašnjava da treba uzeti u obzir da su i VC-i u utrci s vremenom i da moraju plasirati novac.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....